Een bevlogen jaar
OMG, wat een prachtig jaar was 2018 voor ons allemaal. CRO ging eindelijk dood, en de digitale wereld omarmde de ‘culture of experimentation’. Geheel in lijn met onze missie (“Validation in every organization”), genoten we daarom van het transformeren van onze geweldige klanten van data-driven naar evidence-driven. Echt nieuw daarbij in 2018 was het ‘Validation Centre-of-Excellence’. Een centraal team waarin alles geborgd is om de organisatie in een groeiversnelling te brengen door bedrijfsbeslissingen vooraf betrouwbaar te valideren op effect en ROI.
In zo’n Centre of Excellence zitten strategen die met het hoogste management de doelen, scope, evaluatiecriteria, resources, organisatiestructuur en processen opstellen. Gedragsexperts die werken aan de juiste teamculturen, leiderschapsstijlen, expertises en competenties. Data scientists die betrouwbare experimenten garanderen door de tooling, methoden en statistiek te standaardiseren en continu verbeteren. En tot slot psychologie, webanalyse, UX en development leads die waardevolle bedrijfsgroei en klantinzichten helpen realiseren.
We leerden veel van onze klanten hoe je ruim 4 betrouwbare experimenten per week kan doen (met +/- 4 fte). Dat kan het Centre-of-Excellence zelf doen of het kan alle product/feature teams erbij ondersteunen. Zoals Tom zegt: Gas op die lolly! Eén van de hoogtepunten was wel een klant waar ons Centre of Excellence al na 10 experimenten de business case behaalde waar het ruim 75 experimenten (in 4,5 maand) de tijd voor had…
Maar we deden meer: zo hielpen we klanten met onze “Validation-audit”; de potentie en betrouwbaarheid van hun experimenten programma’s in kaart te brengen, deden we meer en meer meta-analyses om klantgedrag kennis uit alle experimenten te extraheren en volgden weer vele digitale experts onze online, blended en offline opleidingen.
Thought Leadership
Niet alleen mochten we intern bij klanten de groei en klantkennis accelereren, we mochten er ook op congressen over oreren. En in 2018 deden niet alleen Ton en ikzelf dat. Vrijwel alle OD-ers spraken op nationale en internationale podia!
Maar hét top congres blijft toch ons eigen ‘Conversion Hotel’. Editie 2018 was met recht een gouden editie: 400 homo sapiens in 3 afgehuurde hotels, de beste sprekers line-up ooit, met 12 uren diepgaande inhoud (meer uren dan we in 2 nachten sliepen) en 48 uur bonding met gelijkgestemde data-, psychologie-, experiment experts.
Omzet en mensen erbij
En ja, Online Dialogue én haar spin-outs (bv TeamCROco en SmartNotifications) zijn weer hard gegroeid! We stevenen af op alweer 30% omzet erbij! Dat vergt uiteraard ook extra experts (ook omdat Joost Fromberg en Roy Schieving uitvlogen als managing partners elders: super stoer heren!). En dus verwelkomden we Maurice Tulen (digitaal strateeg/consultant), Ronald Peters (commercieel directeur), Joost Baalbergen (behavioural expert), Eva van Kruchten (psychologe en digitaal strateeg) en Simon Groters (content marketeer).
Geluk en lol
Eén van de strategisch pijlers bij Online Dialogue is ‘Happy Place to Work’. Aangezien we veel van onze schaarse tijd in het leven met elkaar doorbrengen, willen we daar vooral ook lol in hebben en gelukkig van worden. Ook dit jaar genoten we van alle ‘unexpected happy moments’. Denk bijvoorbeeld aan Happy Christmas sokken van Eddy, door Joost B. geregeerde voetbalpoule en door Joost F. verzorgde OD-tattoos. En lagen we dubbel van het lachen om alle humor in ODHouse, zoals tijdens de vrijmibo iemand ‘mevrouw de Beer van Ouwehands dierenpark terug laten bellen’.
Ook werd er intens genoten van onze mooie planeet, kwam er één net terug van een wereldreis, sprak een ander met z’n nieuwe liefje af op de Machu Picchu, terwijl ikzelf mijn Land Rover reed van Kenia naar Malawi. En dat genieten deden we ook samen: in het land met de hashtag #CRO, gingen we de stad Split-testen (echt he!).
En over geluk gesproken: 2018 bracht ook een nieuw wonder bij Lotte (Julia werd geboren)! En bovendien… ontstond het eerste OD-stelletje…!
Kerstgeschenk
Ook over geluk gesproken: minder gelukkig was de ziekte van Tim. Zijn epilepsie verergerde dusdanig dat er medisch werd ingegrepen. En na een zeer geavanceerd neurochirurgisch hoogstandje, heeft Tim nu meer dan 90% kans dat het wegblijft!
Nu hebben wij een lange traditie waarin we ieder jaar met kerst -met dank aan onze klanten- een goed doel kiezen dat we als kerstgeschenk ondersteunen. Om onze klanten te bedanken, geven we -geheel in de kerstgedachte- een donatie aan een volgens ons relevant goed doel. Het bedrag van deze donatie is het aankomende jaartal in euro’s.
Dit jaar hebben we -om hopelijk begrijpelijke redenen- gekozen voor het Koninklijk Epilepsiefonds. Het Epilepsiefonds zet zich al ruim 120 jaar in voor mensen met epilepsie. Met onze donatie hopen we ervoor te zorgen dat epilepsie een behandelbare aandoening wordt waar mensen, waaronder Tim zo min mogelijk last van hebben.
Ik wens al onze klanten, samenwerkende universiteiten en partnerbedrijven, en ook alle collega’s met hun partners, kinderen, vrienden een zalig kerstfeest, geweldig eindejaar en een heel gelukkig 2019 toe!
Bart Schutz