De CRO-skillset van een uitstekende CRO-specialist

T-shaped, M-shaped, er zijn genoeg modellen om te bepalen wat de CRO skillset moet bevatten. Bekijk maar eens een standaard vacaturetekst voor een CRO specialist:

We zoeken een CRO-Specialist met uitstekende analytische en statistische vaardigheden, kennis van gedragspsychologie en gebruikerservaring, ervaring in het werken met CRO-tools en -platforms, en bij voorkeur begrip van HTML, CSS en Javascript. Je dient te beschikken over sterke projectmanagement- en communicatievaardigheden, een multidisciplinaire aanpak, klantgerichtheid, en begrip van ethische en wettelijke normen met betrekking tot gegevens en privacy.

Hoe onderscheid je een goede CRO-specialist van een doorsnee CRO-specialist?

Hoe onderscheid je een goede CRO-specialist van een doorsnee CRO-specialist?

Veel van deze skills zijn aan te leren. Door middel van cursussen en ook learning by doing. Maar hoe kun je nou een super goede, getalenteerde CRO-specialist onderscheiden van een doorsnee CRO-specialist? Dit onderscheid komt vaak door de soft skills. De consultancy rol in iemand. Helaas is dit véél lastiger om aan te leren. In de loop van de jaren heb ik met ontzettend veel CRO-specialisten samengewerkt. Degene die er voor mij met kop en schouder bovenuit staken, waren heel sterk op onderstaande punten:  

  • Kritische nieuwsgierigheid
    Iemand die de waarom vraag blijft herhalen. We willen alles weten, maar ook de waarom erachter. Niet alleen van de assumpties van anderen, maar ook van ons eigen werk. Door deze kritische houding staan we open voor feedback. Er is altijd verbetering mogelijk, ook bij onszelf!

  • Leergierig
    De ik heb dit nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik dit wel kan” – mentaliteit.

  • Aanstekelijk enthousiasme
    Het maakt niet uit waar diegene over praat, je wordt er zelf ook enthousiast van. Stakeholdermanagement is zo’n groot onderdeel van het vakgebied, dat dit misschien wel het belangrijkste punt is. Zonder stakeholdermanagement geen experimenteercultuur.  Als je als CRO’er al niet de boodschap over kunt brengen, hoe kun je verwachten dat anderen dit doen?

    Dit geldt ook voor het aanpassen van je taalgebruik/communicatiemiddel naar de doelgroep. Dat je de moeite neemt om bijvoorbeeld je testresultaten op verschillende manieren weer te geven of uit te leggen. Een manager wil helemaal geen uitgebreide statistiek analyse zien. Get to the point. Maar als de head of data vraagt hoe het in elkaar zit, moet je het wel piekfijn uit kunnen leggen.

    Iemand die het verhaal zo over weet te brengen dat je gesprekspartner zelf het eigenbelang van inziet. “What is in it for me?”
    • Het vermogen om gecompliceerde zaken simpel uit te leggen
      Als je oma kan uitleggen wat het verschil is tussen bayesiaanse en frequentistische statistiek en waarom je voor het een of ander moet kiezen, heb je het goed gedaan. We hebben ontzettend veel vakjargon en vergeten soms in wat voor terminologie we eigenlijk praten. En wat het effect daarvan is op anderen. Gesprekspartners willen zich niet dom voelen. Het is lastig om te vragen naar de betekenis van iets, als je denkt dat dit een domme vraag is. Meepraten en doen alsof is makkelijker! Door in een simpele taal te blijven praten, kom je toegankelijk over.

    Bullshit Bingo voor CRO-specialisten

    Kijk maar eens naar de onderstaande bullshit bingo kaart. Hoeveel kun jij in 1 dag of 1 week afstrepen?

    CRO bullshit bingo voor CRO-specialist

    Wil je deze Bullshit Bingo spelen? We hebben 30 speelkaarten voor je gemaakt, zodat je deze bingo daadwerkelijk kan spelen! 

    • Het traject in kleine delen opbreken en prioriteren.
      In ons vakgebied is het vaak complex. Het zijn lange trajecten vol continue optimalisaties. Een uitstekende CRO-specialist raakt hiervan niet in paniek en weet dit traject op te breken in deelproblemen / deelonderwerpen en welke het meest van belang zijn om mee te starten. Je kunt onderstaande criteria hanteren om je eerste prioritering mee te maken.

      – Meteen mee starten
      – Nader onderzoek nodig
      – Uitbesteden
      – Schrappen

    Nooit teneergeslagen zijn door beperkingen
    Er is altijd wel een reden om iets niet te kunnen. Gebrek aan capaciteit, huisstijl politie, techniek complicaties. Een goede CRO’er weet in het landschap van NEE toch een JA te vinden. Toch een manier te realiseren om een idee te valideren. “dit mocht/kon niet, maar ik heb het op deze manier opgelost”.

    Bron afbeelding

    Never ever think outside the box
    • Snelheid van aanpakken
      Een uitstekende CRO-specialist is iemand die intrinsiek gemotiveerd is om dingen aan te pakken. Geen week wachten, maar “na je uitleg van gister heb ik dit meteen geprobeerd en dit zijn de resultaten”. 

    Dus, terwijl technische vaardigheden zeker een rol spelen, zijn het juist deze soft skills en attitudes die de ware uitblinkers in het vak van CRO-specialisten onderscheiden. Het zijn deze eigenschappen die het verschil maken tussen een goede CRO-specialist en een uitstekende CRO-specialist. Kun jij jezelf al plotten op deze skills? Op welke gebieden wil jij je nog verder ontwikkelen?

    Tot slot

    Meer weten over ons werk, op de hoogte blijven van het laatste nieuws en onze cases lezen? Elke drie weken verzenden we een nieuwsbrief naar onze trouwe lezers en volgers. Klik op de button om je aan te melden voor de nieuwsbrief. 

    Desiree van der Horst - conversion manager

    Er zijn twee dingen waar Desiree als conversie manager elke dag naar streeft: het creëren van blijdschap & het stimuleren van groei. Er zijn veel manieren om dit te doen, maar het verbinden van mensen is hierin de cruciale factor. Meedenken, goed luisteren, het voorzien van de juiste tools en sparren over diverse strategieën zijn daily business. Buiten kantoor loopt ze graag een rondje hard in haar mooie stad Breda, is ze gek op haar thuis-jungle (inclusief huistijger) en draait ze graag 60’s/70’s plaatjes op de platenspeler.