Psycholoog in marketing: vreemde eend of spin in het web?

Een psycholoog in een team vol analisten en conversie managers. Ben je dan een buitenbeentje of de motor achter de experimenteercultuur? In de serie over werken bij Online Dialogue stel ik graag mijn collega’s aan je voor. Vandaag is het de beurt aan psycholoog Joost Baalbergen.

Gedragskennis toepasbaar maken

Als lead psychology expert houdt hij zich onder andere bezig met het kennisonderhoud van het team. Hij zorgt voor een werkklimaat waar zijn teamleden blij en gezond in kunnen werken en werkt voor klanten zoals DPG Media, Vattenfall en Van der Valk. Maar voor hij bij Online Dialogue aan de slag ging, werkte hij bij Tabula Rasa, een gedrag- en communicatie consultancybureau in Den Haag. Hier werkte hij als psycholoog aan verschillende maatschappelijke campagnes. Bijvoorbeeld NIX18, ‘BOB, zeg het hardop’ en de bekende groene fietsenstalling borden in het centrum van Den Haag, om het aantal zwerffietsen in de stad terug te brengen.

‘Ik heb het altijd leuk gevonden om psychologie toepasbaar te maken. Of het nu bij een overheidscampagne is die zich richt op het verminderen van alcoholinname bij jongeren, of het verbeteren van aandacht in het verkeer. Gedragskennis op verschillende manieren inzetten is wat ik het liefste doe.’

Organisatiepsychologie en experimenteercultuur

Joost is afgestudeerd aan de Universiteit Utrecht als arbeids- en organisatiepsycholoog en sociaal psycholoog. Toepassen van psychologische kennis stond hierbij centraal. Iets wat hij bij Tabula Rasa eigen kon maken en nu bij Online Dialogue toepast. Zo begeleidt hij met zijn team een experimenteerprogramma bij DPG Media, de grootste uitgever van ons land.

‘We helpen de teams met het ontwikkelen van een experimenteercultuur waarin beslissingen worden genomen op basis van data, gebruikersonderzoek en experimenten. Als procesbegeleider in het traject begonnen we met een cultuurscan. In die cultuurscan houden we de werkcultuur tegen het licht en bekijken we hoe we de evidence-based werkwijze daar verder in kunnen verspreiden. Dat is zeer gevarieerd. Afgelopen maand organiseerden we bijvoorbeeld de DPG awardshow met superhero thema om het team te helpen herinneren hoe goed ze bezig zijn.

Psychologie in marketing maakt meer impact

Het idee van een awardshow is niet uit de lucht komen vallen. Daar is goed over nagedacht. De insteek is gebaseerd op verschillende psychologische theorieën. ‘We hebben voor een awardshow gekozen omdat we het team van DPG Media een boost van vertrouwen willen geven. Als CRO-team binnen een grote organisatie moet je opboksen tegen meningen uit alle lagen en het kan best lastig zijn om met weerstand om te gaan. Vertrouwen in het eigen kunnen maakt dat je meer ruimte in durft te nemen, en dus ook een grotere impact kan maken binnen de organisatie. En het is natuurlijk ook leuk om stil te staan bij het harde werk en al het moois dat het werk van het team heeft opgeleverd. Van dit project krijg ik veel energie. Ik geloof dat lol hebben met elkaar mensen motiveert om het beste uit zichzelf te halen.’

menselijk brein

Hoogtepunten bij Online Dialogue

Na ruim 4,5 jaar werkzaam te zijn bij Online Dialogue heeft Joost wel het een en ander meegemaakt. Leuke klanten, nieuwe collega’s, een promotie naar Lead Psychology Expert, het 10-jarig bestaan en heel veel evenementen. Zijn favoriet? ‘Conversion Hotel natuurlijk! Dit driedaags event (voor crew vier dagen, donderdag t/m zondag) op Texel geeft zo’n enorme boost voor het vakgebied. Als crew maak je lange dagen en werk je hard om de beste ervaring te geven aan de deelnemers. En je ontmoet ook veel nieuwe mensen en leert van de beste mensen uit ons werkveld.’

Als ik hem vraag naar zijn meest bizarre uitje van de afgelopen jaren zegt hij glunderend: ‘ik ben een paar jaar geleden naar naar CODE [Conference on digital experimentation, red.] geweest. Dit wordt georganiseerd bij MIT in Boston, Massachusetts, USA. Met een aantal collega’s vlogen we naar Amerika om daar te leren van de knapste koppen in experimentation. Dat was wel een bijzondere ervaring. Maar het 10-jarig bestaan van Online Dialogue in Belgrado is ook een van mijn beste herinneringen aan werken bij OD. We gaan ieder jaar op uitje (in 2022 gingen we naar Bled), maar dit was toch extra bijzonder.’

Online Dialogue 10 jaar

… Even tussendoor: we sturen elke drie weken een nieuwsbrief met daarin de laatste blogs, teamupdates en natuurlijk nieuws over het aanbod in onze academy. Klik hier om je in te schrijven.

Tips voor (toekomstige) psychologen in marketing

Het werk als psycholoog bij een CRO-bureau is veelzijdig en nooit saai. In zijn werk is Joost een drijvende kracht achter projecten en kan met psychologische inzichten het verschil maken. En dat is precies wat hij aanstaande psychologen wil meegeven. ‘Het is heel leuk om als psycholoog of gedragsexpert vaak de enige te zijn in het bedrijf. Je hebt echt iets nieuws om in te brengen. Een nieuwe bril om doorheen te kijken die andere inzichten geeft. Het kan ook lastig zijn om ‘de enige’ te zijn, maar je kan daardoor echt wat toevoegen. Je kan echt van waarde zijn.’

En het leukste aan werken bij Online Dialogue? ‘Samenwerken met leuke en slimme mensen die allemaal hetzelfde doel hebben. Het moment dat je erachter komt dat je het beste in elkaar naar boven haalt. Dat is wat ik bij OD ervaar. En ik vind het heel leuk om bij andere bedrijven binnen te kijken. Er speelt zoveel wat je op het eerste gezicht niet ziet.’

Dat is psychologie. Het onzichtbare zichtbaar maken. Wil je meer weten over Joost of zijn collega psychologen? Of benieuwd wat wij voor jouw organisatie kunnen doen? Stuur gerust een bericht via info@onlinedialogue.com. Voor meer informatie over onze vacatures, klik hier.

Sanne Maarsingh-Kelder

Als content manager is Sanne de duizendpoot die alle kennis verzamelt en naar buiten brengt. Altijd op jacht naar de beste blogs en vetste artikelen. Je maakt haar blij met een lekkere kop kruidenthee, een goed verhaal en: motorrijden!