Digitale toegankelijkheid of Accessibility is de mate waarin digitale systemen en informatie toegankelijk zijn voor alle gebruikers, ongeacht hun beperkingen. In een wereld die steeds meer wordt bepaald door digitale interacties, zou je verwachten dat digitale toegankelijkheid een topprioriteit is voor organisaties. Toch blijkt dit vaak een onderbelicht thema te zijn.
Sinds de aankondiging van de European Accessibility Act (EAA) in 2025, die bedrijven snel verplicht om aan toegankelijkheidsstandaarden te voldoen, staan bedrijven gevoelsmatig voor de lastige keuze. Gaan we investeren in conversie-optimalisatie of digitale toegankelijkheid? Wij zijn ervan overtuigd dat dit geen dilemma hoeft te zijn, omdat CRO en toegankelijkheid elkaar niet in de weg hoeven te zitten maar onderdeel zijn van elkaar. Het verbeteren van toegankelijkheid is zelfs onvermijdelijk voor CRO-experts. Bij Online Dialogue zien we dagelijks voorbeelden die aantonen dat er sterke overeenkomsten zijn tussen usability en toegankelijkheid, vanuit onze expertise in data en psychologie.
Toegankelijkheid reikt verder dan alleen het aantal bezoekers op je website; het heeft impact op de gebruikerservaring van je gehele klantenbestand en dus ook je business case. Het is dus niet alleen een morele verplichting om ervoor te zorgen dat jouw digitale kanalen toegankelijk zijn voor iedereen, maar je zult ook omzet missen als je dit thema niet serieus aanpakt. In dit artikel ontdek je waarom digitale toegankelijkheid niet langer een ‘nice-to-have’ is, maar een absolute must voor elke organisatie en hoe je dit kunt toepassen in jouw werk.

Digitale toegankelijkheid en de European Accessibility Act (EAA)
Laten we bij het begin beginnen. Vanaf juni 2025 treedt de European Accessibility Act (EAA) in werking, een internationale wet die bepaalt dat de online platforms van bedrijven digitaal toegankelijk moeten zijn. Momenteel is digitale toegankelijkheid al verplicht voor (semi-)overheidsinstellingen, met hoge boetes voor non-compliance. Met de komst van de EAA wordt deze verplichting uitgebreid, waardoor digitale toegankelijkheid een cruciale rol gaat spelen voor alle bedrijven.
Wat houdt de EAA precies in?
De EAA vereist dat digitale platforms voldoen aan de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG), bestaande uit vier basisprincipes:
- Waarneembaar: Gebruikers moeten de inhoud en navigatie-elementen kunnen identificeren, ongeacht hun waarnemingsmogelijkheden, zoals visueel, auditief of met behulp van andere hulpmiddelen.
- Bedienbaar: Alle gebruikers moeten in staat zijn om de interactieve elementen van een website of app te gebruiken. Bijvoorbeeld, niet alleen via de muis, maar ook via het toetsenbord of spraakopdrachten.
- Begrijpelijk: Websites en apps moeten een begrijpelijke structuur hebben, zodat ze geen obstakel vormen voor gebruikers. Een logische opbouw is essentieel.
- Robuust: Dit principe verwijst naar de duurzame toegankelijkheid van websites en apps, zodat ze compatibel zijn met verschillende software en hardware.
De Europese Accessibility Act (EAA) zal vanaf 28 juni 2025 in Nederland als wetgeving van kracht zijn. Deze wet is van toepassing op alle producten of diensten die in de Europese Unie worden verkocht. De EAA heeft invloed op diverse producten en diensten, waaronder e-books, computers, webshops, pinautomaten, smartphones, telecommunicatiediensten, TV-apparatuur, audiovisuele mediadiensten, transportgerelateerde diensten, en bankdiensten voor consumenten. Het niet naleven van de wet kan leiden tot hoge boetes, opgelegd door de individuele lidstaten.
Veel bedrijven zien de EAA verplichting als een last; een grote investering die zich niet direct gaat uitbetalen. In werkelijkheid is digitale toegankelijkheid een manier om méér klanten aan je te binden. In Nederland zijn dat ruim 4 miljoen mensen met een beperking die nu misschien niet gebruik kunnen maken van jouw online platform. De wetgeving geldt in de hele Europese Unie, dan gaat dit zelfs om 135 miljoen mensen. Een significant marktaandeel.
Maar hoe pas je je website aan om in 2025 te voldoen aan de accessibility richtlijnen? En hoe zorg je er tegelijkertijd voor dat het niet ten koste gaat van je bedrijfsdoelen?

Digitale toegankelijkheid in de praktijk
Usability of Accessibility?
Iedereen die zich bezighoudt met conversie-optimalisatie is bedreven in het toepassen van usability principes. Met usability onderzoek breng je de problemen rondom de bruikbaarheid van je website in kaart en ga je optimaliseren om deze problemen op te lossen.
CRO-ers weten dat usability en UX designers onmisbaar zijn in online optimalisatie. Wat minder mensen weten is dat je expertise in usability direct toepasbaar is op digitale toegankelijkheid. Usability en accessibility zijn namelijk allebei gericht op het maken van een website die:
- effectief is
- efficiënt is
- plezierig werkt.
De standaarden en richtlijnen die gelden voor usability zijn exact dezelfde standaarden die de EAA hanteert in hun regelgeving. Namelijk de ISO 9241. Deze vormde de basis voor het werkveld dat we nu kennen als UX, en is al sinds 2006 dé norm als het gaat over online usability en accessibility.
ISO 9241: optimaliseren voor mensen
Deze richtlijnen werden voor het eerst opgesteld in 2006 en zijn sindsdien grotendeels onveranderd gebleven. Dat is ook niet zo gek. De richtlijnen zijn gemaakt om rekening te houden met de zintuigen van mensen. En die zijn al minstens 10.000 jaar onveranderd.
Mensen zijn niet perfect. We kunnen niet alle kleuren zien, niet alle toonhoogtes horen, en niet alles ruiken (wat bijvoorbeeld een hond wel zou ruiken). Oftewel, we hebben limieten in onze waarneming. Natuurlijk zijn er individuele verschillen tussen mensen, maar in verhouding zijn er veel meer overeenkomsten. En allerbelangrijkst: de menselijke limieten veranderen niet over de tijd. Daarom is het waardevol om rekening te houden met deze capaciteiten en limieten bij het inrichten en optimaliseren van een website.
Voorbeeld: contrast
Kijk maar eens naar de onderstaande afbeelding. Voor je website zal je waarschijnlijk nooit kiezen voor de ‘Bad contrast’ optie, ook al kan je het technisch gezien wel lezen. Voor iemand die nét iets minder ziet dan jij, kan dit echter het verschil maken tussen het wel of niet kunnen gebruiken van jouw website. Daarnaast, voor al je andere klanten zal kiezen voor ‘Good contrast’ de ervaring veel gemakkelijker maken. Accessibility is dus niet alleen essentieel om nieuwe klanten te kunnen bedienen, maar het verbetert ook de gebruikerservaring voor je huidige klanten.

Accessibility voor je business case

Online Dialogue's BOOM-Model

The potential of ability
Een van deze optimalisatie strategieën is Ability. Dit is waar usability en accessibility samenkomen.
We zijn in onze database gedoken en wat bleek: Ability is een van de optimalisatie strategieën met de meeste winnende tests en de grootste business impact!
We hebben de resultaten van deze impactvolle tests verzameld en samengevat in de onderstaande afbeelding. Elk van de 3 A/B-tests in de afbeelding illustreert meerdere impactvolle optimalisaties die bij verschillende klanten en websites zijn toegepast.
Rechts in de afbeelding hebben we aangegeven aan welke richtlijnen van de EAA de websites na implementatie voldeden. Zo zijn er vaak meerdere accessibility guidelines die worden meegenomen in een enkele aanpassing. Door deze standaarden en kennis over toegankelijkheid mee te nemen in je ideation proces kun je én je conversie optimaliseren en daarnaast geleidelijk toewerken naar de toegankelijkheidsstandaarden van 2025. Goed voor je business en voor je digitale toegankelijkheid dus.

Toegankelijkheid op grote schaal toepassen
Voorbeeld: investeren in mobile responsiveness


Conclusie
Er is 1 ding dat we zeker weten: In 2025 zal de hele EU onderhevig zijn aan de nieuwe toegankelijkheidsnormen. Wat we nog niet zeker weten is hoe groot de impact zal zijn op de markt. Maar als CRO-specialisten zijn we meer dan ieder ander bedreven in het verbeteren van digitale toegankelijkheid. En ook nog bijdragen aan een positieve business case. Wees dus je concurrenten een stapje voor, en bekijk alvast waar jouw grootste kansen liggen in je testprogramma. Houd eens de nieuwe richtlijnen naast je A/B-test ideeën, je usability onderzoek of je website optimalisaties. Zo ben je binnen een jaar ongetwijfeld klaar en toegankelijk!
Dit artikel is geschreven door Shirley van Haalem (conversie manager) en Floor Beuters (psycholoog).