Consultancy is een kunst: in gesprek met Reinier Koolmees

Reinier is teamlead Data & Analytics bij Online Dialogue. In de rol van analist en CRO-specialist werkt hij sinds 2017 voor verschillende klanten en mooie projecten. Hij neemt ieders standpunten serieus, streeft naar open en eerlijke communicatie en ziet de onschatbare waarde van samenwerken. Hoe heeft hij de afgelopen zes jaar ervaren en welke adviezen heeft hij voor onze lezers?

CRO-toolkit

In zijn rol als product owner heeft hij samen met collega’s Yuran, Marcel en Hans aan een CRO-toolkit gewerkt die CRO-specialisten kunnen gebruiken. De tools in deze toolkit zijn openbaar en voor iedereen beschikbaar, één specifieke tool is alleen voor klanten toegankelijk en dat is de automatische sample size calculator die gekoppeld is aan Google Analytics. Hiermee kun je de benodigde impact en looptijd van experimenten geheel automatisch laten bepalen.

“Er is geen ander bedrijf ter wereld dat zo’n automatische calculator heeft ontwikkeld. Ik ben daarom nog steeds heel trots op wat we hebben neergezet als team. We zullen nieuwe dingen blijven ontwikkelen. Dit laat zien dat wij als Online Dialogue een Thought Leader zijn.”

Enkele hoogtepunten van 6 jaar Online Dialogue

“Ik werk op dit moment o.a. voor Stella, EasyToys en DPG titels zoals Volkskrant, Trouw en Parool. Het zijn drie totaal verschillende klanten met ook drie totaal verschillende conversie doelen: meer leads, meer orders en meer engagement. Dit vergt soms een andere kijk op “de klanten van onze klanten” en hoe diensten aan hen worden aangeboden. Het is heel erg leerzaam maar ook uitdagend omdat het ook andere soort (test)ideeën en oplossingen vergen.”

Dat de vrijdag de favoriete werkdag is van iedere OD’er staat buiten kijf. In eerdere interviews heb je kunnen lezen dat de vrijdagmiddag afgesloten wordt met een inspiratiesessie. Reinier zegt hierover: “Op deze dag zie ik al mijn collega’s weer, heerlijk. We sluiten de week af met de inspiratiesessie, een biertje en een hapje erbij. Dan nerden we over statistiek, onthullen we onze grootste fuck-ups, presenteren we interessante cases of leggen de psychologen ons uit hoe we als mens in elkaar steken. Oh ja, stijldansen, yoga, cocktails maken… alles is eigenlijk wel een keertje voorbij gekomen. Het is jammer dat het maar een uur duurt, want soms is het interessanter dan naar de kroeg gaan op een vrijdagavond. Maar goed, we werken in het hart van Utrecht dus het regelmatig dat we daarna naar de stad gaan voor een onvergetelijk avondje uit.

Naar het buitenland

Het zijn vooral de ongelooflijk mooie trips naar het buitenland die hij nooit meer zal vergeten: Estland, Servië, Slovenië, Kroatië, Hongarije, Tsjechië, Zwitserland, België, Engeland en natuurlijk Amerika. Het bezoek aan MIT en de CODE conference in Boston, en daar de grootste tech bedrijven ter wereld zien discussiëren over het vakgebied van experimenteren, was absoluut “the icing on the cake”!

“Eén van de panel deelnemers op de conferentie bleek een Nederlands-Amerikaanse econoom te zijn. Op een bepaald moment trok ik de stoute schoenen aan, stapte op hem af en gaf hem een hand. We hebben toen kort gekletst over onze achtergrond als Nederlanders. Twee jaar later, in 2021, was ik ineens stomverbaasd door écht wereldnieuws: Guido Imbens had de Nobelprijs voor de Economie toegekend gekregen. Wow, just WOW!!!!!!!”

Als je de sessie met Guido Imbens tijdens CODE wilt terugkijken dan kan dat hier:

“Iets dichterbij huis zijn het vooral de leuke uitstapjes met OD’ers (Conversion Hotel, yeahhh!!!), het enorme plezier wat we met elkaar beleven op kantoor, de kennis en learnings die we onderling delen en de uitdagende projecten die we met onze klanten doen die het verschil maken. “Ik heb zoveel geleerd in korte tijd. Het heeft mijn leven niet alleen verrijkt maar ook positief veranderd.”

Internationale Awards en langdurige impact maken

“De award nominaties voor mijn werk als project lead bij RTL Nederland waren ook zeer bijzondere momenten. We zijn uiteindelijk genomineerd door Experimentation Elite in de UK en de DDMA Awards in Nederland. Helaas geen prijs gewonnen met dit project waarbij we in de videostreams van Videoland hebben geëxperimenteerd. Desondanks hebben we wel heel veel waardering voor het werk gekregen en dat maakt mij wel enorm trots!”

In zijn werk gaat Reinier niet alleen voor het beste resultaat, maar ook voor impact en verandering op de lange termijn. “Wat mensen zich misschien onvoldoende hebben gerealiseerd is dat we met deze case niet alleen hebben bijgedragen aan de experimenteercultuur binnen RTL, maar dat we tegelijkertijd met de learnings iets in gang hebben gezet dat de mindset van de organisatie op termijn kan veranderen. We gingen eigenlijk verder dan waar veel andere organisaties op dat moment waren in hun experimentation maturity. Het was echt een uniek project bij een unieke klant. Op zo’n moment realiseer je je pas echt hoeveel positieve impact experimenteren, en dus het valideren van ideeën, kan hebben op de business van een bedrijf. Het is een mooi moment om Stefan Thomke weer eens te citeren: ‘Experimentation works!’. Lees vooral zijn boek, mocht je het nog niet kennen.”

Online Dialogue greep met deze case helaas net naast de prijs, maar het team waar Reinier ook deel van uitmaakte, won wel de Business & Industry Experimentation Campaign Award voor onze klant Zolemba. Een prestigieuze prijs met dito titel, waar we ontzettend trots op zijn.

Over de toekomst

“Bij Online Dialogue ben ik weliswaar veel met data bezig maar ik ben en blijf vooral een consultant naar de klant. Ik denk dat ik in deze rol nog veel meer ben gegroeid dan ik vooraf had gedacht, maar ik leer van elke dag. Ik wil me graag meer verdiepen in Data Science en hoop van harte dat ik niet hoef te eindigen als prompt engineer voor ChatGPT, haha! Met de ontwikkelingen van nu kan het heel snel gaan, dus je weet het maar nooit.”

Als ervaren consultant heeft Reinier wel tips voor de nieuwe lichting. Tegen mensen die zijn baan ambiëren of erover nadenken om het CRO-werkveld in te gaan zegt hij: “Het is sowieso belangrijk om ervaring op te doen. Hard skills zoals een beetje kunnen programmeren en het maken van data analyses zijn onmisbaar, maar soft skills zijn minstens zo belangrijk.”

reinier koolmees

… Even tussendoor: we sturen elke drie weken een nieuwsbrief met daarin de laatste blogs, teamupdates en natuurlijk nieuws over het aanbod in onze academy. Klik hier om je in te schrijven.

Zelf leerde hij het meest van situaties waarbij hij te maken had met weerstand of tegenslagen. “Interne politiek was ook altijd wel een factor. Situaties die afwijken van het dagelijkse werk, daar leer je eigenlijk het meeste van want daar zit je persoonlijke groei. Daarom ben ik ook wel een aanhanger van het idee om meer te proberen om te falen in de experimenten die we doen. Natuurlijk moet er wel ergens een trade-off zijn tussen learning, earning en eh… burning? Met alles wat je doet verbrand je altijd wel ergens een klein beetje geld.”

Reinier heeft in zijn carrière veel samengewerkt met ICT’ers, marktonderzoekers, new business developers, ontwerpers, developers, marketeers, communicatie adviseurs, managers en directeuren. De juiste informatie ophalen en onderlinge relaties managen is soms best een uitdaging. “Allemaal hebben ze een ander DNA. Het kunnen communiceren op verschillende niveaus is niet altijd eenvoudig, maar je komt al een heel eind wanneer je eerst goed luistert en daarna pas reageert.”

Zijn advies: “Start klein bij de organisatie waarvoor je werkt en probeer mensen daar te overtuigen met (gevalideerde) inzichten uit data en maak kleine stapjes vooruit. Test de infinite scroll op Linkedin, probeer alles te lezen van interessante mensen uit het vakgebied en luister podcasts op repeat over onderwerpen zoals analytics, statistiek, psychologie, experimenteren, CRO en dergelijke. Ik ben enorm gegroeid de afgelopen jaren en doe dat nog steeds. Zowel op analytics en CRO-gebied, maar ook in klantcontact. Ik zou het vakgebied van harte aanbevelen.”

Tips:

> Collega Naomi Smulders, Dataprofessional van het jaar (MOA) en data scientist in het team van Reinier was te gast bij Women In Analytics: https://www.womeninanalytics.com/podcast-episodes/ep8
> Ruben de Boer bij CRO Cafe: https://nl.cro.cafe/gast/ruben-de-boer
> CVO live podcast: https://www.youtube.com/watch?v=jMqEaPwxjg0

Tot slot
Wil je meer weten over het werk van Reinier of de projecten waaraan hij heeft meegewerkt? Stuur hem gerust een bericht via LinkedIn of neem contact met ons op. Door je in te schrijven voor onze driewekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van onze updates. We beloven alleen interessante updates, geen spam 😉 En natuurlijk zijn we ook te volgen op LinkedIn en Instagram.

Eerdere interviews uit deze serie lees je hier:

Sanne Maarsingh-Kelder

Als content manager is Sanne de duizendpoot die alle kennis verzamelt en naar buiten brengt. Altijd op jacht naar de beste blogs en vetste artikelen. Je maakt haar blij met een lekkere kop kruidenthee, een goed verhaal en: motorrijden!