DiDo #44: AI in CRO – het eventverslag

Op 25 april stond de 44e editie van de Dialogue Donderdag (DiDo) in het teken van AI in CRO. In een survey op LinkedIn hebben we onze volgers gevraagd welke onderwerpen zij interessant vinden en meer over willen horen tijdens een van onze events en natuurlijk luisteren wij daar naar. Meer dan 70 specialisten uit heel Nederland kwamen naar OD House in Utrecht om meer te leren over de toepassing van AI in het CRO-veld.

badges

Before ChatGPT – How traditional AI can boost conversion rate

Alexandros Kakakis:

We hebben vaak niet door hoe veel we dagelijks al in aanraking komen met AI. Iedereen denkt tegenwoordig meteen aan chatGPT, maar vaak is het veel subtieler dan dat je prompts aan het schrijven bent. Denk eens aan spamfilters in je mailbox, spellcheckers of FaceID. 

Onze data scientist Alexandros werkt dagelijks met AI. Waarbij ChatGPT valt onder Generative AI, vertelde Alex juist over de mogelijkheden van meer traditionele AI (Machine Learning).

machine learning

Hij gaf 3 voorbeelden van toepassingen in CRO:

  • Hoe je een voorspelmodel kunt inzetten om A/B-testen te prioriteren
  • Hoe je klantgedrag kunt analyseren om de bezoekers van jouw website te segmenteren
  • Hoe je met een network graph tot de beste productaanbeveling kunt komen

Er is nog zoveel meer mogelijk buiten ChatGPT om waarmee je je CRO werkzaamheden kunt verbeteren. Vergeet ook niet om die opties eens te bekijken!

… Even tussendoor: we sturen elke drie weken een nieuwsbrief met daarin de laatste blogs, teamupdates en natuurlijk nieuws over het aanbod in onze academy. Klik hier om je in te schrijven.

Accelerating against expectations – How ChatGPT transformed my CRO year

Tjerk van Halem:

Sinds de lancering van chat-GPT in november 2022, maakt Tjerk op slimme wijze gebruik van chatGPT in zijn CRO werkzaamheden bij I amsterdam. Inmiddels heeft de organisatie chat-GPT volledig omarmd, zijn er richtlijnen, en hebben de meeste werknemers een account. 

Tjerk liet een aantal praktische voorbeelden zien:

  • Hoe je copywriting & persona’s kunt verbeteren
  • Hoe je het gebruikt als bron van data
  • Hoe je custom instructies kunt geven
  • Hoe je kunt coderen in Javascript
  • Hoe je user feedback kunt analyseren

Door zijn ChatGPT skills is de kwaliteit en snelheid van het experimenteerprogramma bij I amsterdam ontzettend vergroot. Maar het was een reis met vallen en opstaan. Tjerk deelt graag zijn tips met ons zodat jij meteen goed aan de slag kan met ChatGPT.

Het komt erop neer dat je ChatGPT als iets luchtigs moet blijven zien. Ga er gewoon mee spelen en denk er niet te veel bij na. 

sfeer

AI-tools for the marketing professional of the future 

Freya Liemburg:

Als eigenaar van een eigen AI training en consultancybureau, had Freya veel te vertellen over AI-tools voor marketeers. Haar presentatie richtte zich dan ook vooral op generatieve AI. 

Ze begon haar presentatie met de recente ontwikkelingen betreffende generatieve AI. Hierbij kaartte ze aan dat wie denkt dat AI iets ‘van onze tijd’ is, het mis heeft. De opkomst van AI begon al in 1961 en dit is dus al zo’n 63 jaar bezig. ChatGPT zorgt daarentegen wel voor een revolutie; al 5 dagen na de lancering had ChatGPT zo’n 1 miljoen gebruikers. Even ter illustratie: Instagram had pas na 2.5 maand 1 miljoen volgers en Netflix had dit pas na 3.5 jaar. 

Freya liet ook een aantal leuke en handige tools zien: 

  • Microsoft copilot (365)
  • Midjourney V6
  • Adobe VideoGigaGAN
  • Adobe firefly 
  • Meta AI

Generatieve AI biedt talloze mogelijkheden. Het kan je o.a. helpen bij creatieve processen door bijvoorbeeld te vragen aan ChatGPT om een presentatie te maken. Ook kan je om feedback vragen en kan het fungeren als je persoonlijke data-analist. 

Naast alle mogelijkheden die generatieve AI met zich meebrengt, benadrukt Freya ook de keerzijde ervan. Alles wat je er namelijk in stopt, kan ChatGPT gebruiken. Dit kan zorgen voor privacy- en veiligheidsrisico’s. Daarom mag je nooit vertrouwelijke informatie met ChatGPT delen. 

Tot slot 

Kan jij ook niet wachten op de volgende editie van de DiDo? Meld je dan nu alvast aan voor de volgende. Het thema is dit keer ‘Digitale Toegankelijkheid’! 

Misschien vind je dit ook interessant:

Desiree van der Horst - conversion manager

Er zijn twee dingen waar Desiree als conversie manager elke dag naar streeft: het creëren van blijdschap & het stimuleren van groei. Er zijn veel manieren om dit te doen, maar het verbinden van mensen is hierin de cruciale factor. Meedenken, goed luisteren, het voorzien van de juiste tools en sparren over diverse strategieën zijn daily business. Buiten kantoor loopt ze graag een rondje hard in haar mooie stad Breda, is ze gek op haar thuis-jungle (inclusief huistijger) en draait ze graag 60’s/70’s plaatjes op de platenspeler.