iDEAL update: wat kun je deze zomer verwachten?

Je kent het wel. Je bent lekker online aan het shoppen en uiteindelijk moeten de producten worden afgerekend. Meestal niet de leukste fase van het aankoopproces. In het kader van ‘leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker’ komt iDEAL met een fijne update die het online afrekenen makkelijker en veel sneller maakt. Maar wat houden al deze aanpassingen in en wat zal het gaan betekenen voor de consument en de winkelier? In dit blog verdiepen we ons in de features die deze zomer nog te gebruiken zullen zijn. Ook kunnen we een tipje van de sluier geven als het gaat om features die nog in ontwikkeling zijn en naar alle verwachtingen later te gebruiken zullen zijn. 

iDEAL niet meer weg te denken

Zeg je iDEAL dan zeg je online shoppen. Deze online betaalmethode kennen we nu al sinds 2005 en wordt in Nederland in 70% van de online-aankopen gebruikt. Dit percentage is goed voor een miljard transacties per jaar. In de loop van tijd heeft iDEAL concurrentie gehad van vele andere betaalmethodes zoals Klarna, Paypal en Apple pay. Dat het iDEAL goed voor de wind gaat geven de laatste cijfers aan en de succesvolle overname door Currence die van iDEAL de basis wil maken van een Europese betaalmethode. Dat ze niet stil zitten is zeker. Maar laten we vooral kijken wat de aankomende zomer ons brengt.

Profiel koppelen = minder drempels

Bij de aankomende update zal het mogelijk zijn om een profiel te maken en deze te koppelen aan iDEAL. Dit kan uitsluitend bij de aangesloten banken. Weer een profiel? hoor ik je denken. Ja inderdaad, maar je vult deze gegevens slechts eenmaal in. De consument geeft een adres op, gewenste bezorgopties en de specificaties van de betaalbank. Net als bij het adres is het mogelijk om ook meerdere betaalrekeningen toe te voegen. Uiteindelijk kan de consument ervoor kiezen om later gebruik te maken van de ‘Snel betalen’ functionaliteit.

Minder frictie: snel betalen

Om de betaling compleet te maken gaat de consument in de huidige vorm naar een externe betaalpagina van de banken website, wat bij veel gebruikers voor argwaan zorgt. Na de zomer zal dat niet meer het geval zijn. In vervolg drukt de gebruiker in de winkelwagen op de Snel betalen knop waarna op de achtergrond de de gegevens uit het profiel wordt opgehaald en verwerkt met de webshop. Dit principe kan je vergelijken met one click-payment. De gebruiker ontvangt van de bank die eerder in het profiel is opgegeven een notificatie die alleen nog maar goedgekeurd hoeft te worden. In no-time kan de betaling worden afgerond.

… Even tussendoor: we sturen elke drie weken een nieuwsbrief met daarin de laatste blogs, teamupdates en natuurlijk nieuws over het aanbod in onze academy. Klik hier om je in te schrijven.

Betalen in termijnen

Waar momenteel aan gewerkt wordt is een dienst die je de mogelijkheid geeft om later of in termijnen te betalen. Waar kennen we dat ook alweer van? Juist, Klarna en PayPal. En dat consumenten zitten te wachten op deze vorm van betalen geven de zeer gunstige cijfers van deze betaalprovider Klarna aan. Vorig jaar (2022) steeg de omzet van Klarna met 24 procent tot 950 miljoen euro en kende Klarna 23 miljoen actieve gebruikers.

What’s in it for me? 
Nu zal je denken, leuk al die veranderingen, maar wat houdt dit precies voor mij in? Als consument kun je veel makkelijker en sneller je betaling afronden. Je hoeft je dus niet meer in te loggen bij de website van de aanbieder en je hoeft bij aankoop niet meer al je gegevens in te vullen betreft gewenste bezorgopties en de specificaties van de betaalbank. De drempel wordt zo laag als mogelijk gemaakt. Een nadeel van het uitgesteld betalen is dat de consument vergeet dat ze een tijdelijke schuld aangaan. Het is niet alleen verleidelijk maar het zorgt ook voor een groot probleem. Eerder hebben we het gehad over de betaalmethode Klarna, die ook uitgesteld betalen mogelijk maakt. In 2018 zagen we dat 265 cliënten een schuld hadden bij Klarna. In 2022 is dit aantal gestegen naar bijna 900. Gezien het aandeel dat iDEAL heeft bij online-aankopen zal het aantal cliënten met een schuld waarschijnlijk nog meer toenemen. Collega en psycholoog Isabella Klaassens zal hier binnenkort een verdiepend artikel over schrijven, dus houd ons blog in de gaten.

Als aanbieder kan het meer conversie opleveren. Gebruikers op de online-shop hoeven minder moeite te doen om hun bestelling af te ronden. Echter zal de aanbieder wel te maken krijgen met meer retourzendingen. Concurrent Afterpay heeft namelijk uit recent onderzoek laten weten dat consumenten meer bestellen maar dat er ook meer producten terugkomen. Echter blijft er onder de streep netto meer over, zelfs na het verrekenen van de retourkosten.

iDEAL & UX

Wat het precies gaat doen met het gedrag van gebruikers en de manier hoe zij online winkelen ervaren, hopen we je gauw te kunnen vertellen. Het UX-team van Online Dialogue is zeer nieuwsgierig hoe de UI zal zijn en hoe de flow er exact uit komt te zien. Wij houden dit voor jullie in de gaten. In een volgend blog hopen we deze onderwerpen met jullie te kunnen delen en zullen we verder ingaan op de user flow van iDEAL 2.0.

Marcel Stommel - user experience expert

Bij Online Dialogue helpen we opdrachtgevers betere en betrouwbaardere beslissingen te nemen. Om dit te bereiken maken we gebruik van data en psychologie in combinatie met bedrijfsadvies en verandermanagement. Als UX designer was Marcel dagelijks vol enthousiasme bezig met het vertalen van data en psychologie naar visuele designs om zo een optimale gebruikerservaring te creëren. Inmiddels is hij werkzaam bij Ahold.