Growth Marketing Summit 2023: experimenteer cultuur, WOW en Explorers

Op donderdag 22 juni hebben Online Dialogue co-founder Ton Wesseling  (als spreker) en Lead Conversie Manager Ruben (als gast) de Growth Marketing Summit in Duitsland bezocht. Dit congres wordt al jaren georganiseerd door konversionsKRAFT, een succesvol CRO-bureau in Duitsland. Hierbij enkele hoogtepunten en inzichten.

De experimenteer cultuur bij Netflix

Colin McFarland, director Experimentation Platform & Core Data Science bij Netflix, vertelde over vijf ingrediënten voor de experimenteer cultuur bij Netflix.

1. Leiderschap buy-in

Iedereen in de organisatie heeft kennis van experimenteren, inclusief leidinggevenden, wat resulteert in de juiste mindset. Een prachtig voorbeeld is dat CEO Reed Hastings in een video cursus de Netflix medewerkers leert wat A/B testen is

2. Transparantie rond plannen, verwachtingen, winsten en verliezen

Verwachtingen, plannen en resultaten voor grote experimenten zijn samengevat in memo’s en transparant voor iedereen in de organisatie, waardoor verschillende standpunten zijn gewaarborgd.

3. Vrijheid & verantwoordelijkheid, niet vrijheid van verantwoordelijkheid

Voor de meeste beslissingen worden experimenten verwacht – de standaard is om beslissingen die niet getest zijn in twijfel te trekken. Iedereen mag beslissingen nemen zolang deze getest zijn.

4️. Bijdrage aan de community

Er wordt van alle managers en leiders verwacht een bijdrage te leveren aan ‘functionele uitmuntendheid’. Door forums te creëren is het mogelijk om feedback te delen en te ontvangen. Het is ieders verantwoordelijkheid om de datacultuur te beschermen.

5️. Platformvolwassenheid

Het experimenteer platform speelt een cruciale rol binnen de cultuur van Netflix. Daarom bouwen ze continue aan het platform om Netflix en haar cultuur succesvol te maken.

Wanneer groei experimenteren afremt

Ton Wesseling, mede-oprichter van Online Dialogue, werkt al meer dan 20 jaar in het vakgebied. Hij won afgelopen week een Experimentation Legend of the Year Award bij Experimentation Elite in Londen. Hij sprak over drie zaken die ervoor zorgen dat experimenteren de groei van een organisatie afremt.

  1. Structure issues: de organisatie en haar processen
  2. Science issues: datakwaliteit van experimenteren
  3. Substance issues: kwaliteit van ideeën en testhypothesen

Deze problemen kunnen opgelost worden met WOW. Drie belangrijke punten die in balans moeten zijn voor succes:

  • Workflows: Validatie moet ‘business as usual’ zijn. Teams kunnen blijven bouwen aan features, deze worden vervolgens gevalideerd wanneer ze vrijgegeven worden op de website. Zo zit experimenteren in de standaard werkwijze van product teams.
  • Observaties:  Creëer een rigoureus proces voor het begrijpen/toepassen van statistiek en testresultaten. Zorg voor data kwaliteit en zorg ervoor dat het gemakkelijk te gebruiken is en afgestemd is op de impact op het bedrijf.
  • Winnaars: Werk waar de kans op zakelijke impact groot is, en wees niet bang voor grotere stappen. Zorg voor goed onderzoek, en evidence-based prioritering om het juiste te testen.

… Even tussendoor: we sturen elke drie weken een nieuwsbrief met daarin de laatste blogs, teamupdates en natuurlijk nieuws over het aanbod in onze academy. Klik hier om je in te schrijven.

Enkele andere key take-aways

Daphne Tideman: Zorg voor een goede balans van Explorers en Planners in growth-teams. Explorers zijn goed in het vinden van nieuwe groeimogelijkheden en het stimuleren van verandering. Planners dringen aan op het proces en halen meer uit wat al bestaat. Explorers gaan echter te snel en Planners blijven te lang bij een idee. Daarom zijn beiden noodzakelijk in team. Als het eerste experiment niet resulteert in een verbetering, blijf het proberen en ga verder met iets nieuws nadat het rendement afneemt.

Simone Neeling,CRO-specialist bij VodafoneZiggo: Wees een CAT-persoon om anderen te helpen met experimenteren. Curious naar de doelen van stakeholders, Analytisch om ze te analyseren en Thoughtful om de stakeholders te helpen en te onderwijzen. Dit betekent ook dat je vrienden wordt met je IT-afdeling, aangezien dat hele belangrijkste stakeholders zijn voor experimenteren.

Marianne Stjernvall ook wel bekend als de Queen of CRO, is een bekend gezicht op CRO-events. Volgens Marianne zijn er vijf facetten voor een uitmuntend experimenteer programma:

  1. Data: Zorg voor 95% datakwaliteit. Vergelijk de data in je data platform met de daadwerkelijke data in de back-end.
  2. Team: Zorg voor multidisciplinaire teams om het experimenteerproces goed uit te voeren.
  3. Proces: Richt je op bestaande processen, en probeer deze te optimaliseren met experimenteren. Ga geen processen volledig proberen te vervangen.
  4. Strategie: De strategie voor experimenten moet passen bij de experimenteervolwassenheid van een organisatie en het aantal experimenten en de kwaliteit er van.
  5. Buy-in: Toon de waarde van experimenteren aan voor buy-in van leiders binnen de organisatie.

Kenda MacDonald: Funnels zijn geen realiteit, dit is niet hoe een (potentiele) klant zich gedraagt. Richt je in plaats daarvan op problemen en beloon activatie met behulp van marketingautomatisering. Match de verschillende fasen van het aankoopproces met juiste activaties om de aandacht vast te houden. Match ook de content strategisch gedurende de hele klantreis om profielen op te bouwen en te achterhalen in welke fase ze zitten, creëer meerdere opt-in-mogelijkheden en bouw content voor data.

GMS23 is het bezoeken waard

Naast de genoemde sprekers, waren er nog enkele andere fantastische sprekers. Aangezien Frankfurt goed per trein te bereiken is, is dit congres absoluut de moeite waard om te bezoeken! Wil je meer lezen over interessante events in binnen- en buitenland? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief. Hier vind je ook het laatste nieuws, blogs en natuurlijk onze eigen events en meetups. 

Ruben de Boer - conversion manager

Als Conversie Manager en consultant bij Online Dialogue vindt Ruben het een genoegen om elke dag met geweldige mensen voor geweldige websites te werken. Hij helpt klanten bij het verbeteren van hun optimalisatiestrategie en -cultuur, het opzetten en verbeteren van het CRO-proces en het leiden van multidisciplinaire teams.