Waarom lijken veel product teams efficiënt te werken, maar missen ze soms echte impact? Een kleine greep van de uitdagingen die ik hoor van product owners: “We hebben veel meetings”, “We werken in silo’s”, “ik volg gewoon de processen”, “De stakeholders willen allemaal iets anders”. Klinkt dit bekend? Hoe komt dit eigenlijk?
Melissa Perri, een autoriteit op het gebied van productmanagement, legt in Lenny’s podcast uit dat dit een logisch gevolg is van de oorsprong van Scrum, Agile en de rol van product owner. Dit inzicht is belangrijk, want hoewel de rol van product owner in Nederland groeit, bestaat de rol niet bij grote techbedrijven in Silicon Valley. Het verschil tussen product owner versus product manager, waarom dat zo is en wat we hiervan kunnen leren, leg ik uit in deze blog.
Product owner versus product manager
In Silicon Valley werken ze met product managers. En hoewel de termen product owner en product manager vaak door elkaar gebruikt worden, zijn er grote verschillen.
Product owners richten zich vooral op het team. Ze prioriteren taken en beheren de backlog om ervoor te zorgen dat het ontwikkelteam efficiënt werkt. Hun rol is vaak tactisch en teamgericht.
Product managers hebben een brede verantwoordelijkheid. Ze focussen op de klant, de markt en de strategie. Ze zorgen ervoor dat het product waarde toevoegt en aansluit bij de langetermijndoelen van het bedrijf.
Het belangrijkste verschil is dat product managers de strategie bepalen op basis van onderzoek en kennis van de gebruiker en de business. Ze leggen het probleem voor aan het product team (bv. developers, UXers, analisten) die verantwoordelijk is om het probleem op te lossen. Daarentegen stuurt een product owner meestal de developers aan om een oplossing te maken.
Het succes van de product owner
De afgelopen jaren is het aantal product owners sterk toegenomen, vooral in Nederland is het een snel groeiende rol. De snelle adoptie van deze rol brengt kansen als uitdagingen met zich mee. Om te begrijpen waarom we veel product teams steeds meer gericht zijn op features en geen tijd hebben om met klanten te praten, moeten we een blik werpen op de geschiedenis.
De opkomst van product managers
Met de opkomst van HP en Microsoft (1970 – 1980) ontstonden er steeds meer ‘software native’ organisaties, waar de software zelf de business is. Om goede software te bouwen en te groeien, moesten medewerkers marktonderzoek doen, met klanten praten, samenwerken met developers en het proces verbeteren. Zij doen aan ‘end-to-end product management’, maar komen oorspronkelijk uit de business.
En toen kwamen scrum en agile
Vervolgens werd scrum geïntroduceerd door Jeff Sutherland en Ken Schwaber: zij introduceerden drie basisrollen (product owner, scrum master en developers) en het algeheel bekende proces met een sprint planning, dagelijkse stand-ups, een sprint review en een retrospective. Dit bood structuur waarbij de product owner de waarde van het product moest maximaliseren door middel van backlog beheer, stakeholder management en het vormen van een visie.
Een goed begin. zeker toen scrum werd gebruikt om de Agile principes (uit het Agile manifesto van 2001) concreet te maken. Alleen zijn product owners in praktijk de meeste tijd kwijt met backlog beheer en stakeholder management en minder met strategie en visie. De uitkomst: veel teams doen agile in plaats van agile zijn.
Scrum werd geïmplementeerd bij grote organisaties
Grote bedrijven zagen de potentie van Scrum. Er was een tweedaagse training met certificaten. Het beloofde snelheid en flexibiliteit en er was een duidelijk proces: SaFe (Scaled Agile Framework) was geboren. Maaarr (en uiteraard is er een maar):
- SaFe introduceert veel processen waardoor teams gefocust zijn op het proces in plaats van het resultaat.
- Organisaties raken verzeild in de meetings die het met zich meebrengt.
- SaFe legt de nadruk op ‘delivery’, maar biedt het weinig ondersteuning voor ‘product discovery’
Veel teams werken dus in sprint na sprint, zonder de ruimte om te experimenteren, klanten te spreken of te valideren. En dat is nou juist het belangrijkste onderdeel van product management.
Voordelen van het takenpakket van een product manager
- Je kunt werken aan een strategie
Als product manager krijg je de kans om te werken aan de visie en strategie van een product. Dit betekent dat je niet alleen kijkt naar wat vandaag moet gebeuren, maar ook naar de toekomst. Je stelt jezelf vragen als: Waar willen we over een jaar staan? Hoe past dit product binnen de doelen van het bedrijf? Dit strategische werk maakt je rol niet alleen interessanter, maar ook belangrijker voor het succes van het bedrijf.
- Maak meer impact
Product managers zijn verantwoordelijk voor het grotere plaatje en kunnen hierdoor enorme impact maken, niet alleen op de teams waarmee ze werken, maar ook op de klanten en de bedrijfsresultaten.
- Een sterker carrièrepad
De vaardigheden die je leert als product manager zijn breder inzetbaar dan die van een product owner. Je leert hoe je met klanten werkt, strategie ontwikkelt, data gebruikt om beslissingen te nemen en teams inspireert. Dit zijn waardevolle vaardigheden die niet alleen binnen je huidige bedrijf, maar overal in de markt worden gewaardeerd.
… Even tussendoor: we sturen elke drie weken een nieuwsbrief met daarin de laatste blogs, teamupdates en natuurlijk nieuws over het aanbod in onze academy. Klik hier om je in te schrijven.
Conclusie
Moet iedereen de overstap maken van product owner naar product manager? Nee, absoluut niet. Het gaat erom hoe de rol wordt vormgegeven. Als product owner kan je ook strategischer werken, klantproblemen oplossen en meer impact maken op bedrijfsdoelen.
Wil je ontdekken hoe je beter onderzoek doet naar klantproblemen, hoe je innovatieve oplossingen bedenkt, en hoe je effectief kunt experimenteren? Dan helpen we je graag op weg met Product Discovery. Of stuur een e-mail naar mij (nino.van.tour@onlinedialogue.com) voor een vrijblijvende kennismaking.