Heb je wel eens een kledingwebsite gezien waarop vermeld staat hoeveel bezoekers de pagina heeft? En vond je deze informatie nuttig? Of een website die vermeldt dat de medewerker direct beschikbaar is voor de chat? Er bestaan heel veel verschillende soorten toepassingen van realtime data, maar helaas voegen ze niet altijd evenveel waarde toe. Toch kan realtime data, wanneer deze goed geïmplementeerd wordt, zeker je conversies doen stijgen.
Hieronder geef ik inzicht in de verschillende soorten realtime data samen met een aantal veel voorkomende voorbeelden. Uiteraard is elke doelgroep anders en zijn best-practices geen handleiding voor jouw website. Zoek daarom altijd eerst goed uit of realtime data aansluit bij de behoefte van de klant!
Verschillende data, verschillende effecten
‘Nuttige’ realtime data bestaat in verschillende vormen en is op veel manieren te gebruiken. In dit artikel zal ik het voornamelijk hebben over het effect van data in de vorm van ‘aantallen’. Door een onderscheid te maken in oplopende, aflopende en variabele data wil ik je inzicht geven in de mogelijkheden die realtime data je kan bieden. Hieronder een toelichting bij de soorten realtime data.
Oplopende data
Het vertonen van oplopende aantallen is vooral nuttig als je de waarde van iets wilt aantonen. Zoals bijvoorbeeld de waarde van een product in de vorm van biedingen of het aantal boekingen bij een bepaald hotel.
Door aan te tonen wat de verkoopactiviteit op jouw website is, bevestig je de actualiteit van de website. Als een bezoeker ziet dat er andere bezoekers actief zijn op jouw site zal hij of zij eerder geneigd zijn je site te vertrouwen en daarmee ook de producten en of diensten die je aanbiedt. Let wel op, want als de website voor een lange tijd niet gebruikt wordt kan dit averechts werken.
Aflopende data
Aflopende aantallen richten zich op schaarsheid en gewildheid. Dit kan voornamelijk toegepast worden in de vorm van kortingsacties of aantal beschikbare plekken. Deze vorm van real-time informatie wordt voornamelijk gebruikt om een gevoel van ‘urgency’ te stimuleren bij de bezoeker.
Door real-time aflopende tijden te gebruiken kun je de gebruiker wijzen op een mogelijk gemiste kans. Als hij/zij nu niet reageert is de aanbieding voorbij. De term “tijdelijk” die vaak gebruikt wordt voor kortingen op producten of abonnementen is te onduidelijk voor gebruikers. Dit veroorzaakt verwarring doordat de gebruiker niet weet wanneer deze kans afloopt. Deze term is alleen nuttig voor doelgerichte bezoekers die op dat moment een keuze gaan maken. Voor een gebruiker die in een oriënterende situatie de site bezoekt en later pas zal beslissen heeft de term “tijdelijk” geen meerwaarde. De kans dat de actie tijdens zijn/haar afwezigheid van de website is verlopen, is groot. Door een exacte tijd mee te geven, krijgt de bezoeker een kader waarbinnen hij of zij moet kiezen.
Variabele data
Realtime variabele data dient puur en alleen als service voor de gebruiker. Je kunt hierbij denken aan wachttijden, wel of geen direct beschikbare service zoals een helpdesk en actuele openingstijden. Door deze directe vorm van informeren weet de gebruiker wat hij/zij kan verwachten en voorkom je teleurgestelde klanten.
Ook het tonen van fysieke locaties in de vorm van een afbeelding kan het inlevingsvermogen van je gebruiker vergroten. Dit kunnen sportwedstrijden zijn maar ook beelden van een vakantiebestemming. Laat de gebruiker de situatie zo goed mogelijk ervaren. Zorg wel dat de beelden aansluiten bij het doel van de bezoeker. Een gebruiker die een vakantie boekt voor de zomer heeft niks aan winterse beelden.
Realtime data voor jouw gebruikers
Zoals ik hierboven al eens benoemde kan realtime data veel toevoegen aan de ervaring van de bezoeker op jouw site. Maar zodra de toevoeging niet aansluit bij de context van je bezoekers of hun verwachtingen/behoeftes kan de data tegelijkertijd ook verwarrend of zelfs demotiverend werken. Daarnaast is de toegevoegde waarde van realtime data afhankelijk van de manier waarop deze is geïmplementeerd. Denk bijvoorbeeld goed na op welk moment de aanvullende informatie zal bijdragen aan de klantervaring. Met andere woorden; experimenteer en leer op welke manier realtime data voor jouw bezoeker waardevol is.
Diensten en bronnen over realtime-data
Veel gebruikte diensten en bronnen zijn Firebase, Signalr, Meteor, en Socket.io.