Recap: Conversion Hotel 2023

17, 18, 19 november 2023 was het weer zover; Texel werd omgetoverd tot Conversion Hotel. Een 3-daags event waar gepassioneerde digital optimizers hun kennis, ervaringen en vaardigheden delen op het gebied van Product, UX, Marketing en Data. Het is een weekend vol met goede presentaties, waardevolle inzichten en fantastische mensen. Wij hebben als crew dit jaar weer geholpen om het een geslaagd weekend te maken en dat is zeker gelukt. Daarom hebben wij voor jullie een event verslag gemaakt met de hoogtepunten en inzichten.

Conversion Hotel groepsfoto

Dag 1: teleurstelling, sales en samenwerken

De dag begon met een heerlijk crew-ontbijt bij Grand Hotel Opduin waarna wij nog even alles tot in de puntjes klaar hebben gezet om goed van start te kunnen gaan. De dag ervoor hebben we alle welkomstkaartjes geschreven voor op de kamers. En onze klanten vonden zelfs een limited edition OD-fles 😉 op bed. Bij aankomst op Texel werden de gasten ingecheckt door de crew en om 14:15 begon het programma. 

Ton Wesseling trapte het weekend af en hierna begonnen de eerste keynote sprekers. Michael Aagaard sprak over teleurstelling, Tim Stewart gaf een presentatie over Sales en PCMC en Lucia van den Brink leerde ons over de samenwerkingsbonus. Hierna was het alweer tijd voor een heerlijk 3-gangendiner in het prachtige hotel en hebben we de dag afgesloten met break-out sessies en een gezellige borrel. 

Dag 2: Take your seat 

Dag 2 van dit weekend staat volgepland met nog meer goede keynote sprekers. Er is geen tijd te verliezen dus de dag begon al vroeg. André Morys begon met zijn presentatie over de toekomst van experimenteren. Hierna deelde Simone Neeling haar indrukwekkende verhaal en hoe zij omgaat met long-COVID en legde Annegien Bruins Slot, winnaar van de pitch competition 2022, uit waarom SEO en CRO zouden moeten gaan samenwerken. 

Na de verrukkelijke lunch was het weer tijd voor wat break-out sessies. Deze ‘unconference’ sessies duren 50 minuten en kunnen door alle deelnemers georganiseerd worden. Hierdoor is het aanbod heel divers. Een Serious Lego + bierproeverij, een sessie over Neurodivergentie op de werkvloer of een deep-dive in statistiek: alles komt voorbij. Daarna was er tijd om te wandelen over het eiland en om een duik te nemen in het zwembad of in de koude zee. 

De laatste spreker van de dag kwam na het avondeten het podium op. Karl Gillis sprak op zijn eigen grappige manier over waarom je moet luisteren naar je gebruikers en vooral moet stoppen met domme dingen doen.  “Just stop doing stupid things” riep hij steeds. OD-oprichter Ton Wesseling sloot hierna de dag af met uitleg over de volgende ochtend en gaf het startsein voor de hapjes, drankjes en dansjes. 

… Even tussendoor: we sturen elke drie weken een nieuwsbrief met daarin de laatste blogs, teamupdates en natuurlijk nieuws over het aanbod in onze academy. Klik hier om je in te schrijven.

Saints en Guilds 

Conversion Hotel is een bijzonder event. En zoals elk jaar is er een competitief spelelement. Alle deelnemers waren vooraf in groepjes ingedeeld (Guilds). Deze Guilds hadden allemaal hun eigen Saint; dit waren sprekers uit voorgaande jaren of mensen die belangrijk zijn geweest voor Conversion Hotel in de afgelopen 10 jaar. Iedere Guild kreeg een boekje met daarin opdrachten die uitgevoerd moesten worden voor zaterdag 00:00 uur. Er waren stickers te verdienen door vragen te stellen, deel te nemen aan een unconference, iets goeds te doen voor een ander, een unconference organiseren of door spellen te spelen. En het mooiste is: elke sticker is 2 euro waard voor een lokaal goed doel en zo hebben we met elkaar wel 2600 euro verzameld voor Texel!

Dag 3: out with a bang

De vloer was nog een beetje kleverig van het feestje van die nacht en de gasten kwamen wat langzamer hun bed uit. Desalniettemin had iedereen weer zin in de laatste sprekers van het event. Ton begon de dag met de uitreiking van prijzen. Hierna was het dan echt tijd voor de laatste 3 keynote sprekers. Joanna Wiebe sprak over conversion copywriting waarbij ze benadrukt dat alles start en eindigt bij de klant. Hierna kwam Els Aerts het podium op en zette zij de 7 dodelijke zonden van gebruikersonderzoek uiteen. Greg Shapiro eindigde met een roast over Conversion Hotel. De sponsoren gaven hun prijzen weg (Apple Watch en hotelbon) aan de spelwinnaars en Ton Wesseling sloot het event af met een bedankspeech.

Tot slot 

Zoals ieder jaar krijgen deelnemers een shirt op de laatste dag. Sommigen hadden er al 7 in de kast hangen van de jaren ervoor. En als afsluiter maakten we een groepsfoto (die je waarschijnlijk op LinkedIn voorbij hebt zien komen, hij is 50+ keer gedeeld). Na een laatste lunch pakten de gasten de ferry’s terug naar het vasteland. Op de socials gonsde het van de #CH2023 posts en we hebben nog veel kunnen nagenieten van alle leuke reacties. 

We hebben weer veel geleerd en gedeeld dit weekend. Omdat we het belangrijk vinden dat deze kennis niet verloren gaat hebben wij weer aantekeningen gemaakt van alle keynotes. Deze worden gedeeld op Conversionhotel.com en je krijgt een update via de mail als je op de mailinglijst staat.

Meer CH2023? 

Wij kijken terug op een prachtig weekend waar we veel nieuwe mensen hebben ontmoet en veel kennis hebben opgedaan. We bedanken de mensen die hebben bijgedragen en ook de mensen die hebben deelgenomen aan dit geweldige event. 

Ga naar www.conversionhotel.com/ch2023 voor meer informatie over het event, korte samenvattingsvideo’s en de foto’s. 

Misschien vind je dit ook interessant: 

Sanne Maarsingh-Kelder

Als content manager is Sanne de duizendpoot die alle kennis verzamelt en naar buiten brengt. Altijd op jacht naar de beste blogs en vetste artikelen. Je maakt haar blij met een lekkere kop kruidenthee, een goed verhaal en: motorrijden!