3 takeaways van de Conversie Specialist-Psychologie dag

  • Bericht auteur:
  • Leestijd:4 minuten gelezen

Iedere maand geeft Online Dialogue de cursus Conversie Specialist. Een cursus speciaal ontwikkeld voor mensen die regelmatig betrokken zijn, of gaan worden, bij conversie optimalisatie. Tijdens deze conversie optimalisatie cursus maken deelnemers kennis met de essentials van het conversie optimalisatie proces, de statistische kant van CRO, de basis van hoe mensen beslissingen nemen en wat je nodig hebt om het hele process van optimaliseren te doorlopen. In deze vier sessies leer je de basisprincipes van effectieve conversie optimalisatie.

Dag 3 staat in het teken van psychologie. De psychologie van gedrag en besluitvorming wordt besproken aan de hand van wetenschappelijke kennis en sprekende voorbeelden (van o.a. A/B-testen) uit de praktijk. Ook gaan we verder met de kennis die is opgedaan tijdens de data dag (dag 2) waarin cursisten kennismaken met de ins & outs omtrent data en conversie optimalisatie. We duiken samen met de cursisten de data in om online gedrag in kaart te brengen en te interpreteren.

Het doel van dag 3 is om cursisten bewust na te laten denken over gedrag. Om een beter beeld te geven van de psychologie achter optimalisatie heb ik de 3 belangrijkste lessen op een rijtje gezet:

Psychologie is multi-toepasbaar

Psychologie wordt vaak geassocieerd met therapie of psychische stoornissen. Dat is juist, maar psychologie is veel meer dan dat. Psychologie is een wetenschap die zich bezighoudt met het bestuderen van menselijk gedrag en denken, oftewel overal waar mensen zijn is psychologie toepasbaar. Denk aan organisatiestructuren, groepsprocessen, interventies en productontwikkeling. Tijdens de cursus gebruiken we veel voorbeelden van onderzoeken uit de psychologie, die laten zien hoe multi-toepasbaar ons vak is en hoe je zelfs je eigen vrienden en familie kan beïnvloeden. Daarbij wel direct de kanttekening dat psychologie geen toveren is. Oftewel, kennis van psychologie is multi-toepasbaar, maar je moet wel weten hoe je het in kan zetten. En precies daar helpen we je tijdens de cursus bij!

Data is ontzettend belangrijk

De wetenschap psychologie staat onder meer bekend om de vele onderzoeken en experimenten die worden uitgevoerd om meer kennis over gedrag op te doen. Dat wil zeggen dat dataverzameling een belangrijke rol speelt in ons onderzoek. Het fijne van online onderzoek doen is dat de dataverzameling een stuk makkelijker is geworden. Waar het bij offline onderzoek veel moeite kost om genoeg respondenten te vinden en alle respondenten zich bewust zijn van het feit dat ze onderzocht worden, heeft online onderzoek een veel groter bereik en meet je gedrag zonder dat respondenten zich hiervan bewust zijn. Heel fijn voor iedereen die aan optimalisatie doet, want data kan ons heel veel vertellen over gedrag. Wat is de hoofd funnel, hoe komen bezoekers op de website, welke pagina’s zien bezoekers, waar klikken ze op en hoe lang zijn ze op een pagina? Tijdens de data dag van de cursus leren de cursisten welke data belangrijk zijn en tijdens de psychologie dag maken we de vertaalslag naar gedrag. Zonder data kunnen we namelijk niks over gedrag zeggen.

We zijn niet zo rationeel als we denken

Naast het feit dat psychologie multi-toepasbaar is en we data nodig hebben om iets over gedrag te zeggen, komt er ook veel psychologisch onderzoek aan bod. De belangrijkste les die we overdragen aan cursisten is dat we niet zo rationeel zijn als we denken. Uit onderzoek weten we dat onze besluitvorming ook erg afhankelijk is van ons onbewuste. En dus, dat we eigenlijk niet zo rationeel zijn als we altijd denken. Erg confronterend als onze cursisten proefondervindelijk ontdekken dat dit ook voor hen geldt (zie stroop task en ervaar het zelf!) Deze ervaring en kennis is een echte eye-opener om met optimalisatie aan de slag te gaan!

Psychologie is een fantastisch vakgebied en ik kan iedereen aanraden om meer over psychologie te ontdekken. Wij zijn heel blij dat we dagelijks psychologie kunnen toepassen om bij verschillende bedrijven een data & psychologie gedreven cultuur te stimuleren en de bovenstaande lessen helpen hierbij!

Enthousiast geworden voor de CRO specialist? Schrijf je hier in of mail naar roos@onlinedialogue.com voor meer informatie.