Het einde van het jaar is alweer in zicht en dus is het weer tijd om terug te blikken op wat er dit jaar allemaal is geschreven. ….En dat mag ook want we hebben maar liefst 66 blogs geschreven dit jaar! Omdat wij zelf gek zijn op data, hebben wij uitgezocht welke blogs jullie fantastisch vonden en dit op een rijtje gezet. Dus hierbij de top 10 meest gelezen blogs van 2023:
10. Emerce E-commerce Live 2023 eventverslag
Al jarenlang is E-commerce live hét evenement voor marketeers in e-commerce. De Amsterdamse Beurs van Berlage bruiste weer vol van nieuwe inzichten en innovatieve ideeën. Ook wij waren er dit jaar weer bij en deelden daarom graag onze favoriete talks en nieuwste inzichten met jou! Lees het in het artikel van Sanne Maarsingh-Kelder.
9. Interview: Naomi Smulders, Data Scientist
Wij stellen graag onze leuke collega’s voor aan jullie. Dit keer was het de beurt aan Naomi Smulders. Deze data-scientist werkt sinds 2020 bij Online Dialogue, helaas hebben we in 2023 afscheid van haar genomen. Ze werkt inmiddels bij Funda, waar ze zich weer volop kan storten op allerlei datavraagstukken. Naomi heeft passie voor gedrag en interactie tussen mensen en technologie en dit kan je zien! Lees hier het interview met Naomi Smulders.
8. 7 veelgestelde vragen over CRO en verandermanagement
De afgelopen tijd was er online steeds meer discussie over wat bij het takenpakket van een CRO-specialist hoort. Dit komt o.a. door de groter wordende rol van verandermanagement. Onze Conversie Specialist Ruben de Boer zette de meest gestelde vragen op een rijtje voor jou en beantwoordt ze graag!
7. Hoe haal je de exit rate op uit BigQuery?
Ter voorbereiding op het uitfaseren van Universal Analytics per 1 juli 2023, zijn wij bij Online Dialogue hard aan de slag gegaan om ervoor te zorgen dat we alle analyses die we eerst deden in Universal Analytics voortaan ook in GA4 kunnen doen. We hebben in het afgelopen jaar daarom veel ervaring opgedaan met het schrijven van query’s voor verschillende metrics. In dit blog lichten we een van deze metrics voor je uit: de exit rate. Lees hier stap voor stap hoe deze query werkt.
6. Zijn interactie-effecten een probleem voor online experimenten?
Veel bedrijven die online experimenten uitvoeren komen op het punt waarop ze meer experimenten willen doen dan dat ze belangrijke pagina’s hebben. Een van de oplossingen hiervoor is om meerdere A/B-testen tegelijk uit te voeren op dezelfde pagina. Veel bedrijven denken echter dat hier een gevaar op de loer ligt: het interactie-effect. In dit blog legt psycholoog Joost van Baalbergen uit wat de voordelen zijn van het uitvoeren van meerdere experimenten tegelijk op een pagina, wat de kans is op een interactie-effect en of de voordelen opwegen tegen het risico.
5. DiDo #41: product discovery sprints – het eventverslag
Elk jaar organiseren we een middag waarin vakgenoten welkom zijn bij ons op kantoor om een specifiek onderwerp te bespreken. Dit keer stond het thema Product Discovery Sprints centraal. Medewerkers van Fonq, Vattenfall en Maxeda waren dit keer aanwezig om deze middag succesvol te maken. Lees hier het eventverslag van Sanne Maarsingh-Kelder.
4. De ingrediënten van een succesvol experimenteerprogramma volgens DPG Media
DPG Media is het grootste mediabedrijf van Nederland. Wij zijn trots op onze samenwerking met DPG en geven graag een kijkje achter de schermen bij een van de grootste uitgeverijen van de BeNeLux. Deze zomer zijn ze genomineerd voor de Experimentation Culturel Awards. Daarom hebben we Joshua Kreuger gevraagd wat het ideale recept is voor een succesvol experimenteerprogramma. Lees hier het interview met Joshua Kreuger.
3. Is jouw webshop toegankelijk voor iedereen? Gebruik deze checklist!
Vanaf 28 juni 2025 gaat de Euopean Accessibility (EAA) van start. Dit gaat ervoor zorgen dat mensen met een beperking producten en diensten net zo makkelijk kunnen gebruiken als mensen zonder een beperking. Ben jij benieuwd of jouw webshop toegankelijk is? In dit artikel legt UX designer Niels van der Leeuw en Developer Yuran van den Bosch uit wat dit betekent voor jouw webshop en waar je op moet letten.
2. Dag Google Optimize, hallo A/B testen in GA4?
Afgelopen jaar werd bekendgemaakt dat Google Optimize en Optimize 360 vervangen ging worden met de komst van GA4. In dit blog legt onze Data Insight Expert George Onderdijk uit wat er gaat veranderen en waar je op moet letten. Lees hier het blog.
1. Een sticky CTA: gegarandeerde conversie uplift?
Hierbij dan onze nummer 1 in de hitlijsten: Een blog over de uitkomsten van 33 A/B-testen met een sticky CTA. Bij Online Dialogue testen we enkele experimenten bij veel verschillende klanten. Het “sticky” maken van een element, is een voorbeeld van zo’n experiment. Lees hier de resultaten en tips voor een succesvolle sticky CTA.
Bij Online Dialogue houden we er van om onze kennis te delen. Ook volgend jaar zijn we van plan om weer veel blogs en artikelen te schrijven over ons vakgebied. Wil je hiervan op de hoogte blijven? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!