Het gaat erom hóé je het zegt
‘C’est le ton qui fait la musique’ zei mijn moeder altijd: ‘Hoe je het zegt, is vaak net zo belangrijk als wat je zegt.’ Had zij gelijk? Om die vraag te beantwoorden bekeek ik 117 online experimenten van vijf bedrijven waarin we de bewoording veranderden van informatie op de website.
Over dergelijke copy tests wordt vaak laatdunkend gedaan: ‘Het is ‘maar’ een copy-verandering, hoeveel effect kan dat nou helemaal hebben? Kunnen we niet beter werken aan dat grote redesign of die nieuwe functionaliteit?’
De resultaten van de 117 online experimenten die we deden laten zien dat deze geringschattende houding ten opzichte van copy-veranderingen onterecht is. In 38 gevallen zorgde de A/B-test voor een significante stijging van conversie. In andere woorden: ongeveer 1 op de 3 keer zorgde het veranderen van hoe het werd gezegd voor een positief effect. Dit is vergelijkbaar met andere typen veranderingen.
Daarentegen zijn copy-veranderingen een heel stuk makkelijker en sneller te bouwen en te implementeren dan grotere (functionele) veranderingen op de website. Je hebt development er niet eens bij nodig. Zo bezien ligt mijn advies voor de hand: ga meer A/B-testen met de bewoording van informatie op je website!
In deze blog deel ik een methode om tekst op je website te verbeteren. De beste manier om dit te doen, is door te schrijven in de taal van je bezoeker.
De voordelen van het schrijven in de eigen taal van je bezoeker
Het schrijven in de taal van je bezoeker is een mes dat aan veel verschillende kanten snijdt:
- De tekst is makkelijker te begrijpen. Hoe minder moeite bezoekers hoeven te doen, hoe kleiner de kans dat ze afhaken. Bovendien vergroot een makkelijk te begrijpen tekst de kans dat je boodschap overkomt zoals je hem bedoelt.
- Het gebruik van de juiste taal creëert een gevoel van herkenning en nabijheid bij je bezoekers. Mensen voelen zich meer betrokken en aangesproken wanneer ze content lezen die geschreven is in hun eigen taal.
- Als je de taal van je doelgroep spreekt, wekt dit vertrouwen en geloofwaardigheid op. Het laat zien dat je de behoeften en de cultuur van je publiek begrijpt, wat bijdraagt aan een positief beeld van je merk of boodschap.
… Even tussendoor: we sturen elke drie weken een nieuwsbrief met daarin de laatste blogs, teamupdates en natuurlijk nieuws over het aanbod in onze academy. Klik hier om je in te schrijven.
ChatGPT inzetten om de taal van je bezoeker te spreken
Om te leren schrijven in de taal van je bezoekers, is het aan te raden om regelmatig te lezen wat ze over je schrijven en welke woorden ze hiervoor gebruiken. Bekijk hiervoor bijvoorbeeld klantfeedback, antwoorden op surveys en klantreviews op je eigen website of bij partijen als Trustpilot of Kiyoh. Het regelmatig doorlezen van al deze customer voice data kan behoorlijk wat tijd kosten. Gelukkig is er nu ChatGPT om dit proces flink te versnellen.
Stap 1: Verzamel customer voice data
Verzamel de feedback, antwoorden op surveys en klantreviews die je kunt vinden in een Excel-bestand. In aanvulling op de customer voice data die je beschikbaar hebt, kun je online customer reviews scrapen van de websites van bijvoorbeeld Trustpilot of Kiyoh. Dit doe je door de tool Octoparse te downloaden en deze stap-voor-stap gids voor het scrapen van customer reviews te volgen.
Sla je verzameling customer voice data op als csv-bestand.
Afbeelding 1. Screenshot van scrapen van customer reviews in Octoparse
Stap 2: Gebruik je customer voice data om ChatGPT te trainen
Geef ChatGPT opdracht om zichzelf te trainen met je verzamelde data. Om te zorgen dat alle data wordt meegenomen, kun je hiervoor het beste gebruik maken van een ChatGPT splitter. Kopieer de inhoud van je csv-bestand in de splitter. Kopieer vervolgens de gesplitste onderdelen naar ChatGPT.
Stap 3: Vraag ChatGPT om tekst te (her)schrijven in de woorden van je bezoeker
Nu kun je ChatGPT vragen stellen over de inhoud van de customer voice data. Wat zijn de belangrijkste voordelen die bezoekers ervaren bij jouw product? Tegen welke problemen lopen ze aan?
Schrijf een prompt waarin je ChatGPT vraagt om tekst te (her)schrijven, in de exacte woorden die bezoekers gebruiken (zie afbeelding).
Afbeelding 2. Voorbeeld van een prompt waarin je ChatGPT vraagt suggesties te doen voor USPs geschreven in de woorden van je eigen klanten
A/B-test welke bewoordingen het beste resultaat opleveren
Als je de stappen hebt doorlopen, is het vervolgens een fluitje van een cent om verschillende varianten te schrijven van USPs, productomschrijvingen, headers en andere tekst op je website. Welke variant het beste resultaat op zal leveren, is niet altijd makkelijk te voorspellen. Neem bijvoorbeeld onderstaande varianten van dezelfde boodschap op de website van Van der Valk. Een van beide zorgde voor een stijging van het aantal geboekte hotelkamers. Maar welke?
Afbeelding 3: Welke bewoording van dezelfde boodschap zorgt voor meer geboekte hotelkamers?
Gelukkig kost het weinig moeite om een A/B-test op te zetten waarin je enkel tekst aanpast. De meeste experimentation tools hebben een visual editor waarmee je zonder enige kennis over coderen gemakkelijk en snel een copy-test uitvoert.
Zo vind je in korte tijd de exacte bewoording die bezoekers het meest aanspreekt en verhoog je de conversie van je website door de taal van je bezoeker te spreken!
(PS variant B werkte het beste voor Van der Valk)