Help! Wat gebeurt er met mijn bezoekersaantallen?

Intelligent tracking prevention, enhanched tracking protocol en browser privacy protections. Het zijn de paradepaardjes van Safari, Firefox en Chrome om de consument voor zich te winnen, door te zorgen dat hij niet eenvoudig overal te volgen is. Met gevolgen voor jouw analyses.

Cookies?

Cookies, digitale cookies. Kleine bestandjes die worden opgeslagen in jouw webbrowser. Om te onthouden wie je bent, zodat je beter kunt worden bediend wanneer je ergens met hetzelfde device en browser weer terugkeert op het internet. Van oudsher kan elke website deze cookies opslaan in jouw browser en weer uitlezen. Dit gebeurt onder de domeinnaam van de website. Je krijgt dan bijvoorbeeld een cookie van onlinedialogue.nl om te kunnen bijhouden welke artikelen je al hebt gelezen. Ook webanalytics-software maakt hier gebruik van, zodat zij over terugkerend bezoek op een website kunnen rapporteren. A/B-test-software gebruikt het om te zorgen dat een bezoeker altijd in dezelfde variant terugkeert op de site.

Misbruik

Van oudsher kon het protocol vrij eenvoudig worden misbruikt door advertentienetwerken. Wanneer een advertentie script, al dan niet bewust, op jouw website werd gehost kon vrij eenvoudig een cookie van het advertentie netwerkdomein in de browser van de bezoeker worden geplaatst. Deze netwerken kunnen hiermee dan over meerdere websites heen, zonder medeweten van de bezoeker, een waardevol profiel opbouwen. De afgelopen jaren zijn browsers hier meer en meer de strijd mee aangegaan. Zij snappen ook wel dat het plaatsen van cookiemeldingen door websites alleen maar training is voor bezoekers om steeds sneller op “ja ik wil alle cookies” te klikken, terwijl het cookie-management op de websites vaak niet alle cookies goed beheert.

Datakwaliteit 

Door het door browsers actief blokkeren van externe cookie plaatsing methodieken, waarbij Safari recent met haar ITP 2.1 en 2.2 protocollen echt voorop is gaan lopen, ontstaat er een stukje ongewenste bijvangst. Die bijvangst is dat analytics, A/B-test en andere soortgelijke software-oplossingen ook niet meer goed functioneren. Deze tools herkennen nu steeds vaker bezoekers niet meer terug wanneer zij een volgende keer langskomen. Conversie-attributie stuk, bezoekers die bij A/B-testen in grote getalen in beide varianten terechtkomen en webanalyse-dashboards tonen een grote stijging in unieke bezoekers (dezelfde gebruikers die meerdere keren als nieuw worden geteld). Daar gaat de kwaliteit van de data waarop je beslissingen wilt nemen!

Tijd voor actie

De advertentienetwerken zijn altijd razendsnel gebleken in het bedenken en doorvoeren van alternatieve tracking oplossingen, maar de browser aanbieders hebben het gaspedaal ingetrapt met als doel het winnen van de gebruiker op privacy first. Je weet dat je nu echt de werking van je analytics, A/B-test en personalisatie-software moet aanpassen, maar kies daarbij niet voor de snelle weg. Alles dat misbruikt kan worden door advertentienetwerken voor het volgen over domeinen heen (local storage, fingerprinting, ID’s meegeven aan URL’s etc.) zal in een volgende browser-update weer zijn dichtgetimmerd. Denk goed na over de langetermijnoplossing, laat je hierover informeren. Momenteel is dat nog maatwerk.

Ton Wesseling vult namens Online Dialogue iedere maand de terugkerende conversie-rubriek in Emerce magazine: het tijdschrift over “the next step in E-business”. Deze maand schreef hij over: Faciliteer anderen om te valideren.

Klik op de afbeelding om deze te vergoten. Help! Wat gebeurt er met mijn bezoekersaantallen?
Emerce Conversion Rubriek juni 2019

Ton Wesseling - founder

Trainer / consultant / lead voor conversie optimalisatie (CRO), digitale experimenten en A/B-testen. Meer informatie over Ton: TonW.com. Ton is de oprichter van Online Dialogue en nog altijd gepassioneerd CRO promoter via evenementen zoals Conversion Hotel en de Experimentation Culture Awards en platformen zoals ABtestguide en de Optimizers Community.