Dialogue Donderdag #31: AI en optimalisatie

Donderdag 31 oktober 2019 kwamen onze klanten en relaties voor de 31ste keer samen om kennis en ervaringen te delen tijdens de Dialogue Donderdag (DiDo).

Het was alweer de laatste DiDo van het jaar en we hebben er iets speciaals van gemaakt. Het thema was: CROfest. Een DiDo vol inspiratie over artificial intelligence (AI) met een presentatie van Growth Tribe, waardevolle discussies over optimalisatie tijdens de round table sessie en veel gezelligheid met vakgenoten in onze Bierstube.

Optimalisatie en AI

Een van de ontwikkelingen die de afgelopen jaren enorm veel aandacht krijgt is de toepassing van AI. De nieuwe tools schieten als paddenstoelen uit de grond, en veel organisaties willen er mee aan de slag, maar weten vaak niet goed hoe het werkt en waar ze de tools het beste kunnen inzetten om zoveel mogelijk waarde te leveren.

AI en optimalisatie

Bernardo Nunes van Growth Tribe ging in op AI en de toepassingen en waarde van een aantal interessante tools voor online optimalisatie. Volgens Bernardo wagen organisaties zich vaak niet aan AI omdat ze verwachten dat het moeilijk is om op te zetten en het een hoge investering is. Maar volgens Bernardo is het toepassen van AI in een organisatie helemaal niet zo moeilijk en duur als veel managers denken. Er zijn veel tools waarmee je aan de slag kan zonder dat je daar zelf voor hoeft te coderen. Bernardo geeft een aantal tips waar je op moet letten als je aan de slag gaat met AI:

  • Start met pilot projecten om momentum te krijgen
  • Creëer een eigen AI team
  • Verzorg goede training
  • Creëer een AI strategie
  • Creëer interne en externe communicatie

Waarde toevoegen met AI

Bernardo kwam met een mooi voorbeeld van de app Skinvision, deze app gebruikt AI om huidkanker te detecteren. Dit kunnen gebruikers thuis doen met hun mobiele telefoon. Dit is gelijk een goed voorbeeld van AI-gebruik om waarde te voegen voor je organisatie, in dit geval voor dermatologen. Bernardo geeft aan dat je op zoek moet gaan naar de overlap tussen wat AI kan doen en wat waardevol is voor je organisatie.

Personaliseren

Bernardo gaf ook een voorbeeld van hoe je AI kan inzetten om te personaliseren. Bij een webshop voor herenmode werden eerst persona’s gemaakt op basis van onderbuikgevoel. Maar de webshop ontvangt veel informatie over de bezoekers via de onboarding op hun website. Deze informatie wordt nu verzameld en op basis van een algoritme worden datagedreven persona’s gecreëerd. De webshop leert enorm veel over de persona’s en heeft op basis hiervan gepersonaliseerde omgevingen aangemaakt. Als nieuwe bezoekers tijdens de onboarding nu hun data invullen, dan worden ze automatisch aan een persona gekoppeld en naar die gepersonaliseerde omgeving gestuurd.

Voordelen van AI

Heel vaak denken mensen ten onrechte dat AI voor elke taak gebruikt kan worden, maar Bernardo geeft aan dat AI voornamelijk goed werkt bij het automatiseren van voorspelbare, repetitieve taken. Voordelen van het gebruiken van AI voor optimalisatie zijn bijvoorbeeld tijdsbesparing, pre-validatie en data vertalen naar inzichten die te begrijpen zijn.

Met behulp van een AI-tool zoals Datasine, kan een beginnende marketeer veel sneller een expert worden in kanalen zoals Facebook of Instagram omdat je niet zoveel variaties (bijvoorbeeld afbeeldingen) hoeft te testen, omdat de tool al suggereert wat interessant is voor de doelgroep.

Hetzelfde geldt voor elk voorspellend model in marketing – met behulp van AI kunnen we dingen zoals retentie voorspellen en dat vervolgens analyseren om de causale effecten te begrijpen. Daarnaast kan AI de basis vormen van je hypotheses. Meestal krijg je een hogere uplift als je datagedreven vermoedens hebt voordat je begint met experimenteren.

Aan de slag met AI

Waar je moet starten met AI hangt af van de volwassenheid van je AI programma. Start je net met AI dan is het handig om je te focussen op het ‘low hanging fruits’ zoals ‘predictive moddeling’ en ‘clustering’, maar ben je verder met AI, dan kan je het gaan inzetten voor ‘recommendation models’. Growth Tribe geeft verschillende cursussen die je hierbij kunnen helpen.

Round table sessies met vakgenoten

De bezoekers van de DiDo bezitten samen enorm veel kennis en een van de doelstellingen van een DiDo is om deze kennis met elkaar te delen. Daarom lieten we de bezoekers discussiepanels vormen om samen kennis, meningen en ervaringen te delen. Door vooraf input te verzamelen bij de bezoekers hadden we een hele lijst met stellingen voor vijftien round table sessies met verschillende onderwerpen omtrent optimalisatie.

Samenvattingen van de round table sessies

Wil je graag weten wat er allemaal besproken is tijdens de round table sessies? Wij hebben van elke sessie een korte samenvatting geschreven (in het Engels). Bekijk de samenvattingen van de verschillende sessies

De 32e Dialogue Donderdag is op 5 maart 2020

Wij organiseren drie DiDo’s per jaar en de volgende editie staat gepland op 5 maart 2020. Meld je aan voor onze nieuwsbrief als je op de hoogte wil blijven van al onze events!

Wij vinden het altijd leuk om input te krijgen voor onze events. Dus heb je een interessant onderwerp waar je graag iets over wil horen tijdens de DiDo? Of heb je een ander goed idee over de invulling van de DiDo? Neem contact met ons op!

Er zijn tijdens het event ook foto’s gemaakt. Bekijk ze hier.

Desiree van der Horst - conversion manager

Er zijn twee dingen waar Desiree als conversie manager elke dag naar streeft: het creëren van blijdschap & het stimuleren van groei. Er zijn veel manieren om dit te doen, maar het verbinden van mensen is hierin de cruciale factor. Meedenken, goed luisteren, het voorzien van de juiste tools en sparren over diverse strategieën zijn daily business. Buiten kantoor loopt ze graag een rondje hard in haar mooie stad Breda, is ze gek op haar thuis-jungle (inclusief huistijger) en draait ze graag 60’s/70’s plaatjes op de platenspeler.