Als je een echte optimalisatie-mindset hebt, kan je die toepassen op alle gebieden in je leven. Dus niet alleen online, door het uitvoeren van CRO experimenten. Je kunt je ook richten op de cultuur binnen je organisatie. Hoe kun je daar een cultuur van experimenteren realiseren?
Net als bij je A/B-tests, is er geen one-size-fits-all. Je kunt best practices op je website testen, maar je zult merken dat ze niet allemaal werken. Hetzelfde geldt voor jouw bedrijf.. Af en toe zie je koppen als ‘8 stappen voor cultuurverandering’ of ‘om het bestuur te betrekken, talk money’. Maar misschien werken deze tips niet voor jouw organisatie.
Er zijn dingen die bijna altijd werken om cultuurverandering in gang te zetten. Bijvoorbeeld door experimenteren toegankelijker te maken, mensen op te leiden en mensen voldoende autonomie te geven. Maar om je collega’s echt te betrekken en hun manier van denken en werken te veranderen, moet je experimenteren met je aanpak.
Dit artikel geeft tips om dit soort experimenten op te nemen in je wekelijkse proces, gevolgd door drie casestudy’s ter inspiratie.
Plan je experimenten en maak ze onderdeel van je stand-ups
Om succesvol te zijn met experimenteren binnen je organisatie, heb je, net als in CRO, een gestructureerde aanpak nodig.
Idee fase
Voordat je experimenten kunt uitvoeren, heb je ideeën nodig. Om die ideeën op te doen, kun je verschillende bronnen raadplegen.
Doe inspiratie op bij anderen
Praat met andere specialisten in de markt en wissel ideeën uit. Lees blogs, bezoek congressen en leer van sprekers op het podium en mensen in het publiek.
Brainstorm ideëen
Je krijgt veel ideeën door te brainstormen met je team en andere optimalisatie experts. Als richtlijn kun je mijn ‘Culture Change Canvas’ gebruiken: How to motivate your organization to adopt CRO.
Boeken en wetenschappelijke artikelen
Er zijn veel boeken en wetenschappelijke artikelen over verandermanagement. Mijn favoriete boeken over dit onderwerp zijn:
- Switch – Chip & Dan Heath
- Break the Cycle! – Arend Ardon
- Experimentation Works – Stefan Thomke
- Nudge – Richard Thaler & Cass Sunstein
- Atomic habits – James Clear
- The science of organizational change – Paul Gibbons
- Drive – Daniel Pink
Ga met een manager om tafel zitten en maak een plan
Heb je een bestuurslid of manager die enthousiast is over experimenteren, zorg dan dat je haar/hem zo snel mogelijk aan boord krijgt. Maak samen een plan om experimenteren hoger op de bedrijfsagenda te krijgen.
Plan je experimenten
Net als je online experimenten, plan je organisatie-experimenten in je documentatietool (zoals Airtable of Notion). Geef elk experiment een begin- en einddatum en stel iemand verantwoordelijk.
Integreer de experimenten in je wekelijkse proces
Je hebt waarschijnlijk elke week een stand-up (en mogelijk een stand-down) om lopende en aankomende online experimenten te bespreken. Gebruik de laatste tien minuten om de experimenten te bespreken die je in de vorige stap hebt gepland.
Bekijk, net als bij je online tests, wie wat doet, hoe het gaat en reflecteer op niet-afgemaakte taken. Dit houdt organisatie-experimenten top of mind en maakt mensen verantwoordelijk voor het uitvoeren en voltooien van hun taken.
Reflecteren
Reflecteer na elk organisatie-experiment met het team. Is het gelukt? Moeten we het vaker doen? Kunnen we het experiment verbeteren of onze aandacht ergens anders op richten?
Nogmaals, net zoals je doet voor je online experimenten.
Drie case studies
Case 1: Betrek het management op een creatieve manier
Als eerste CRO-specialist in een van mijn vorige banen stond ik voor de uitdaging om collega’s en bestuursleden bij deze manier van werken te betrekken.
Ik heb verschillende dingen geprobeerd, zoals ‘a-which-test-won-competition’, update-e-mails, presentaties en berichten delen via het intranet. Maar de beste oplossing was een fysiek, strategisch opgesteld data dashboard.
In onderstaande afbeelding zie je de plattegrond van het kantoor. De groene pijl wijst naar een centrale plek waar iedereen meerdere keren per dag langskomt. Daar plaatste ik een groot tv-scherm met een live Google Analytics-dashboard met actuele gegevens over paginaweergaven, conversies, marketing performance en algemene data.
Dit had verschillende voordelen:
- Ten eerste zag iedereen meerdere keren per dag de data. En omdat dit live data was, die elke keer ververst werden, trok het extra aandacht.
- Ten tweede ontstond er een interne competitie omdat het dashboard de paginaweergaven voor de verschillende product teams weer gaf.
- Het grootste voordeel was echter dat bezoekers de data ook zagen en daardoor mee kregen dat het bedrijf een datagedreven manier van werken hanteerde. Dit werd regelmatig benoemd aan het begin van een vergadering.
Doordat de directie dagelijks bezoekers op kantoor zag, kregen ze veel complimenten over de data gedrevenheid van hun organisatie!
Hierdoor raakte het management veel meer geïnteresseerd en betrokken.
Case 2: Overtuig 50% van je organisatie om test ideeën aan te leveren
Bij Videoland was een van de doelen van het CRO-team, om meer test ideeën te ontvangen van collega’s buiten het team.
Sinds begin 2021 ben ik met veel plezier betrokken bij Videoland. Vorig jaar hebben we verschillende dingen geprobeerd om de interne betrokkenheid te vergroten.
We plaatsten links naar een formulier in update-mails en noemden het tijdens sprint reviews, presentaties en in vergaderingen. Maar dat bleek niet te werken. We ontvingen een of twee ideeën….
Wat wel enorm goed werkte, was een ideeënwedstrijd.
Met leuke prijzen (zoals teamactiviteiten en workshops), op individueel en afdelingsniveau, motiveerden we collega’s om hun test ideeën in te leveren via een Airtable formulier.
We informeerden collega’s via verschillende kanalen (e-mail, Slack en in teamvergaderingen) over het actuele klassement en de naderende deadline tijdens de competitie. Dit alles om zoveel mogelijk buzz en betrokkenheid te creëren.
Dit resulteerde in grote interne betrokkenheid en zorgde voor discussies over verschillende ideeën en felle concurrentie tussen afdelingen. Uiteindelijk kregen we 133 ideeën van bijna 50% van de organisatie. Maar daar bleef het niet bij.
Omdat we wisten wie welk idee heeft ingestuurd, konden we mensen op de hoogte houden (via geautomatiseerde e-mailtriggers in Airtable). Wanneer een idee resulteerde in een winnend experiment, brachten we een taart naar die afdeling om het te vieren.
Zo blijven collega’s betrokken en creëren we een steeds betere experimenteer cultuur.
De complete case van Videoland lees je hier.
Case 3: Laat mensen hun successen en mislukkingen delen
De derde case komt van mijn collega Desiree van der Horst.
Bij haar vorige baan was het haar doel om een cultuur van falen en experimenteren te creëren.
Ze begon met magneetborden aan de muur, waarop marketeers hun mislukkingen en successen konden plaatsen. Maar helaas werkte dat niet. Mogelijk omdat een wandeling naar het faalbord als een ‘walk of shame’ voelde.
Om tot een oplossing te komen deed ze gebruikersonderzoek. Ze vroeg alle marketeers wat hen tegenhield. De belangrijkste redenen om geen fuck-ups te delen: angst en niet willen opvallen. En voor successen: onzekerheid of de prestatie interessant genoeg is voor anderen.
Toen ze vroeg wat een goede manier zou zijn om successen en mislukkingen te delen, kreeg ze herhaaldelijk te horen: “Het moet online, licht en luchtig zijn en het mag niet te veel moeite kosten.”
Op basis van dit onderzoek had Desiree een nieuw Slack-kanaal opgezet en het “Zeiken & Bereiken” genoemd. En ze stelde een aantal basisregels op:
- Het belangrijkste doel van dit kanaal is om van elkaars fouten te leren;
- Dit kanaal is bedoeld om successen én mislukkingen te delen;
- Respecteer elkaar,
- Het kanaal is alleen voor marketeers. Dus geen management, verkoop of andere afdelingen.
Met de magneetborden werden in drie maanden 9 failures gedeeld. Met het Slack-kanaal werden in korte tijd 53 failures en 43 successen gedeeld!
Desiree’s case lees je hier: Bitching & Achieving.
Gebruik je mindset en kennis om tot een experimenteer cultuur te komen
Binnen ons werk is het niet alleen onze taak om A/B-tests uit te voeren. Een groot deel van ons werk zou gericht moeten zijn op verandermanagement. Niet alleen online maar ook offline dus.
Als CRO specialist heb je al de juiste mentaliteit, kennis en vaardigheden om te experimenteren en te optimaliseren. Nu hoef je dit alleen nog maar toe te passen binnen je organisatie.
Maak organisatie-experimenteren een vast onderdeel van je (wekelijkse) CRO-proces, doe ideeën op en begin met experimenteren.
Experimenteer jij al binnen je organisatie? Ik ben erg benieuwd naar je successen én mislukkingen.