De uitkomsten van 33 A/B testen met een sticky CTA
Sommige experimenten testen we bij veel verschillende klanten. Een voorbeeld van zo’n experiment is het “sticky” maken van een element. Denk aan een menubalk bovenin beeld die zichtbaar in beeld blijft als je scrollt, of een chat button die zichtbaar blijft ook als je heen en weer scrollt. Is een sticky CTA altijd succesvol? In deze blog beschrijven we de uitkomsten van 33 experimenten waarbij een onderdeel sticky is gemaakt. Uit de resultaten blijkt dat een sticky element lang niet altijd succesvol is, maar dat er wel een paar algemene kenmerken zijn waardoor een sticky goed uit de verf komt.
TLDR: Gebruik een sticky element op mobiele devices, aan de onderkant van het scherm, en alleen in de cart of check-out. Ga verder om de uitkomsten van 33 experimenten te lezen.
Wat is een sticky CTA of element?
Het sticky maken van een element wil zeggen dat deze altijd in beeld is, onafhankelijk de positie op de pagina. Dit is handig omdat dit element dan altijd binnen hand- (duim op mobiel) bereik ligt. Dat maakt het makkelijker om er gebruik van te maken doordat het element altijd zichtbaar is. Hierdoor verwacht je meer meer kliks of interacties op het sticky element. De keerzijde is dat er minder ruimte voor andere elementen overblijft. Het is dus belangrijk dat er alleen elementen sticky zijn die daadwerkelijk relevant zijn voor de bezoeker. Bovendien verdwijnt het effect van het verschijnen van het element waardoor het minder aandacht trekt: het is immers bij aanvang al in beeld. Semi-sticky maken van elementen is een oplossing voor dit laatste nadeel: in dit geval verdwijnt het element als je stilstaat op de pagina, maar komt het weer in beeld wanneer er een stukje wordt gescrold.
Zie afbeelding 1 en afbeelding 2 voor een voorbeeld van een pagina zonder en met sticky call to action.
Voorbeeld van een non-sticky CTA | Voorbeeld van een sticky CTA |
Sticky CTA: de verwachtingen
Vanuit de psychologie weten we dat mensen meer geneigd zijn om acties uit te voeren als deze makkelijker zijn (Fogg, 2007). Hoe minder tijd en moeite het kost om iets te doen, hoe eerder iemand dat zal doen. Dit betekent dus dat je zou kunnen verwachten dat mensen vaker op een knop klikken als deze knop altijd direct onder je duim zit (sticky dus), dan wanneer je eerst moet scrollen of op een paar andere knoppen moet klikken voordat je erbij kunt. Dit effect zou je bovendien sterker verwachten voor mobiele bezoekers dan voor desktop bezoekers, want uit de psychologische literatuur weten we dat de beleving van “flow” belangrijker is voor mobiele bezoekers.
Dit houdt in dat het vooral voor mobiele bezoekers heel belangrijk is dat ze moeiteloos en soepel de gehele klantreis kunnen afleggen, en dat ze afhaken als dat niet het geval is. Op basis van deze verwachtingen zou je dus denken dat het sticky maken van relevante elementen met name voor mobiele bezoekers positieve effecten heeft op het gewenste gedrag. Is dat ook daadwerkelijk zo? We namen de proef op de som en bekeken de resultaten van 33 experimenten waarbij een sticky element is gebruikt.
Sticky CTA: de realiteit
Het sticky maken van een element kan op allerlei verschillende manieren. In tabel 1 zie je een overzicht van de verschillende kenmerken waar we naar hebben gekeken.
Kenmerken van experiment | Mogelijkheden |
Positie sticky element | Onderkant, bovenkant, zijkant |
Welk element? | Primairy CTA, header, filter, buttons, USP’s, basket content, promotie, search bar |
Welke metric? | Transacties, lead generatie, doorkliks |
Welk device? | Alle devices, desktop only, mobile only |
Welke pagina? | Cart, product pagina, overzichtspagina, alle pagina’s, search, actiepagina, homepage, checkout, zoekresultaten |
Uitkomst | Winnaar, verliezer, inconclusive |
Tabel 1: Kenmerken van een experiment
In totaal hebben we 33 experimenten onderzocht, en de resultaten zijn genuanceerder dan je misschien zou verwachten. Van de 33 experimenten zijn er 9 winnaars, 6 verliezers en 18 inconclusive. Dat is een winnaars percentage van 27%. Dat is eigenlijk redelijk vergelijkbaar met een standaard winnaarspercentage. NIet bijzonder impressive dus. Zijn er dan bepaalde kenmerken die ervoor zorgen dat een sticky element meer of minder succesvol is?
Device verschillen: sticky werkt beter op mobiel
Het eerste kenmerk waar we naar hebben gekeken is device verschillen. Uit de resultaten blijkt dat het sticky maken van een element meer impact heeft op mobiel dan op desktop. Op mobiele devices zagen we een winnaars percentage van 29%, tegenover slechts 15% op desktop. Als we alleen kijken naar tests met transacties als metric, dan zagen we zelfs een winnaars percentage van 33% op mobiel (tegenover 22% op desktop).
Pagina verschillen: sticky werkt goed in de cart en de check-out
Sticky is niet op alle plekken even relevant blijkt uit onze resultaten, zie tabel 2. Zoals je kunt zien zijn er een aantal plekken waarop een sticky element geen positieve invloed heeft. De homepage, lijstpagina en actiepagina hebben geen profijt van een sticky element. Opvallend hier is dat dit allemaal pagina’s zijn waarop bezoekers bezig zijn met het oriënteren. Een sticky element waarmee ze altijd direct door kunnen naar de volgende stap (of door naar bestellen) is hier wellicht dan nog te opdringerig.
Verderop in het aankoop proces kan een sticky element wel degelijk een positieve invloed hebben. In onze experimenten zijn het toevoegen van een sticky element in de cart of de check-out altijd succesvol gebleken.
Pagina | Winnaarspercentage totaal | Winnaarspercentage desktop of mobiel |
Homepage | 0% | 0% |
Lijstpagina (PLP) | 0% | 0% |
Detailpagina (PDP) | 25% | 50% |
Actiepagina | 0% | 0% |
Zoeken/zoekresultaten | 33% | 33% |
Cart | 100% | 100% |
Checkout | 100% | 100% |
Sitewide | 18% | 33% |
Tabel 2: winnaarspercentage per pagina
Positie: plaats je sticky CTA aan de zijkant op desktop en aan de onderkant op mobiel
Positie sticky CTA | Winnaarspercentage totaal | Winnaarspercentage op desktop of mobiel only |
Bovenkant | 13% | 19% |
Onderkant | 36% | 36% (alle winnaars zijn op mobiel) |
Zijkant | 33% | 66% (alle winnaars zijn op desktop) |
Tabel 3: winnaarspercentage per positie van de sticky CTA
… Even tussendoor: we sturen elke drie weken een nieuwsbrief met daarin de laatste blogs, teamupdates en natuurlijk nieuws over het aanbod in onze academy. Klik hier om je in te schrijven.
De positie op de pagina maakt uit, zoals je kunt zien in tabel 3. Opvallend hierbij is dat er grote device verschillen zijn. Voor desktop werkt een sticky element aan de zijkant beter dan op een andere positie, terwijl op mobiel juist een sticky element aan de onderkant succesvol is.
3 Tips voor een succesvolle sticky CTA
Het sticky maken van een element wordt veel gebruikt om conversie te verhogen. De bovenstaande resultaten tonen aan dat het geen garantie is voor een uplift in conversie. Wel zijn er een aantal tips om een sticky element succesvol in te zetten.
- Gebruik je sticky element in de winkelwagen of check-out pagina’s. Op deze plekken zijn bezoekers bezig met het daadwerkelijke bestellen, en daar is het extra relevant dat je zo soepel mogelijk door deze stappen heen kan lopen. Een sticky winkelwagen button of afreken button kan hier goed werken.
- Op mobiel is een sticky element nuttiger dan op desktop. Juist op mobiele schermen is ruimte schaars, en kost het relatief veel moeite om te scrollen over lange pagina’s. Een sticky element kan hier uitkomst bieden. Maar let op: op orientatiepagina’s zoals de homepage neemt een sticky element veel kostbare ruimte in beslag die je beter kunt besteden aan de informatie die je bezoekers helpt om zich goed te kunnen oriënteren.
- Laat de plaats van je sticky element afhangen van het device waarop je deze toont. Op desktop is de zijkant (of eventueel bovenkant) een geschikte plaats, terwijl op mobiele devices de onderkant van het scherm beter werkt.
Maar de belangrijkste les van dit onderzoek is dat het altijd belangrijk is om nieuwe elementen te testen in plaats van gelijk door te voeren. Het is namelijk lang niet altijd succesvol, en soms kan het zelfs negatief uitpakken. De meest succesvolle combinatie lijkt het tonen van een sticky element op de onderkant van het scherm op mobiele devices, op de cart of check-out pagina. Maar wil je weten echt of het sticky maken van een bepaald element op jouw website werkt; test het uit!