Boeken over gedragspsychologie

Als gedragsexpert bij Online Dialogue krijg ik vaak de vraag of ik tips heb voor boeken over gedragspsychologie. Iedere dag worden in de gedragspsychologie nieuwe ontdekkingen gedaan. Om bij te blijven bij de interessantste en meest bruikbare nieuwe inzichten, lezen mijn collega-psychologen en ik een steeds groter wordende verzameling boeken, artikelen en blogs.

In deze blog deel ik mijn negen beste boekentips: met boeken voor de beginnende gedragspsycholoog én de ervaren gedragsexpert. En voor als je even klaar bent met lezen, of onderweg bent, of bijvoorbeeld de vaatwasser aan het inruimen, deel ik ook nog drie van mijn favoriete podcasts over het toepassen van gedragspsychologie.

Bestseller psychologieboeken voor een goede introductie

Thinking, Fast and Slow | Daniel Kahneman
Dit boek is een hoeksteen in de wereld van gedragspsychologie. Kahneman won een Nobelprijswinnaar voor het onderzoek in dit boek naar de twee denksystemen die ons gedrag sturen: het automatische systeem 1 en het reflectieve systeem 2. Door de hier en daar wat droge beschrijvingen van wetenschappelijke studies is het misschien niet het meest toegankelijke boek op de lijst, maar de veelheid aan fascinerende bevindingen over beslissingsprocessen maakt het tot een must-read voor iedereen die geïnteresseerd is in gedragspsychologie.

Thinking, Fast and Slow

Influence: The Psychology of Persuasion | Robert Cialdini
Cialdini’s levenswerk is het onderzoek naar zes universele overtuigingsprincipes: wederkerigheid, commitment & consistentie, sociale bewijskracht, autoriteit, sympathie, en schaarste. De kracht van het boek zit hem in de toepasbaarheid. Het begrijpen van de Cialdini-principes is essentieel voor marketeers, verkopers, leiders en eigenlijk iedereen die anderen wil kunnen overtuigen.

Influence

 

Nudge | Richard Thaler & Cass Sunstein
Ook deze klassieker werd (mede) geschreven door een Nobelprijswinnaar. Richard Thaler won de meest prestigieuze prijs in de economie voor zijn werk, waarmee hij irrationaliteit definitief integreerde in economische modellen over gedrag. Dit boek staat boordevol inspirerende praktische toepassingen van nudging: kleine aanpassingen in de manier waarop keuzes worden gepresenteerd, waardoor mensen betere beslissingen kunnen nemen zonder dat hun keuzevrijheid wordt beperkt.

Nudge

Handboeken psychologie voor een volledige basis

Psychology 2e (OpenAccess textbook) | Spielman, Jenkins & Lovett
Van de anatomie van hersencellen tot de groepsprocessen die spelen op de werkplek: alle kernbegrippen, klassieke studies, en hedendaagse theorieën die je zou leren in het vak ‘Inleiding’ van de studie Psychologie komen langs in dit open access (dus vrij beschikbaar) handboek. Ideaal voor iedereen die op zoek is naar een volledige basis in gedragskennis.

Psychologie 2e

Psychology for A/B testing (gratis download) | Ruben de Boer
Mijn collega Ruben de Boer las praktisch alle boeken die er te vinden zijn over psychologie. De opgedane kennis combineerde hij met zijn jarenlange ervaring als CRO-manager in het boek Psychology for A/B testing. Het toepassen van gedragskennis in experimentation leidt tot meer succesvolle resultaten, grotere business cases, en waardevolle inzichten in het gedrag van je klant. Dit boek bespreekt alle belangrijke psychologische principes, en hoe je die toepast in een A/B-testprogramma.

psychologie voor A/B testen

Moderne klassiekers met de nieuwste gedragsinzichten

Atomic habits | James Clear
Het overgrote deel van ons gedrag wordt gestuurd door ons automatische systeem. Gewoontes spelen hierbij een hele belangrijke rol. Je gewoontes ten goede veranderen is daarom een ideale manier om succesvol te zijn. Maar hoe doe je dat? James Clear beschrijft welke vier wetten de kern vormen van iedere gedragsverandering en biedt een makkelijk toepasbaar framework om slechte gewoonten te doorbreken en nieuwe, positieve gewoonten aan te leren.

Atomic habits

How to change | Katy Milkman
Bij Online Dialogue zijn we fan van het werk van Katy Milkman. Als geen ander weet ze haar psychologische kennis en onderzoek toepasbaar te maken in de wereld buiten de universiteit. In dit boek deelt ze innovatieve strategieën om de drempels te overkomen die verandering in de weg staan. Hiervoor put ze uitvoerig uit haar eigen baanbrekende onderzoek, casestudies, en boeiende anekdotes over gedragsveranderingsvraagstukken waar ze zelf aan gewerkt heeft voor onder andere Google, Walmart, en de Amerikaanse overheid.

How to change

Subtract | Leidy Klotz
Subtract is een boek dat je anders naar de wereld laat kijken. Klotz toont aan hoe mensen stelselmatig kiezen voor oplossingen waarbij ze iets toevoegen aan de bestaande situatie, zelfs wanneer iets weglaten duidelijk een betere keuze is. Als je het eenmaal weet, zie je het overal om je heen gebeuren. Dit boek op het snijvlak van gedragspsychologie en design helpt je om deze bias te doorbreken en gebruik te maken van het onderbenutte potentieel van ‘less is more.’

Substract

Behavioral Science in the Wild | Dilip Soman & Nina Mažar
Kennis opdoen over gedragspsychologie is één ding, maar daarmee ben je er nog niet. Om er daadwerkelijk van te profiteren moet je deze ook succesvol kunnen toepassen binnen je organisatie en kunnen inbedden in bedrijfsprocessen. In de afgelopen tien jaar is de interesse voor gedragspsychologie enorm toegenomen. Op steeds meer plekken wordt gedragskennis gebruikt om bedrijfs- of beleidsproblemen te helpen oplossen. Maar hoewel er honderden boeken te vinden zijn over gedragspsychologie, is er nog weinig geschreven over de toepassing ervan ‘in het wild.’ Dit boek vormt daarop een welkome uitzondering en beschrijft aan de hand van zes adviezen hoe je kennis uit gedragsonderzoek succesvol vertaalt naar je eigen praktijk en de positieve effecten schaalbaar maakt.

Behavioral science in the wild

… Even tussendoor: we sturen elke drie weken een nieuwsbrief met daarin de laatste blogs, teamupdates en natuurlijk nieuws over het aanbod in onze academy. Klik hier om je in te schrijven.

Tot slot: drie podcasts over gedragspsychologie

In Choiceology bespreekt de onvolprezen Katy Milkman samen met haar gasten (van het kaliber Robert Cialdini en Richard Thaler) hoe je gedragspsychologie inzet om betere beslissingen te nemen.

The Brainy Business gaat elke aflevering in op één van de vele biases die ervoor zorgen dat wat consumenten doen lang niet altijd hetzelfde is als wat ze zeggen. Dit leidt tot praktische tips die je direct kunt toepassen in je eigen bedrijf.

In Choicehacking staat wekelijks een bedrijf of organisatie centraal die op een inspirerende manier gedragspsychologische kennis toepast om de customer experience vorm te geven.

Brainy business
Choiceology
Choice hacking

Joost Baalbergen - behavioural expert

Joost is sociaal psycholoog en heeft inmiddels tien jaar ervaring met het toepassen van gedragskennis in de praktijk, zowel in de publieke sector (o.a. ministeries van VWS, OCW, IenW) als in het bedrijfsleven (o.a. Vattenfall, NS, DPG Media). Joost deelt zijn passie voor Psychologie en Gedragsverandering door het ontwerpen en geven van enthousiasmerende trainingen. Als Senior behavioral expert bij Online Dialogue was hij een van de bedenkers van het BOOM-framework voor het toepassen van psychologische kennis binnen online experimentation en CRO.