Dialogue Donderdag #33: Gedragsverandering en CRO tijdens corona

Afgelopen donderdag (11 juni) was onze eerste digitale Dialogue Donderdag (DiDo). Vanwege het coronavirus hebben we deze keer op afstand kennis gedeeld en en discussies gevoerd. Het thema van deze DiDo was ‘Gedragsverandering en CRO tijdens corona’.

Na de persconferentie op 12 maart 2020 veranderde onze wereld. Niet alleen buiten, maar ook online. Lucia van den Brink (NU.nl) presenteerde over wat dit voor effect had op  het gedrag en data van NU.nl. En hoe NU.nl daarop probeert in te springen met A/B-testen, campagnes en content. 

Daarna gaf Florien Cramwinckel (Online Dialogue) een presentatie waarbij ze inging op vragen zoals hoe het komt dat mensen in coronatijd (met bijbehorende beperkingen) er opeens wel in slagen om gezonder te leven? Hoe kunnen deze inzichten jou helpen? Welke vaste gewoontes hebben klanten op jouw website? En welke mogelijkheden biedt deze tijd voor verandering van ingesleten gewoontes van jouw klanten?

CRO-NA – Lucia van den Brink

Lucia van den Brink is CRO-specialist bij NU.nl. Ze heeft ervaring in e-commerce, affiliate en content websites. In haar werkwijze staan data en psychologie centraal. Die interesse in menselijk gedrag gebruikt ze naast haar day job als CRO-specialist ook in haar night job als schrijver. Onlangs verscheen haar debuutroman ‘Niemand zoals hij’.

Bij NU.nl optimaliseert Lucia de website zodat bezoekers meer artikelen lezen en vaker terugkomen. Na de persconferentie op 12 maart vond er een enorme verandering in gedrag plaats bij de bezoekers van NU.nl. Op korte termijn was alles anders. Logisch natuurlijk. Bezoekers gaan minder over sport lezen omdat  de meeste sporten stil liggen. En coronanieuws kreeg juist veel meer aandacht. Bij NU.nl speelden ze in op deze verandering door het belangrijkste coronanieuws te vertalen. 

A/B-testen tijdens corona

In de data was te zien dat de ochtendpiek in bezoekers later kwam, en de totale bezoekersaantallen omhoog gingen. Ook bezochten meer mensen NU.nl op desktop. Coronatijd betekende alleen ook dat testen die live stonden op bijvoorbeeld het sportkatern gestopt moesten worden en de ijskast in konden. De testen waren niet meer relevant en er was veel minder verkeer.

Omdat er minder getest wordt in deze periode, is het volgens Lucia een mooi moment om projecten op te pakken waar je normaal niet zo snel aan toe komt. Zo hebben ze bij NU.nl hun testdata overgezet van Effective Experiments naar Airtable. 

Om meer zekerheid te krijgen of je je testresultaten kunt vertrouwen in deze periode, kan je hypotheses vaker testen én als de crisis voorbij is de hypothese ook hertesten. Als tip wil Lucia meegeven om te blijven testen in deze coronatijd. En ga te werk alsof je een nieuwe website test. Stel voorafgaand aan het testen op een pagina vragen zoals: heb ik genoeg data voor een significante test? Is de huidige MDE nog relevant? En is het gedrag vergelijkbaar met voorheen, en kun je daarmee je hypothese beantwoorden?

Waarom sporten we nu wel regelmatig?! – Florien Cramwinckel

Dr. Florien Cramwinckel (gepromoveerd sociaal psycholoog) werkt als senior gedragsexpert bij Online Dialogue. Ze is een expert op het samenspel tussen menselijk gedrag, data en experimenteren, en een ervaren spreker op nationale en internationale events. Momenteel zet ze haar kennis in om online klantgedrag te begrijpen, te voorspellen en te beïnvloeden.  

Het aanleren van nieuwe gewoontes is niet makkelijk. De meeste mensen die proberen te stoppen met roken, regelmatiger te bewegen, of gezonder te eten ondervinden hoe lastig het is om ingesleten gewoontes te veranderen. Ook voor veel e-commerce websites is dit een probleem: hoe transformeer je offline shoppers naar online shoppers? Of krijg je klanten zover een nieuw systeem of functionaliteit te gaan gebruiken?

Automatische en gecontroleerd gedrag

Florien ging tijdens haar presentatie in op hoe je psychologische kennis gebruikt om inzicht te krijgen in het veranderen van gewoontegedrag. In de coronatijd is het ineens gemakkelijker om je gedrag op een positieve manier te veranderen. Florien geeft aan hoe dit komt aan de hand van automatische en gecontroleerd gedrag.

Een voorbeeld van automatisch gedrag is naar je werk fietsen via de route die je al jaren volgt. Hierbij hoef je niet na te denken en achteraf kan je je hier weinig meer van herinneren. Automatisch gedrag is heel efficiënt en we gebruiken het in meeste situaties. Maar stel; je fiets een route voor de eerste keer, dan ben je druk met de route en kijken waar je bent. Dit is gecontroleerd gedrag en hierbij is aandacht en energie nodig.

Deze kennis kan je gebruiken om gedragsverandering te bewerkstelligen. Gecontroleerd gedag kan je beïnvloeden door op motivatie in te spelen. Om automatisch gedrag te veranderen heb je grote veranderingen in de omgeving nodig. Dit geldt ook voor meer sporten. Als het routinematig gedrag is, is het heel lastig te veranderen.

De tactiek die je wilt toepassen, moet je afstemmen op het soort gedrag. In tijden van corona is er veel veranderd in je automatische gedrag. Dit komt door grote veranderingen in wet- en regelgeving (anderhalvemetersamenleving, minder ov, geen horeca, etc.), sociale normen (meeste mensen vinden 1,5 meter belangrijk) en veranderingen in de fysieke omgeving (cirkels op de grond waar je in moet staan). Dit is allemaal van invloed op automatisch gedrag.

Door al die veranderingen, schakelen mensen over op gecontroleerd gedrag omdat het niet meer automatisch gaat. Dit biedt organisaties kansen om juist nu in te spelen op de behoeftes van mensen.

Samenvattend geeft Florien aan dat automatisch gedrag van mensen lastig te veranderen is. Als je dit wilt doen is het belangrijk om de (sociale en fysieke) omgeving van mensen te veranderen. Maak daarom gebruik van de huidige situatie door in te spelen op de behoefte van mensen.

De 34e Dialogue Donderdag is op 29 oktober 2020

Jaarlijks organiseren we drie DiDo’s en de volgende editie staat gepland op 29 oktober 2020. Meld je aan voor onze nieuwsbrief als je op de hoogte wilt blijven van al onze events!

Wij vinden het altijd leuk om input te krijgen voor onze events. Dus heb je een interessant onderwerp waar je graag iets over wil horen tijdens de DiDo? Of heb je een ander goed idee over de invulling van de DiDo? Neem contact met ons op!

Nóg meer leren over conversie optimalisatie bekijk onze opleidingen.

Desiree van der Horst - conversion manager

Er zijn twee dingen waar Desiree als conversie manager elke dag naar streeft: het creëren van blijdschap & het stimuleren van groei. Er zijn veel manieren om dit te doen, maar het verbinden van mensen is hierin de cruciale factor. Meedenken, goed luisteren, het voorzien van de juiste tools en sparren over diverse strategieën zijn daily business. Buiten kantoor loopt ze graag een rondje hard in haar mooie stad Breda, is ze gek op haar thuis-jungle (inclusief huistijger) en draait ze graag 60’s/70’s plaatjes op de platenspeler.