Psychology addressing society’s greatest challenges
Vorige week, 11 tot en met 14 juli, was de 15e editie van het European Congress of Psychology in de Amsterdam RAI, mede georganiseerd door het NIP. Ruim 2000 deelnemers uit 170 landen deelden hun kennis over psychologie tijdens dit driedaagse event. Het programma bestond uit een lijst met vooraanstaande internationale sprekers waaronder Erik Scherder – neuropsycholoog aan de VU Amsterdam, Tony Wainwright – member board of Ethics en ook Bart Schutz, Eline van Baal en Roos van Dam van Online Dialogue.
Behavior in a digitizing world: the biggest Psychological experiment ever
Een week voorafgaand aan het European Congres of Psychology kregen we te horen dat we als Online Dialogue een blok van 1,5 uur mochten vullen. Het onderwerp: ‘Behavior in a digitizing world: the biggest Psychological experiment ever.’ In korte tijd hebben we 5 sprekers gevonden die bereid waren (zelfs tijdens hun vakantie) te spreken over de toepassing van Psychologie in de online wereld. Een onderwerp dat volgens ons nog te weinig besproken wordt in de psychologie. Daar waren meer bezoekers het mee eens. Ondanks de late aanmelding zat de zaal tegen de tijd dat ons blok begon tot na de officiële eindtijd helemaal vol!
Gerben Langendijk | Consumentenpsycholoog bij Booking.com
De eerste spreker was Gerben Langendijk. Als enige consumentenpsycholoog bij Booking.com is Gerben Langendijk vooral bezig met de psychologische processen achter het product op basis van de webdata. Booking.com voert enorm veel A/B-testen uit die voor het hele bedrijf zichtbaar zijn. Iedereen binnen het bedrijf kan ideeën inbrengen voor nieuwe testen, maar ook reageren op nieuwe testideeën als ze het ergens niet mee eens zijn.
Wilte Zijlstra | Supervision Officer bij Autoriteit Financiële Markten
Wilte Zijlstra werkt bij AFM om consumentenonderzoek naar financieel toezicht te verbeteren via communicatie. Denk hier bijvoorbeeld aan de ‘let op: geld lenen kost geld’ campagne. Door eerlijk en transparant te zijn proberen ze door middel van communicatie het gedrag van consumenten in positieve zin te veranderen.
Eline van Baal | lead psychologist bij Online Dialogue
Online Dialogue combineert psychologie met data om de online dialoog te verbeteren en zo veel te leren van het online gedrag van de mens. We zien steeds vaker dat onze klanten er na verloop van tijd achter komen dat A/B-testen niet alleen meer winst oplevert, maar daarnaast de kennis over je klanten naar een hoger niveau tilt. Informatie die onmisbaar is bij een data gedreven strategie en innovatie. Zo hebben we bijvoorbeeld bij Hostelworld geleerd dat er een groot verschil zat tussen het gedrag op desktop en mobiel. Maar waar komt dit verschil vandaan? Door de vele testen die we hebben uitgevoerd hebben we uiteindelijk geleerd dat het niet per se aan het device ligt maar eerder aan de context van de bezoeker.
Roeland Dietvorst | phd neuroscience, neuro researcher bij eigen bedrijf Alpha One
Roeland Dietvorst ging tijdens zijn presentatie in op het begrijpen en voorspellen van consumentengedrag. Wat stuurt nu echt onze keuzes? Roeland heeft een achtergrond in Economie en Neuropsychologie en maakt in zijn bedrijf Alpha One veel gebruik van EEG en fMRI om hersenactiviteit te meten en daar inzichten uit te halen. Door hier gebruik van te maken zie je duidelijk het onderscheid tussen wat mensen zeggen en wat de hersenen kenbaar maken.
Bart Schutz | member advisory board magazine NIP, EFPA member task force internet & psychology, chief & founder Online Dialogue en born & raised psychologist
Bart Schutz eindigde het blok met een presentatie over zelfcontrole en het belang dat we hieraan hechten voor de waarde van de mens (zoals gezondheid en geluk). Maar hoe zit het precies? Er zijn zo veel externe factoren die ons beïnvloeden, hoe kunnen we dan nog zelfcontrole hebben? We worden enorm gecontroleerd door alle digitale apparaten om ons heen. Alleen al onze telefoon checken we 150 keer per dag. We zeggen wel dat we geluk en gezondheid belangrijk vinden maar vinden we data niet veel belangrijker? En is dat wel goed voor ons?
Positieve reacties en goede discussies
Wij waren erg blij om te zien hoeveel aandacht er was voor ons onderwerp onder de psychologen. Iedere spreker kreeg veel (kritische) vragen en er waren veel enthousiaste reacties. De vragen en opmerkingen gingen voornamelijk over de brede toepasbaarheid van ons werk, maar vooral ook de grote kloof tussen de ethische regels in onderzoek en online bleek een populair onderwerp. Bijvoorbeeld het ondertekenen van een ‘Informed Consent’, iets dat verplicht is in de wetenschap, maar online niet gebeurt.
Meer aandacht voor de praktijk
Kortom, een leuke dag met interessante discussies. Ondanks dat wij de enige waren met dit onderwerp, bleek er enorm veel interesse en enthousiasme voor te zijn onder de bezoekers. Drie kwartier na eindtijd, toen de organisatie kwam melden dat de deuren nu toch echt dicht gingen, moesten we stoppen met het beantwoorden van vragen en verlieten mensen de zaal. Hopelijk hebben we op deze manier kunnen zorgen dat de praktische toepassing van psychologie meer aandacht krijgt onder de psychologen.