Self Efficacy: vergroot het zelfvertrouwen van bezoekers voor meer conversie

  • Bericht auteur:
  • Leestijd:5 minuten gelezen

Enactive mastery laat websitegebruikers succes ervaren om hen te motiveren en meer vertrouwen te geven bij het afronden van processen. Denk hierbij aan producten kopen, filmtickets bestellen en kappersafspraken maken. Dit soort zelfvertrouwen heet ook wel self-efficacy. In dit artikel lees je over de mogelijkheden van enactive mastery, hoe je het toepast en wat voor effect het heeft op het gedrag van je bezoekers.

Enactive mastery is de meest invloedrijke bron van efficacy. Dat komt doordat het het meest authentieke bewijs is voor het antwoord op de vraag of iemand een taak kan volbrengen. In 1997 vond Bandura dat het communiceren en bevestigen van successen zorgt voor een gevoel van vertrouwen in iemands eigen kunnen (efficacy). Op deze manier zijn mensen beter in staat om een actie (zoals het kopen van een product) te volbrengen.

self efficacy

Implementatie

Er zijn veel manieren waarop je enactive mastery kunt toepassen op je site of binnen je applicatie. Onthoud dat het er bij enactive mastery altijd om gaat dat je de ‘successen’ van je bezoekers benadrukt of bevestigt. Successen zijn bijvoorbeeld ieder moment waarop een websitebezoeker een keuze maakt.

Maakte je bezoeker een keuze voor een bepaald product of lukte het om een bepaald formulier af te ronden? Bevestig dan de keuze of het succes. Laat ook zien dat de gemaakte keuze de juiste is en dat hij of zij goed op weg is. Zo begeleid je bezoekers stap voor stap (succes voor succes) naar het einddoel. Het einddoel is bijvoorbeeld conversie.

Verwoording en visualisering

De verwoording en visualisering van het bevestigen, hangen af van de context van de bezoeker. Ik bespreek hieronder een aantal mogelijkheden.

Voorbeeld 1. Amazon.com bevestigt dat het de bezoeker lukte om het gewenste product in de winkelmand te plaatsen.

self efficacy

Voorbeeld 2. Booking.com bevestigt dat het gekozen hotel en de gekozen kamer de beste keuzes zijn voor de bezoeker. self efficacy

Voorbeeld 3. Energieleveranciers.nl laat zien hoe goed de bezoeker op weg is in het aanvraagproces. self efficacy

Plaatsing

Enactive mastery is toepasbaar in meerdere fases. Je kunt het op verschillende manieren inzetten na afloop van iedere interactie of keuze van een gebruiker:

  • Bevestiging van een klik of keuze. Denk aan een animatie van een verplaatsing van het product naar de winkelmand.
  • Bevestiging van een stap binnen een checkout. Denk aan een groen vinkje na het invullen van een veld binnen een formulier.

Denk ook aan enactive mastery buiten je website, zoals een mail met een bevestiging van een keuze die iemand eerder maakte. Dit kan in de vorm van een aankoopoverzicht, maar ook door nogmaals de voordelen van kopen op jouw site te benadrukken.

Context

Niet ieder succesbericht of visuele bevestiging motiveert gebruikers. Het effect is volledig afhankelijk van de context waarbinnen je het bericht plaatst en hoe gebruikers het bericht ontvangen.

self efficacy

Hoe capabel vindt de gebruiker zichzelf ten opzichte van de actie die hij of zij moet uitvoeren? En hoe capabel profileert het bericht de gebruiker? Wordt het resultaat van de handeling bijvoorbeeld duidelijk in de berichtgeving?

Op zoek naar de ultieme combinatie van enactive mastery

Pas enactive mastery op verschillende manieren en plekken op je site toe. Maar let op, want iedere site is anders en iedere site heeft andere bezoekers. Er zijn verschillende combinaties mogelijk. Iedere combinatie of variant van enactive mastery heeft zijn eigen effect.

Ontdek aan de hand van online experimenten wat voor jouw bezoekers het beste werkt. Ga er mee aan de slag en ontdek jouw ultieme enactive mastery-toepassing. Test het en weet het!

 


 

Leer optimaliseren van de Online Dialogue experts

Het team van Online Dialogue specialisten, wereldwijd gezien als thought leader in conversie optimalisatie, geeft nu de opleiding Conversie Specialist! Vier ochtenden over proces, statistiek, psychologie en UX.

Wil je weten hoe je het conversiepercentage effectief kunt laten groeien? Wat jouw data je wil vertellen? Hoe je klanten denken? En welke stappen je moet vervullen als je structureel wilt optimaliseren? Schrijf je dan in voor deze opleiding.

Niels van der Leeuw

Als UX Designer bij Online Dialogue is Niels dagelijks bezig met het analyseren en optimaliseren van de gebruikerservaring van verschillende (online) platformen. Vanuit data, psychologie en UX probeert hij de klantreis dan ook zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij de wensen en behoefte van de gebruiker