Een geslaagd CRO programma bij EQOM

  • Bericht auteur:
  • Leestijd:6 minuten gelezen

EQOM heeft de afgelopen jaren zich enorm gefocust op CRO. EQOM is dé Europese marktleider in erotische producten. Ze bestaan uit verschillende online consumenten winkels, zoals EasyToys, Amorelie en Beate Uhse. EQOM zet zich in om sexual wellness uit de schaduw te halen en in het licht te plaatsen. 

Voordat de samenwerking tussen EQOM en OD begon, bestond het CRO team uit één CRO specialist en één UX designer. Deze twee pakten toentertijd het gehele proces op en het was dan ook aan hen de taak om de waarde ervan intern te bewijzen en het team te laten groeien. En dit is zeker gelukt! Op dit moment is het team gegroeid en draaien ze veel meer testen waaruit ze veel learnings opdoen. Hier vertelt Joost van Hillo, CRO specialist bij EQOM, jullie graag meer. 

Het huidige CRO traject 

Het team is enorm gegroeid de afgelopen tijd. Momenteel bestaat het team uit twee CRO managers, een data analist, twee UX designers en een front-end developer. Het proces bij EQOM is een doorlopend proces dat uit 5 verschillende stappen bestaat:

  • Data-analyse en onderzoek: In deze fase analyseren de CRO managers bestaande data met tools zoals Google Analytics, Clarity en andere analysetools om gebruikersgedrag en knelpunten in de huidige funnel te begrijpen. 
  • Kwalitatief onderzoek: Naast kwantitatieve data, wordt er ook kwalitatief onderzoek gedaan. Dit kan bestaan uit gebruikersinterviews en usability tests, wat helpt om inzicht te krijgen in de beweegredenen en frustraties van gebruikers.
  • Hypothesevorming: Op basis van de verzamelde data worden er hypotheses geformuleerd over wat er verbeterd kan worden. Elke hypothese wordt onderbouwd met zowel kwalitatieve als kwantitatieve inzichten.
  • A/B-testen en experimenten: Vervolgens worden er A/B-tests opgezet om de hypotheses te testen. Dit kan variëren van kleine veranderingen in de call-to-action knoppen tot grotere aanpassingen in de verschillende pagina’s. De UX designers kunnen dan de hypothese vertalen naar een ontwerp, waarna de front-ender het ontwerp weer omzet naar een daadwerkelijke test. 
  • Analyseren en optimaliseren: Na de testfase worden de resultaten geanalyseerd om te zien welke veranderingen een significante verbetering hebben opgeleverd. Op basis hiervan wordt besloten of dit wel/of niet op het platform wordt doorgevoerd. Ook worden hierna de learnings met onze stakeholders gedeeld.

Experimentation Culture 

Binnen het bedrijf biedt EQOM veel ruimte aan alle verschillende teams om veel uit te proberen en om veel te experimenteren. Vaak gaat dit wel met een onderbuikgevoel, geeft Joost toe. “De uitdaging binnen EQOM is namelijk om het om te draaien naar datagedreven hypotheses. Het CRO team neemt hierin het voortouw en heeft hierdoor een voorbeeldfunctie.” 

… Even tussendoor: we sturen elke drie weken een nieuwsbrief met daarin de laatste blogs, teamupdates en natuurlijk nieuws over het aanbod in onze academy. Klik hier om je in te schrijven.

De formule tot succes 

Joost vertelt dat het opschalen van het CRO traject een succes was door verschillende dingen. Zo ging Online Dialogue naast ons staan in het proces en diende het als voorbeeldrol. Hieraan kon het team zich optrekken. Ook gaf het ons goed inzicht in welke rollen we absoluut moeten laten aansluiten in ons team, om zo te kunnen opschalen.”

Ook heeft EQOM tijdens het opschalen echt geleerd dat het hebben van een goed proces de key is! “Iedereen weet precies waar zij of hij verantwoordelijk voor is, waardoor we heel snel learnings op kunnen doen.” 

Last but not least, benadrukt Joost hoe belangrijk de buy-in van de board was. “Zij zagen de waarde en gaven ons de ruimte, met de nodige goede kritische vragen gedurende het proces, om op te schalen.”

Niet onopgemerkt gebleven

Als we vragen aan Joost waar hij het meest trots op is, denkt hij hier geen twee keer over na: de groei! EQOM heeft in een relatief korte periode het team verdrievoudigd en daarmee ook het aantal tests vervijfvoudigd. Binnen het team is nu echt het besef doorgedrongen hoe je experimenteel moet werken. “We hebben geleerd hoe we samen learnings opdoen en hoe we daarop verder kunnen bouwen.” En deze groei is zeker niet onopgemerkt gebleven. In 2023 is EQOM namelijk genomineerd voor de categorie ‘Rising Star’ bij de Experimentation Culture Awards.

De samenwerking met OD 

Sinds mei 2022 werken OD en EQOM samen om hun CRO proces te optimaliseren. We stapten eigenlijk in hun bestaande proces. Het team van EQOM wist de juiste vragen te stellen en hierdoor konden wij gemakkelijk het proces verbeteren. Joost is hier heel tevreden over. “De samenwerking was een hele fijne mix van een ontzettende bak aan inhoudelijke kennis, plus een fijne informele gezellige samenwerking.” Daarnaast konden wij EQOM helpen bij vragen van stakeholders waardoor we konden dienen als fijn klankbord. “Ook de uitnodigingen voor de DiDo en Conversion Hotel hielpen ons om nog meer kennis op te doen.” 

EDC teamfoto

De toekomst van CRO 

Joost verwacht dat de rol van CRO specialisten wellicht zal veranderen. “CRO specialisten, als jack-of-all-trades die ze nu vaak zijn, zullen in de toekomst niet meer bestaan.” Hij denkt dat ze deel zullen uitmaken van productteams en ervoor zullen zorgen dat deze op een gedegen manier kunnen experimenteren. Of ze zullen fungeren als een ‘centre of excellence’, waar productteams hun kennis kunnen ophalen.

De laatste tips 

Joost zijn laatste tip voor andere organisaties om net zo’n succes te maken van hun CRO afdeling, is het vinden van een goede mix. “Werk aan een goede fundering voor je CRO proces dat je kan schalen, maar werk tegelijk ook aan quick-wins. Die quick-wins helpen in je organisatie om buy-in te krijgen.”

Wil je meer weten over onze samenwerking of ben jij wellicht geïnteresseerd in een samenwerking? Neem gerust contact met ons op.

Misschien vind je dit ook interessant: