Digital Analytics Summit 2024

Begin oktober vond een nieuwe editie van de Digital Analytics Summit plaats in Amsterdam. In deze blog vind je een overzicht van de belangrijkste inzichten van de Digital Analytics Summit 2024, inclusief waardevolle lessen over de nieuwste trends, innovatieve data-analysetechnieken en inspirerende verhalen die tijdens het evenement werden gedeeld. Voor deze derde editie stelde de DDMA-commissie opnieuw een sterk programma samen, met gerenommeerde sprekers uit binnen- en buitenland. Grote namen zoals Simo Ahava en Lea Pica waren aanwezig om de bijeengekomen data- en analytics-liefhebbers te inspireren. Dit jaar vond het evenement overigens niet plaats in het vertrouwde Pakhuis de Zwijger, maar op een nieuwe locatie: B.Amsterdam.

Een leuk (data) weetje: deze plek werd vroeger gebruikt door IBM voor hun typemachinefabriek. Inmiddels is de locatie al enkele jaren een bruisende start-up hub, waar zo’n 200 bedrijven zijn gevestigd.

Digital Analytics Summit 2024Bron: Digital Analytics Summit 2024

Hieronder een samenvatting met de belangrijkste inzichten van de interessantste sessies die ik heb bijgewoond in ‘The Louis’, de plenaire zaal in het B.3 gebouw.

STATE OF DATA ANALYTICS IN 2024 AND BEYOND
Simo Ahava (Simmer)

Digital Analytics Summit 2024Bron: Digital Analytics Summit 2024

Simo’s sessie, getiteld Out of the Frying Pan into the Fire, ging over pijn: het doorstaan en verdragen ervan, maar ook over mogelijke verlichting en hoop voor de toekomst. Het was een scherpe, kritische reflectie op de staat van de data & analytics industrie anno 2024. Prima kost op de vroege morgen voor de gemiddelde dataspecialist. Simo had een duidelijke boodschap: we hebben veel moeten doorstaan met z’n allen door al die eisen van Big Tech (zoals Google en Apple). Nu is het tijd om verder te kijken.

Belangrijkste inzichten:

  • Technieken zoals first-party data, consent mode en server-side tagging hebben hun waarde, maar brengen ook aanzienlijke uitdagingen met zich mee, bijvoorbeeld op het gebied van gebruikersprivacy. Het is zeker niet allemaal rozengeur en maneschijn.
  • Hoewel GA4 een krachtig hulpmiddel is, kan het lonen om ook naar alternatieven te kijken. Er zijn genoeg goede opties in de markt die organisaties en professionals zoals wij wellicht beter kunnen ondersteunen.
  • Gebruikers van GA4 nemen soms (te) snel genoegen met beperkingen, zoals de onduidelijkheid rondom updates van Google en de juridische- en privacyrisico’s.

FROM TRADITIONAL ANALYTICS TO AI-DRIVEN INSIGHTS
Brenda van den Berg (KPN)

Digital Analytics Summit 2024Bron: Digital Analytics Summit 2024

Brenda’s talk ging over het verkrijgen van inzichten met AI in vergelijking met traditionele analytics. In plaats van de resultaten zelf, lag de focus vooral op de aanpak van een AI-project—een praktische en verhelderende benadering, al konden de uiteindelijke inzichten helaas niet worden gedeeld. Ze besprak hoe kwalitatieve sales leads werden ingeschat met behulp van AI. Voor deze AI-case werd de CRISP-DM-methodologie gebruikt, een beproefde methode die bestaat uit zes fasen, en je helpt om AI-use cases te ontwikkelen. Dit werd aangepakt als een innovatief project binnen KPN, met ondersteuning van experts uit het AI Excellence Center.

Belangrijkste inzichten:

  • AI is slechts zo waardevol als de kwaliteit van de input die het ontvangt; zorg dat je gegevens robuust zijn.
  • Neem de tijd om een solide basis voor een AI project te leggen. Dit voorbereidingswerk kost vaak meer tijd dan het bouwen van het AI-model zelf, maar levert uiteindelijk meer op.
  • Blijf vragen stellen, graaf dieper en neem een nieuwsgierige houding aan tijdens het project.
  • AI kan helpen om frisse, vernieuwende inzichten te ontdekken en te benutten.

    CONQUERING GA4 SETUP IN BIGQUERY
    Timo Rietveld (HEMA)

    Digital Analytics Summit 2024Bron: Digital Analytics Summit 2024

    Timo wist direct de aandacht te trekken met zijn slogan: “Cut query costs up to 25x and boost data quality.” Een belofte waar elke data-liefhebber wel oren naar heeft! Zijn presentatie was naar mijn idee de meest praktische en waardevolle van de dag. Als Analytics Engineer bij HEMA deelde Timo hoe hij binnen BigQuery aan de slag is gegaan om zowel de datakwaliteit te verbeteren als de kosten aanzienlijk te verlagen.

    Belangrijkste inzichten:

    • In BigQuery worden ruwe tabellen vaak alleen voor datatransformatie gebruikt, wat resulteert in hoge kosten en lage prestaties. Door Google’s Dataform te gebruiken, kan de database opnieuw worden ingericht om dit juist om te keren—lage kosten en hoge prestaties.
    • Gebruik technieken zoals table partitioning, table clustering en table flattening om de prestaties van query’s sterk te verbeteren. Door deze methodes te combineren, kan de grootte van een query enorm worden gereduceerd. In Timo’s voorbeeld daalde de querygrootte van 14,27 GB naar slechts 36 MB!

    Lights, Camera…No Action? 
    Lea Pica (Story-Driven Data)

    Digital Analytics Summit 2024Bron: Digital Analytics Summit 2024

    Lea Pica is een “data analyst turned Data Storytelling Advocate” en heeft recent een boek over dit onderwerp uitgebracht. Vandaag is ze in Amsterdam om meer te vertellen hierover want het leven van een gemiddelde data professional gaat namelijk al lang niet meer om de data alleen. Het gaat ook om het verhaal en dat doet ze met voorbeelden uit een industrie waar ze dit tot in perfectie beheersen. Met “5 Hollywood Storytelling Secrets Missing from your Data Presentations” toont Lea aan dat we nog veel kunnen leren van Hollywood waar het onze (zakelijke) communicatie betreft, dus ik zou zeggen: “Lights, Camera…Action!”.

    Belangrijkste inzichten:

    • Gebruik een ‘Irresistible hook’. Denk bijvoorbeeld aan de verschillende filmposters wanneer je uit de bioscoop loopt. Denk dan aan je eigen slidedeck. Zou dat geen poster kunnen zijn?
    • Creëer verwachtingen en voorpret met spannende ‘previews’ en ‘trailers’. De écht goede verhalen gebruiken geen saaie samenvattingen. 
    • Goede verhalen bieden een helder pad naar actie met concrete, SMART-geformuleerde doelen en sluiten af met een krachtige boodschap.

    HOW POPULAR IS MY HOUSE?
    Naomi Smulders (Funda)

    Digital Analytics Summit 2024Bron: Digital Analytics Summit 2024

    Funda heeft het grootste aanbod van koop- en huurwoningen in Nederland en bedient met zijn platform van 4,5 miljoen bezoekers per maand niet alleen kopers en huurders, maar ook meer dan tienduizend makelaars. Maar hoe zorg je ervoor dat de prestaties van een woning in de verkoop duidelijk en inzichtelijk worden? Naomi Smulders (voorheen data scientist bij Online Dialogue) legde uit hoe Funda met een doordachte datastrategie werkt om gepersonaliseerde dataproducten van hoge kwaliteit aan te bieden. Net als bij het bouwen van een huis begint het proces bij de fundering: bijvoorbeeld met duidelijke trackingprotocollen, een gestructureerde data layer voor het opschonen en verrijken van data, en een sterke integratie met een data warehouse (DWH).

    De aanpak bij Funda kent echter ook de nodige uitdagingen, zoals inconsistenties tussen gegevens over een woning op de website en de informatie die een makelaar in zijn systeem over de woning ziet. Andere complexe onderwerpen zijn authenticatie, PII en GDPR-naleving. Daarnaast moet data niet alleen snel en nauwkeurig beschikbaar zijn, maar ook begrijpelijk blijven voor eindgebruikers, zodat deze niet juist extra vragen oproept. Dit allemaal om die ene vraag goed te kunnen blijven beantwoorden: hoe populair is mijn huis nu eigenlijk?

    Belangrijkste inzichten:

    • Consistentie is cruciaal om vertrouwen bij gebruikers op te bouwen.
    • Funda gebruikt een iframe met open-source software Superset, waardoor (visuele) updates snel en efficiënt op pagina’s kunnen worden doorgevoerd.
    • Feedback van gebruikers en klanten is goud waard en leidt tot snellere en gerichte verbeteringen.

    Nog meer inspiratie

    Net als vorig jaar werd de dag afgesloten met een flinke dosis inspiratie. In 2023 kregen we nog een indrukwekkend inkijkje in hoe data en analytics kunnen bijdragen aan een betere wereld. Dit jaar stond de afsluiting ook in het teken van een wereld, de voetbalwereld.

    Digital Analytics Summit 2024Rogier Noordman, Football Data Scientist bij PSV Eindhoven

    Rogier Noordman van PSV gaf een indrukwekkende presentatie (de beste/leukste van de dag in mijn optiek) waarin hij ons meenam in de wereld van data-analyse bij de Eindhovense club, die dit jaar nog landskampioen werd. Het was fascinerend om te zien hoe niet alleen een stadion, maar ook spelers volgehangen kunnen worden met technologie om hun prestaties nauwkeurig te monitoren. Bij PSV wordt werkelijk alles in het werk gesteld om de club en de trainer te voorzien van data waarmee ze beter geïnformeerde beslissingen kunnen nemen over de effectiviteit van spelers, zowel op als buiten het veld.

    Net zoals bij andere sporten zoals de Formule 1, zit ook het voetbalspelletje vol met situaties waarin snel schakelen nét het verschil kan maken tussen winst of verlies en dus tussen het behalen van het kampioenschap of niet. “The devil is in the details” zeggen ze weleens, en die wil je zo snel mogelijk tackelen.

    Afsluitend

    Al met al was Digital Analytics Summit 2024 weer een dag vol inspirerende inzichten en praktische tips op het gebied van generative AI en spannende verhalen vertellen enerzijds en de meer technische tips over kostenbesparing, tracking & privacy anderzijds.
    Bedankt DDMA commissie, alle sprekers en deelnemers voor alle inzichten en inspiratie. Tot volgend jaar!

    Links:

    Reinier Koolmees - data insight expert

    Dagelijks is Reinier als analist bij Online Dialogue bezig met datagedreven conversie optimalisatie en het vertalen van data naar inzichten. Online Dialogue is al 10 jaar een toonaangevend CRO-bureau, waar mensen, kwaliteit en kennisoverdracht centraal staan. Wij helpen onze opdrachtgevers betere en betrouwbaardere beslissingen te nemen aan de hand van data en psychologie.