Zorgen over privacy zijn al lang niet meer voorbehouden aan activisten en hardliners. De notie dat de data over je online gedrag waarde heeft, dringt steeds verder door tot het publieke bewustzijn. Dit blijkt wel uit het succes van de Netflix documentaire The Social Dilemma. Hierin wordt stelling genomen tegen techbedrijven die grote hoeveelheden data verzamelen om gebruikers te kunnen manipuleren voor eigen financieel gewin. De film werd wereldwijd door tientallen miljoenen mensen bekeken.
Tegelijkertijd ontstaan initiatieven die de privacy van gebruikers moeten beschermen. Technische maatregelen zoals bijvoorbeeld Intelligent Tracking Prevention (ITP) van Apple maken het moeilijker om gebruikers te volgen en betrouwbare A/B-testen uit te voeren. Juridische maatregelen zoals invoering van de GDPR leiden tot recordboetes voor bedrijven die privacy van gebruikers schenden.
Alles wijst erop dat deze maatschappelijke beweging zich alleen maar verder doorzet. Is dit een existentiële bedreiging voor de wereld van online experimentation? Of juist een welkome vriend die het internet voor iedereen beter maakt?
Toekomstvisie van privacy in de CRO-wereld
Op 2 februari spreken we, tijdens een besloten online meet-up, met experts op het gebied van privacy en online experimenten over hoe we onszelf en onze klanten voorbereiden op een toekomst waarin privacy van gebruikers een centrale plaats inneemt. We staan stil bij de ontwikkelingen die we in de komende jaren verwachten die analytics en online experimentation moeilijker kunnen maken. We bespreken mogelijke gevolgen en oplossingen, inclusief de potentiële ethische dilemma’s die hierbij horen.
Als er nieuws is dan delen we dat natuurlijk via onze site. Wil je op de hoogte blijven? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!