De afgelopen jaren ben ik mezelf gaan verdiepen in de wereld van beleggen. Hoe werkt het, wat zijn de risico’s en wat kan het mij opleveren? En ik moet bekennen: hoe meer ik hierover leer, hoe meer ik de overeenkomsten zie met online experimenteren en conversie optimalisatie (CRO). Reden om ze eens op een rijtje te zetten.
“Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it; he who doesn’t, pays it.” – Albert Einstein
Compound interest
In de wereld van beleggen is compound interest een krachtig fenomeen, ook wel bekend als het rente-op-rente effect. Door rendement te herinvesteren, kunnen kleine investeringen na verloop van tijd aanzienlijk groeien. Zo kan een jaarlijkse investering van €1.200, tegen een gemiddelde rente van 7% (gebaseerd op het gemiddelde historische rendement van de S&P 500-index en gecorrigeerd voor inflatie) in 30 jaar exponentieel uitgroeien naar een totaal bedrag van meer dan een ton (zie afbeelding 1). Albert Einstein beschouwde het zelfs als het achtste wereldwonder.… Even tussendoor: we sturen elke drie weken een nieuwsbrief met daarin de laatste blogs, teamupdates en natuurlijk nieuws over het aanbod in onze academy. Klik hier om je in te schrijven.
Risicobeheer
Het begrijpen en minimaliseren van risico is van fundamenteel belang voor succesvol beleggen. Hiervoor passen beleggers onder andere “diversificatie” toe. Dit houdt in dat ze hun portefeuille verdelen over verschillende bedrijven, industrieën, economieën en valuta. Door niet al hun eieren in één mandje te stoppen, zijn ze minder afhankelijk van specifieke gebeurtenissen en spreiden ze zo het risico. Maar ook het verbreden van de investeringshorizon en het spreiden van inleg kunnen tactieken zijn om risico’s van beleggingen te beperken.
CRO is op zichzelf natuurlijk al risicobeheer; door nieuwe functionaliteiten en wijzigingen eerst te testen, verlaag je het risico dat een ontwerp wordt geïmplementeerd met een mogelijk negatieve impact. Maar daarnaast kunnen we onze kans op winnaars ook vergroten door niet maar op een enkele pagina of met een enkele hypothese te testen. Juist door onze optimalisatie-inspanningen te diversifiëren over verschillende pagina’s, kanalen en optimalisatiestrategieën, vergroten we onze kansen voor het vinden van winnaars.
Lange-termijn perspectief
Beleggers weten dat succes op de lange termijn vooral geduld en discipline vereist. Ze begrijpen het belang van langetermijninvesteringen en het vermijden van de valkuil van impulsieve, kortetermijnbeslissingen. “Time in the market beats timing the market”. Het bepalen van een duidelijke strategie en je daar over langere tijd aan houden, levert over het algemeen een hoger rendement op.
In CRO is het niet anders. CRO-initiatieven kunnen mogelijk directe resultaten opleveren, maar de focus ligt op de continue verbetering van de gebruikerservaring om tot langdurig succes te komen. Door goed onderzoek te doen naar de gebruikerservaring, kom je achter de pijnpunten en motivaties van je potentiële klant en kun je een consistent track record van verbeteringen en successen bouwen voor de lange termijn.
Onderzoek en onderbouwing
Dat brengt me op het volgende punt; onderzoek. Beleggers besteden zomaar uren aan het analyseren van markttrends, bedrijfsfundamenten en economische factoren voordat ze een investering doen. Een belegging is dan in feite een hypothese over hoe bepaalde gebeurtenissen de markt zullen beïnvloeden en welke beleggingen de grootste kans op rendement bieden.
Binnen CRO doen we praktisch hetzelfde. Op basis van onderzoek naar het gedrag van de doelgroep en het analyseren van gebruikersgegevens stellen we hypotheses op. De meest kansrijke hypotheses werken we vervolgens uit tot experimenten. Met deze onderbouwde aanpak verminderen we het risico van mislukte experimenten en maximaliseren we de kans op succes.
Afbeelding 2: Bloomberg 2019 via Thomke H. Stefan, Experimentation Works, 2020
Hoewel investeren en CRO op het eerste gezicht dus misschien verschillende werelden lijken, delen ze best veel overeenkomsten als het gaat om het streven naar groei, het minimaliseren van risico’s en het behalen van succes op de lange termijn. Neem bijvoorbeeld de gewogen index samengesteld uit bedrijven die een cultuur van grootschalige experimenten hebben omarmd (zie afbeelding 2). Deze bedrijven hebben bewezen dat experimenteren niet alleen een waardevolle methode is, maar dat het ook bijdraagt aan duurzaam concurrentievoordeel en groei op de lange termijn. Wat mij betreft verdient dit zijn eigen quote.
“Continuous experimentation is the ninth wonder of the (digital) world. Those who understand it, stay ahead; those who don’t, fall behind.” – Dennis Nederlof