“Ik ben misschien wat biased, maar CRO is het leukste vakgebied dat er is”. Rustig neemt Shirley plaats voor het interview en kletsen we even bij over werk en alles eromheen. We kennen elkaar van een vorige werkgever, waar we beiden in onze juniorjaren als consultant opgroeiden. Na ervaring opgedaan te hebben bij verschillende bureaus is Shirley sinds 2021 als conversie manager de verbinder op grote projecten bij Online Dialogue. Klanten zijn gek op haar en dat is niet zo vreemd. Ze is creatief, benaderbaar en behulpzaam en brengt ook nog eens een hoop ervaring met zich mee.
Elk project is anders
In haar werk bij Online Dialogue krijgt ze veel ruimte voor creativiteit en experimenteren. Dit gebruikt ze voor o.a. Maxeda, Beter Bed, Hoppenbrouwers en Van der Valk. “Online Dialogue geeft alle vrijheid om projecten zo in te vullen zoals ik denk dat het past bij de klantvraag. Ieder project is anders. Van strategische vraagstukken over het neerzetten van een validatie- en datagedreven cultuur tot volwaardige CRO-programma’s runnen met een team specialisten. De ene dag schrijf ik mee aan een award-winnende case voor Beter Bed en de andere dag werk ik aan het opzetten van een product discovery proces binnen Maxeda. Juist deze afwisseling maakt werken bij bureauzijde zo leerzaam.”
Als conversie manager is ze verantwoordelijk voor de prestaties van haar team en klanttevredenheid. “Specialisten in hun kracht zetten, daar krijg ik energie van. Ik vind het mooi om te zien hoe iemand in zijn of haar element kan zijn. Wanneer iemand hele lastige materie duidelijk over weet te brengen en mensen meekrijgt, is dat een winst voor het hele team. Ik word heel blij van klanten helpen en de vraag achter de vraag beantwoorden.”
Van Brand Optimalisatie naar CRO
In 2016 rondde Shirley haar studie af bij een full service digital marketingbureau in Almere. Hier deed ze onderzoek naar een nieuwe dienst, Brand Optimalisatie. “Ik vond het zo’n leuk vakgebied dat ik er bleef werken. In mijn beginjaren als CRO-specialist stond ik vaak op podia om inzichten te delen en kreeg ik veel ruimte om te groeien en de dienst op de kaart te zetten bij onze klanten.” Na een tijd als chapter lead CRO gewerkt te hebben stapte ze over naar klantzijde, maar miste al gauw het bureauleven. De afwisseling en de ‘work hard, play hard’ mentaliteit past Shirley als gegoten, dus toen de vacature bij Online Dialogue voorbij kwam solliciteerde ze meteen. “Ik kende Online Dialogue natuurlijk van Conversion Hotel, de blogs en trainingen. Als je in Nederland met CRO bezig bent dan staat Online Dialogue wel bovenaan in het lijstje van thought leaders. Ik ben blij dat ik er nu zelf een bijdrage aan kan leveren. Toen ik op gesprek kwam voelde ik meteen een klik en ik was meteen zo enthousiast over het bedrijf, de sfeer en de mensen. Nu zit ik hier al ruim twee jaar ontzettend goed op mijn plek.”
Werken bij Online Dialogue
In de twee jaar bij Online Dialogue heeft Shirley veel meegemaakt. Maar een van de momenten die haar het meest is bijgebleven is het ‘Kampvuurmoment’ waar Ruben in een eerder interview ook naar refereerde.
“Afgelopen september (2022) gingen we met het team naar Bled, Slovenië. Op de heenreis kregen we allemaal een envelop met losse blaadjes er in. Deze blaadjes gingen in het vliegtuig rond, zodat iedereen een compliment over een andere collega kon opschrijven. Deze complimenten werden vervolgens weer in de envelop gestopt en we kregen allemaal een envelop met complimenten over een andere collega. Aan ons de taak om met deze complimenten een pitch van een paar minuten voor te bereiden met deze complimenten over de desbetreffende collega. Die avond bij het kampvuur deed iedereen een creatieve ode aan een collega: van zelfgeschreven nummers tot gedichten tot serenades. Dit moment was onwijs mooi en ik voelde me toen heel verbonden met mijn collega’s.”
Shirley woont best een eindje van Utrecht vandaan, maar dat weerhoudt haar niet om regelmatig naar kantoor te komen. Thuis of op locatie bij de klant werken is heel normaal, maar op vrijdag is iedereen in ODHouse. “De vrijdagen zijn echt favoriet. De inspiratiesessie op vrijdagmiddag is altijd interessant. Van 16:00 tot 17:00 worden verschillende onderwerpen behandeld en alle collega’s zijn vrij om wat in te brengen. De betrokkenheid is heel hoog binnen het team, dus iedereen draagt ook bij aan de vrijdagmiddag. Hieruit blijkt wel dat we echt een stel vakidioten bij elkaar zijn. En wie een inspiratiesessie heeft bijgewoond weet: er wordt altijd ingehaakt en aangevuld door het publiek.”
… Even tussendoor: we sturen elke drie weken een nieuwsbrief met daarin de laatste blogs, teamupdates en natuurlijk nieuws over het aanbod in onze academy. Klik hier om je in te schrijven.
Ook werken als Conversie Manager?
Voor de nieuwe lichting conversie managers heeft Shirley goed advies. “Ik ben misschien wat biased 😉 maar CRO is het leukste vakgebied wat er is. Er is ruimte om te experimenteren en optimaliseren en het raakt bedrijfsstrategieën, waardoor je bedrijven echt kunt helpen. Mijn tip als je start in dit vakgebied is om bij bureauzijde te starten. Je leert dan super veel over verschillende opdrachtgevers en het is ook nog eens goed voor het ontwikkelen van algemene skills als plannen, adviseren en presenteren.”
Meer weten over het werk van Shirley? Lees dan haar blogs:
- Product Discovery voor Agile processen
- Een voorspelling van de CRO trends voor 2023
- Geef je CRO-programma een boost met deze drie modellen
En schrijf je vooral in voor de nieuwsbrief. Zo ben je altijd als eerste op de hoogte van het laatste OD nieuws, events en interessante blogs. Benieuwd naar de interviews met andere collega’s? Hier lees je meer over Conversie Managers Ruben en Desiree, UX designer Marcel en Data Scientist Naomi:
- Pragmatische kijk op ingewikkelde projecten: ontmoet onze conversie manager uit het zuiden (Desiree van der Horst)
- Optimaliseren voor professionals: Ruben de Boer
- Interview: Naomi Smulders, Data Scientist
- CRO UX is usability design op Champions League niveau (Marcel Stommel)
- Consultancy is een kunst: in gesprek met Reinier Koolmees