Op 2 juli organiseerde Online Dialogue haar tweede CRO Unconference. Naast de unconference, waren er ook vier geselecteerde sprekers tijdens dit online event. De sprekers konden zichzelf vooraf aanmelden om een eigen presentatie te geven van 10 minuten. Onderstaand vind je een samenvatting van deze presentaties.
Lucas Vos – Three things we wanted to have learned or done earlier in our optimization program
Lucas Vos is senior conversie specialist bij Videoland/RTL. Hij werkt daar ongeveer een jaar en is bezig met het opzetten van hun conversie optimalisatie programma. Tijdens zijn presentatie deelde hij drie lessen die hij graag had geweten vóórdat hij van start was gegaan met het opzetten van het CRO-programma bij Videoland.
Zijn eerste les was dat je moet starten met het gebruiken van de creativiteit van je stakeholders. Door hiervan gebruik te maken ga je sneller stappen maken, vermijd je een status quo en het levert een grote diversiteit aan testideeën op.
Als tweede les gaf Lucas mee om (deels) server-side te gaan testen. Zo voorkom je fouten en bugs in je A/B-testen. Vergeet development niet aan te haken als belangrijke stakeholder. Door server-side testen bij Videoland werd de kwaliteit beter, de betrouwbaarheid hoger en het scheelde veel tijd bij het live zetten van testen.
Als laatste les zei Lucas dat hij veel voordeel haalt uit het automatiseren van testrapportages. Dit scheelt enorm veel tijd aan eenvoudige (te automatiseren) analyses die je beter kan besteden aan diepgaande analyses. Daarnaast zorgt het ook voor minder fouten. Voor het automatiseren kan je de Google Sheets API gebruiken. Start nu met kleine stapjes in dit proces en dan groeit het over tijd.
Aruna Chawla – Why so Wordy?: The Deal with Psychology and Words
Aruna Chawla is een brand strategist & copywriter en ze ging tijdens haar presentatie in op het creëren van unieke en passende copywriting. De manier hoe we ons uiten is van groot belang. Als merk wil je uniek en onderscheidend zijn ten opzichte van andere organisaties, én dit blijven! Dit kan door een eigen manier van communiceren te gebruiken en dit onderdeel van je huisstijl te maken. Creëer hierbij een stijl die past bij je merk en doelgroep. De juiste manier van communiceren kan je testen met A/B-testen.
Rekening houden met de huidige huisstijl en kleurgebruik is enorm belangrijk. Zorg dat je teksten opvallen is net zo belangrijk als de juiste woordkeuze. Door goed design kan je de tekst echt onder de aandacht brengen. Mensen hebben weinig aandacht, dus zorg dat je teksten kort en bondig houdt.
Kat Rutherford – Optimization and Innovation in tough times
Hoe kan je optimaliseren en innoveren in deze coronatijd? Tijdens haar presentatie ging Kat Rutherford (Customer Experience Consultant) in op deze vraag. Vroeger was verandering en daarom strategie vrij constant. Hier kon je als organisatie goed op inspelen. Maar sinds half maart werkt bijna iedereen thuis. De impact hiervan is enorm op gebruikersgedrag. Dit is in alle cijfers te zien.
Economische interruptie is de brandstof voor innovatie. Er was een enorme groei in online verkeer bij vele organisaties. Dit is volgens Kat het moment voor e-commerce om te innoveren. Dit kan door empathie te tonen met je communicatiestrategie in deze periode. Een voorbeeld hiervan is gratis online seminars (weg)geven aan je relaties.
Gebruik maken en converteren van dat extra verkeer is niet makkelijk. Dit komt ook omdat veel verkeer qua leeftijd ouder is. Hier moet je vanuit UX ook op inspelen.
Een goede manier in deze periode is om je product te innoveren door gekke ideeën te testen. De ideeën waar je eerder nooit aan toekwam. En focus je op je propositie. Sluit die nog aan bij je organisatie? En past die in deze tijd?
Arnout Hellemans – CRO adoption; sharing ten years of learnings
Arnout Hellemans is een ervaren online strateeg. Hij deelde in zijn presentatie vier belangrijke learnings die hij heeft opgedaan in de afgelopen tien jaar.
Learning 1: Data integriteit
Er zijn zoveel organisaties die dit niet voor elkaar hebben. Kan je je data vertrouwen? Begrijp je de data? Meet je wat je wilt meten? En kan je hier invloed uitoefenen? Dit moet je start zijn bij datagedreven werken.
Learning 2: Een goede basis
Site performance is enorm belangrijk. Zorg dat bezoekers een goede user experience hebben. Ga user testen of er een goede ervaring is, er geen frustraties zijn en er een natuurlijke customer journey is.
Learning 3: Krijg iedereen aan boord
Communiceer over geld in plaats van percentages. Zeg welk bedrag de winnende test heeft opgebracht in plaats van de winstpercentage. Dit begrijpen mensen veel beter. Daarnaast is het belangrijk om je stakeholders te betrekken. Hierbij is de klantenservice de eerste afdeling die je moet betrekken. Zij weten het beste wat er bij de klanten speelt. Zorg ook dat je data voor iedereen beschikbaar is.
Learning 4: Extra learnings
- Test de kennis van je collega’s met een quiz (bijvoorbeeld met Kahoot).
- Gebruik storytelling bij het presenteren van resultaten.Vertel hier je eigen verhaal.
- Laat andere collega’s/afdelingen meevaren op het succes. Het is niet alleen de CRO-afdeling die succes heeft met CRO, maar het hele bedrijf.
Blijf op de hoogte van onze aankomende events!
Meld je aan voor onze nieuwsbrief als je op de hoogte wilt blijven van al onze events!
Wij vinden het altijd leuk om input te krijgen voor onze events. Dus heb je een interessant onderwerp waar je graag iets over wil horen? Of heb je een ander goed idee over de invulling van onze events? Neem contact met ons op!
Nóg meer leren over conversie optimalisatie, analytics of online persuasion? Bekijk onze opleidingen.