Op donderdag 26 september was alweer de 45e editie van Dialogue Donderdag (DiDo). Deze keer stond DiDo in het teken van digitale toegankelijkheid en de wetgeving (European Accecibility Act (EAA)) die eraan komt in 2025. Al eerder schreven we over EAA 2025, maar met DiDo wilden we het nog meer onder de aandacht brengen. Het is namelijk een belangrijk onderwerp, dat verder gaat dan voldoen aan een ‘checklist’.
Spreker 1 Shirley van Haalem
Dat digitale toegankelijkheid belangrijk is, weet onze collega Shirley als geen ander. Zelf heeft zij een visuele beperking. Shirley deelde hoe zij zich redt met wat extra tools om digitaal te navigeren en dat veel mensen met een beperking afhankelijk zijn van hoe toegankelijk digitale kanalen zijn ingericht.
The inclusive practice of making digital domains usable by everyone, regardless of ability, context or situation.
Dat we nog werk aan de winkel hebben is duidelijk. Van de top 1 miljoen homepages wereldwijd heeft 95% nog steeds toegankelijkheid errors. Veel voorkomende problemen zijn: contrast, ontbreken van alternatieve teksten en het ontbreken van formulier labels.
Mythbusters!
Shirley busted drie mythes rondom digitale toegankelijkheid:
Mythe #1: Toegankelijkheid is gewoon een checklist om af te tikken. Het is een mindset, een manier van werken.
Mythe #2: Toegankelijkheid is een grote en aparte taak van ons reguliere werk. Het is geen extra werk, het is gemist werk dat er al had moeten zijn vanaf de start.
Mythe #3: Toegankelijkheid treft maar een klein groepje mensen. Alleen al in de EU heeft 1 op de 4 mensen toegankelijkheidsondersteuning nodig. Dit zijn 189 miljoen gebruikers!!
Spreker 2 Natascha Hoogeveen
Natascha, UX researcher bij RTL Nederland, vertelde hoe Videoland bezig is met hun expeditie naar Digitale Toegankelijkheid. In 2018 kregen zij al de eerste klacht dat Videoland niet toegankelijk was. Deze klacht kwam in 2020 nog eens terug. Dit heeft de ogen geopend.
Natascha ging aan de slag om Videoland voor iedereen een plezierige ervaring te laten zijn.
Het platform toegankelijk maken blijkt een marathon en geen sprint, maar met de juiste aanpak wordt het een onderdeel voor de hele organisatie. Natascha deelde de stappen die genomen zijn door RTL Nederland.
Stappenplan
Stap 1. Breng het onderwerp onder de aandacht. Digitale toegankelijkheid gaat over meer dan alleen wat je ziet op een platform. Iedereen in de organisatie kan vanuit zijn/haar expertise bijdragen.
Stap 2. Zoek medestanders en beïnvloeders. Zorg dat je aansluiting vindt in alle lagen van de organisatie. De leiders in je organisatie laten nadenken over dit onderwerp helpt om het meer te laten verspreiden.
Stap 3. Maak een concreet actieplan. Nu iedereen is aangesloten en meedenkt, maar een kerngroep die met alle aanpassingen aan de slag gaat.
Nog steeds werkt Natascha met het team hard aan het toegankelijker maken van Videoland. Ze hebben nog veel te doen. Wanneer je hiermee aan de slag gaat, lijkt het soms veel wat er gedaan moet worden. Het opdelen en prioriteren helpt. Iedereen kan bijdragen aan het beter toegankelijk maken van zijn/haar organisatie.
Spreker 3 Steffi Kollen
Steffi is adviseur bij Digitaal Toegankelijk. Zij helpt organisaties om hun doelgroep te vergroten door digitaal toegankelijk te worden. Wist je dat je met toegankelijk zijn voor iedereen zo’n 30% meer mensen in je doelgroep kan krijgen? Daar kan geen marketingcampagne tegenop.
Steffi deelde dat de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) je op 4 principes helpt je website toegankelijk te maken.
- Is alles op je website waarneembaar? Kortom, kan iedereen het zien? Dit gaat over contrast, maar ook duidelijke labels gebruiken.
- Is je website werkbaar? Zijn alle onderdelen van je website bereikbaar en kan het gebruikt worden door iedereen? Zorg dat mensen die geen muis kunnen gebruiken niet al vastlopen bij de cookie melding. Het gebruik van video’s of fotocarousels is leuk, maar je moet er wel weer uit kunnen. Dus misschien geen autoplay gebruiken?
- Is je website begrijpelijk? Niet alleen in taal, maar juist ook in gebruik. Wanneer je een error message krijgt binnen een formulier is het voor iemand blind is goed om te weten welk veld niet goed is ingevuld..Kortom, neem de naam van het veld mee in je error message.
- Is je website robuust genoeg? Is je website bruikbaar voor alle browsers en (ondersteunende) apparaten? Wanneer iemand gebruikmaakt van de voorleesmodule dan is niet duidelijk als het alleen ‘link’ zegt. Zorg dat ook alles aan de achterzijde van je website een naam heeft.
Denk aan iedereen
Kunnen we dan nog wel geweldige dingen maken met al deze regels? Zeker weten! Maak het voor jezelf een uitdaging. Kijk naar goede voorbeelden. De website van NASA en ook games als ‘The Last of us’ maken supermooie dingen, die ook toegankelijk zijn voor iedereen. En denk bij het toegankelijk maken niet alleen aan permanente handicaps, er zijn ook tijdelijke (gebroken botten) of situationele (fel zonlicht) handicaps.
Tot slot
Een ding is duidelijk, er is nog veel te doen. Maar deze middag heeft geholpen om te laten zien waarom dit zo’n belangrijk onderwerp is en hoe je aan de slag kunt! Bekijk onze checklist om te weten waar jouw organisatie staat.
Kan jij ook niet wachten op de volgende editie van DiDo? Meld je dan nu alvast aan voor 12 december. Het thema is deze keer ‘E-commerce & CRO trends 2025’.