Growth-Minded SUPERHEROES 2024

Op 19 juni vond er een nieuwe editie plaats van het Growth Marketing Summit (GMS) in Frankfurt. Of liever gezegd: “de conferentie voorheen bekend als Growth Marketing Summit”. Want in deze snel veranderende markt moet een conferentie ook met de tijd mee groeien. Dit jaar heeft konversionsKRAFT, dat sinds jaar en dag deze conferentie met succes organiseert, het GMS event omgedoopt tot Growth-Minded SUPERHEROES. Juist, let op de afkorting en natuurlijk de hoofdletters!

In een nieuw jasje

Er stonden inderdaad een flink aantal helden op het podium van de indrukwekkende Alte Oper, een prachtige concertzaal midden in het centrum van Frankfurt. Het zijn verschillende growth minded experts die weliswaar geen professionele sprekers zijn, maar wel experts met heel veel praktijkervaring, nieuwe talenten of een absolute autoriteit zijn in hun vakgebied. SUPERHELDEN dus. Helden met met uitzonderlijke krachten en vaardigheden die hun verhalen graag willen delen.

Reinier Koolmees en Shirley van Haalem waren op GMS 2024. Zij delen de belangrijkste inzichten en takeaways van de 3 voor hun meest in het oog springende superhelden met ieder hun eigen superkrachten.

De onderwerpen van deze sprekers zijn voor ons zeer actueel en relevant. Naast stakeholder management en de discussie rondom quality vs quantity binnen een experimenteerprogramma, doen we namelijk ook Product Discovery projecten met onze klanten.

opera house
Alte Oper
superhero

Luke Frake: Optimizing Optimization for More ROI
Experimentation Lead User Growth (Spotify)

Luke Frake (Spotify) zijn talk ging over de balans tussen snelheid en kwaliteit bij experimenteren om een maximale ROI te behalen. Of zoals hij het zelf noemt: “het optimaliseren van het optimaliseren”. Luke stelt dat het niet voldoende is om je alleen op snelheid of kwaliteit te richten, maar beide te integreren voor de beste resultaten. Elke aanpak heeft namelijk voor- en nadelen. Daarnaast is het allemaal niet zo zwart-wit. Het gaat om de impact die je maakt door beide te integreren. Met name door maximale impact te maken op die ene North Star metric.

Takeaways:

  • Het is belangrijk om kwaliteit en snelheid te balanceren: optimale impact komt voort uit de combinatie van snelheid en kwaliteit. “We rennen allemaal onze eigen race. Voorkom een valse start en val niet bij de laatste horde”.
  • Geautomatiseerde tools en datademocratisering: gebruik geautomatiseerde QA-tools en democratiseer data om kwaliteit, snelheid en experimenteercultuur te verbeteren. “Iedereen moet een analyse kunnen doen”.
  • Langetermijnperspectief en gebruikersfocus: streef naar langetermijnimpact (LTV, Average Order per User). “We lopen een marathon, geen sprint!”.
superhero

Shagun Aulakh: Optimizing Optimization for More ROI

Director of Product Management & Experimentation (American Express)

Shagun Aulakh (American Express) legt in haar talk uit dat senior leiders (C-level) vaak geen prioriteit geven aan experimenteren. Zij geven er simpelweg niet om. Of ze zijn biased (“We moeten alleen testen op dingen die positief zullen zijn”). Dit komt met name doordat ze het niet begrijpen, de impact ervan onderschatten, of wellicht verrast zijn over de benodigde investering. Maar misschien wel de belangrijkste: ze hebben hun prioriteiten elders liggen. Dit is zorgelijk want zij zouden juist wel aandacht hiervoor moeten hebben. Experimenteren zorgt namelijk voor innovatie, beter begrip over je klanten (wat zij doen en willen) en het verminderen van risico’s. Bottom line wordt er uiteindelijk dus niet geïnvesteerd. De tijd is daar om HIPPO’s te beïnvloeden, te betrekken en buy-in te krijgen. 

Takeaways:

  • Stem af op de leiderschapsdoelen: kader experimenten rond North Star metrics en laat resultaten aansluiten bij de prioriteiten van C-level.
  • Vereenvoudig communicatie: vermijd gedetailleerde discussies over individuele experimenten; focus op bredere impact, het grotere plaatje en hoe experimenten innovatie kunnen stimuleren en risico’s kunnen verminderen.
  • Betrekken en opleiden: luister juist goed naar senior leiders en HIPPO’s, benadruk de strategische waarde van experimenten en creëer een gezamenlijke joint value statement. Zo kan je doelen afstemmen en een ondersteunende cultuur bevorderen.

… Even tussendoor: we sturen elke drie weken een nieuwsbrief met daarin de laatste blogs, teamupdates en natuurlijk nieuws over het aanbod in onze academy. Klik hier om je in te schrijven.

superhero

Stefanie Grimmling & Anastasia Shvedova: Product Discovery – How Could Product Benefit from CRO Methods

Management Team & Senior Consultant (konversionsKRAFT)

Stefanie Grimmling en Anastasia Shvedova (konversionsKRAFT) hadden een goed verhaal over het dichten van de kloof binnen productteams en hoe CRO daar een rol in zou kunnen spelen. Deze teams bouwen weliswaar aan producten voor de klant maar zien vaak zelf de realiteit van de gebruiker, en de pijnpunten die zij ervaren, over het hoofd. Dit komt door onder andere de druk van een backlog en vele sprint releases. Zonder een goed product discovery traject is de kans groot dat eigen vooroordelen (biases) invloed hebben. Hierdoor krijgen deze de overhand op de keuzes die worden gemaakt. Bijvoorbeeld door het false consensus effect ofwel consensus bias (“iedereen in de wereld denkt zoals ik”) en confirmation bias (“we geven de voorkeur aan informatie die onze ideeën ondersteunt”), maar ook the curse of knowledge (“we weten heel goed hoe ons product werkt en zijn blind voor nieuwe problemen”) en de bias blind spot (“we denken dat we geen biases hebben”) spelen hierbij een rol.

Het gebruik van behavioral design frameworks en het valideren van oplossingen via gebruikersonderzoek is belangrijk. Het kan je helpen om de behoeften van klanten beter af te stemmen op de bedrijfsdoelen. Om CRO hierbij te betrekken, zijn twee dingen van belang. Allereerst moet je op de hoogte te zijn van de (gezamenlijke) doelen. Daarnaast is het waardevol om de uitdagingen die er leven bij collega’s van het productteam te weten. Om vervolgens management te overtuigen om (nog) meer aan Product Discovery te doen, moet je focussesn op cijfers i.p.v. de voordelen. Laat zien wat ze gaan missen wanneer ze niet verder investeren. It’s as simple as that!

Takeaways:

  • Integratie van CRO en Product Discovery: het gebruiken van CRO-methoden helpt gebruikersbehoeften te ontdekken en deze af te stemmen op bedrijfsdoelstellingen 
  • Bias Awareness: het herkennen en verminderen van vooroordelen is cruciaal voor het nemen van weloverwogen beslissingen over je product
  • Proactief gebruikersonderzoek: het is essentieel voor het effectief ontwikkelen van je product om regelmatig interactie met gebruikers te hebben en het valideren van je oplossingen door gebruikerstesten te doen

Overige punten die ons opvielen:

Michael Agaard – Expectation Gap 

Bedrijven kunnen de kloof tussen gebruikersverwachtingen en daadwerkelijke ervaringen overbruggen om teleurstellingen te voorkomen en loyaliteit op te bouwen. Dit kan een aanzienlijke impact kan hebben op de tevredenheid en het vertrouwen van gebruikers.

expectation gap

Lukas Vermeer – interactie effecten

Lukas’ talk ging over interactie effecten. Dit is het nummer 1 onderwerp van vragen die hij gesteld krijgt tijdens Q&A’s. Hij wil voor eens en voor altijd afrekenen met deze vraag. Daarom laat hij in zijn talk zien waarom interactie effecten tijdens het draaien van twee tests tegelijkertijd geen reden tot zorg zijn. Deze effecten komen maar in heel weinig gevallen voor en zijn gemakkelijk te vermijden. Dit kan namelijk gedetecteerd worden door interactie analyses (calculator beschikbaar in de CRO toolkit van Online Dialogue).

Maria Luiza de Lange – European Accessibility Act

In haar talk stipt Maria de European Accessibility Act aan die er over precies een jaar aan komt (28 juni 2025). Wat erg opvallend was, is dat niemand in de zaal zijn of haar hand opstak toen Maria vroeg wie er al klaar was voor deze wetgeving. Ook liet ze in de volgende slide zien hoeveel mensen er zijn met een beperking:

hoeveelheid mensen met een beperking

Tot slot 

Wij vonden het weer een leuke en leerzame editie van de GMS. Het was een dag vol goede presentaties waar wij veel inzichten hebben opgedaan. De volgende GMS wordt gehouden op 18 juni 2025. Wie weet zien we jou daar ook!

Misschien vind je dit ook interessant:

Reinier Koolmees - data insight expert

Dagelijks is Reinier als analist bij Online Dialogue bezig met datagedreven conversie optimalisatie en het vertalen van data naar inzichten. Online Dialogue is al 10 jaar een toonaangevend CRO-bureau, waar mensen, kwaliteit en kennisoverdracht centraal staan. Wij helpen onze opdrachtgevers betere en betrouwbaardere beslissingen te nemen aan de hand van data en psychologie.