Hoe beheer en verwijder je segmenten in Google Analytics?

Ben jij ook die persoon die dagelijks in Google Analytics zit en maar nieuwe segmenten blijft aanmaken? Steeds weer een andere invalshoek om weer nieuwe inzichten te verkrijgen? Heerlijk! I love it! Ondertussen blijft het aantal segmenten in je account toenemen en natuurlijk neem je nooit de tijd om oude segmenten weg te gooien. En dan kreeg je ineens deze melding van Google:

Uiteraard precies op het moment dat je snel een analyse wilt afronden. In dit artikel leg ik uit hoe je bovenstaande melding kan voorkomen. En mocht je dan alsnog te veel segmenten aangemaakt hebben, dan leg ik je de makkelijkste manier uit om deze weer te verwijderen.

Ik zal 4 verschillende onderwerpen bespreken:

  1. Hoe voeg je segmenten toe in Google Analytics?
  2. Wat is de limiet voor opgeslagen segmenten in Google Analytics?
  3. Tips voor het opslaan van segmenten in Google Analytics.
  4. Hoe verwijder je segmenten in Google Analytics?

Hoe voeg je segmenten toe in Google Analytics?

Ten eerste is het belangrijk om te weten hoe je een segment toevoegt in Google Analytics. Je kan dit in de “Admin” doen of in de “reporting” omgeving.

Admin:

  1. Ga naar “Beheerder”
  2. Klik op “Segmenten”
  3. En dan vervolgens op “Nieuw segment”

Reporting:

  1. Bovenaan de reports staat de optie ”Segment toevoegen”
  2. Vervolgens klik je op “Nieuw segment”

Als je meerdere segmenten wilt toevoegen is het makkelijker om het in de Admin te doen, omdat in de reporting omgeving na elk nieuw segment de data in je rapport wordt ge-update.

Stel dat je 4 segmenten wilt toevoegen dan ben je dus onnodig lang aan het wachten. Het is sneller om ze via de Admin route toe te voegen en daarna alle vier in één keer in je rapport te gebruiken. Er is verder geen verschil tussen een segment toevoegen in de admin of in de reporting omgeving.

Waar veel gebruikers van Google Analytics overheen kijken is de volgende optie bij het toevoegen van een nieuwe segment: “Segment is zichtbaar in elke weergave”.

Segment zichtbaarheidDe optie zit helemaal rechts, buiten de instellingen van het segment zelf en wordt daarom snel gemist. Als je op wijzigen klikt krijg je 3 opties:

segmenten verwijderen

Optie 1 betekent dat je nieuwe segment beschikbaar is in al je dataweergaves. Als je toegang hebt tot dataweergaves van verschillende websites dan kan je dit segment dus overal gebruiken.

Is dit handig? Dat ligt wat mij betreft aan het segment.

  • Als het een algemeen segment betreft, bijvoorbeeld: “desktop en tablet bezoekers”. Dan kan het heel handig zijn om deze beschikbaar te maken in al je dataweergaves.
  • Als het een specifiek segment betreft, bijvoorbeeld: “bezoekers die product X kochten”. Dan is het juist handig om dit segment alleen beschikbaar te maken in de huidige dataweergave. De kans dat je dit segment kan gebruiken voor andere websites is namelijk heel klein en zal de rest eigenlijk alleen maar vervuilen.
  • Als je een segment aanmaakt dat beschikbaar moet zijn voor andere mensen die toegang hebben tot deze dataweergave, dan kies je optie 3. Deze optie is erg handig om er zeker van te zijn dat iedereen binnen de organisatie naar dezelfde en juiste data kijkt. Als webanalist kun je bijvoorbeeld de belangrijke segmenten aanmaken en delen met de rest van de organisatie.

Maar, let op! Veel Google Analytics accounts van bedrijven bestaan uit meerdere dataweergave binnen één property. Bedenk vooraf dus of je het segment nodig hebt binnen meerdere dataweergaves. Helaas is er geen optie om een segment op te slaan binnen één property, dus dan moet je de optie kiezen om het segment op te slaan voor alle dataweergaves.

Wat zijn de limieten aan opslaan van segmenten in Google Analytics?

Als je bovenstaande regels toepast is elk segment beschikbaar binnen de juiste dataweergave. En dit is belangrijk omdat er een maximum aan het aantal segmenten is dat je kan opslaan binnen Google Analytics. Hier zijn een aantal regels voor, die gekoppeld zijn aan de 3 manieren waarop je een segment mag opslaan:

segmenten opslaan

Voor optie 1 geldt een maximum van 1.000 segmenten. Deze segmenten zijn altijd beschikbaar in al je rapporten. Voor optie 2 en 3 geldt een maximum van beide 100 segmenten.

Als je net als ik aan bureauzijde werkt heb je al snel toegang tot meer dan 10 Google Analytics profielen. Stel je hebt toegang tot 20 verschillende profielen, dan heeft het zeker toegevoegde waarde om de specifieke segmenten alleen op te slaan in die specifieke dataweergave. Je kan dan namelijk 20 * 100 = 2.000 verschillende segmenten opslaan. Maar als je elke segment opslaat onder de standaard optie (zichtbaar in elke dataweergave) dan kun je er maar 1.000 opslaan.

Daarnaast is het een voordeel dat je bovenop die 2.000 specifieke segmenten nog 1.000 algemene segmenten kan opslaan die beschikbaar zijn binnen al je Google Analytics profielen. Heb je dan toch nog teveel segmenten binnen je profielen? Of wil je gewoon segmenten verwijderen die je niet meer gebruikt? Doe dan het volgende:

Segmenten stapelen

In Google Analytics is het niet mogelijk om segmenten te stapelen zoals in Adobe Analytics, wat eigenlijk betekent dat je bij iedere data vraag een nieuw segment moet aanmaken.

Een voorbeeld: Je wilt graag het bezoek van Desktop en Tablet bezoekers zien voor een bepaald rapport. In je account is er al een segment voor Desktop en Tablet bezoekers apart, Maar helaas kun je deze niet samenvoegen zodat gesegmenteerd wordt op zowel desktop als tablet bezoekers. Hiervoor moet je een nieuw segment aanmaken waarin beide voorwaarden zijn opgenomen. Het zou een stuk makkelijker zijn als je alleen de losse segmenten hoeft aan te maken in Google Analytics en deze onbeperkt kan combineren.

Segmenten verwijderen

De snelste manier om segmenten te verwijderen is in de admin.

    1. Ga naar de admin / beheerder

segmenten verwijderen

    1. Ga naar segmenten (onder persoonlijke instellingen)

beheer segmenten

  1. Zoek het juiste segment op dat je wilt verwijderen. Klik het menu rechts open en selecteer verwijderen.
    segment verwijderen
  2. De laatste stap is het definitief bevestigen dat je het segment wilt verwijderen.

segment succesvol verwijderd
In het totaal zijn dit 3 kliks om één segment te verwijderen (stap 3 bestaat uit 2 kliks). Helaas heeft Google nog niet de optie gemaakt om alle segmenten die je wilt verwijderen te selecteren (door middel van een checkbox bijvoorbeeld) en dan in één keer te deleten.

Conclusie

Als je bij het toevoegen van een nieuw segment 5 seconden langer de tijd neemt om na te denken waar je deze allemaal wilt opslaan, heb je uiteindelijk een stuk overzichtelijker Google Analytics account en kun je uiteindelijk meer segmenten opslaan. Heb je een segment niet meer nodig? Verwijder deze dan. Dit zorgt voor een opgeruimd en overzichtelijk Google Analytics account.

Happy segmenting!

Dit artikel is op 30 november jl. gepubliceerd op webanalisten.nl

Ruben de Boer - conversion manager

Als Conversie Manager en consultant bij Online Dialogue vindt Ruben het een genoegen om elke dag met geweldige mensen voor geweldige websites te werken. Hij helpt klanten bij het verbeteren van hun optimalisatiestrategie en -cultuur, het opzetten en verbeteren van het CRO-proces en het leiden van multidisciplinaire teams.