Superweek 2024: 5 lessen over AI

  • Bericht auteur:
  • Leestijd:7 minuten gelezen

Van 29 januari tot en met 2 februari was het weer tijd voor één van de hoogtepunten van het conferentie seizoen voor analisten: het was Superweek. Ik dompelde me in interessante presentaties, gepassioneerde bezoekers, en enthousiaste hosts. Op het programma stond een rijke schakering aan onderwerpen: van cookieless tracking en privacy tot KPI’s en communicatie. Natuurlijk ging het, net als op veel conferenties de afgelopen tijd, ook veel over AI. Want sinds AI met tools als ChatGPT steeds toegankelijker is geworden, willen steeds meer bedrijven er iets mee doen. Wil jij ook een AI project starten? In deze blog deel ik 5 lessen over AI van de sprekers van Superweek, zodat jij AI succesvoller kunt inzetten.

1. Start met een duidelijke vraag vanuit de business

Julie Coquet en Ahmet Tarek van Media.Monks trapten de conferentie af en kwamen meteen met een belangrijk advies: zorg dat je een duidelijke vraag vanuit de business hebt voordat je begint aan een AI-project. Op basis van die vraag kun je dan de mogelijke impact bepalen. Bepaal hoe succes eruit ziet, en pak het vervolgens aan zoals je dat zou doen met een business case: “De verwachte uplift is x% per maand, en dat levert €y euro op”. Daarna kun je gaan plannen. Neem daarin niet alleen de tijd mee die nodig is om het model te bouwen, maar ook de tijd vooraf om het domein en de infrastructuur te doorgronden. Vergeet ook niet dat onderhoud na de release tijd en geld kost.

Ahmet Tarek

Ahmet Tarek op het Superweek-podium.

2. Gebruik de juiste KPI’s

Om te bepalen hoe succes eruit ziet, is het belangrijk om de juiste KPI’s te kiezen, aldus Michael Neveu, Senior Director Machine Learning & AI Solutions bij Media.Monks. Met AI kunnen steeds sneller grote hoeveelheden data verwerkt worden, en op basis daarvan worden beslissingen genomen. Dat heeft tot gevolg dat zulke tools bedrijven steeds sneller naar zowel goede als slechte resultaten kunnen leiden. Daarom is het belangrijker dan ooit om het probleem dat je probeert te tackelen écht begrijpt. Denk na over use cases, wat die allemaal moeten omvatten, en begrijp de modellen die je gebruikt. Stel op basis daarvan de juiste KPI’s op, zodat het duidelijk is waar je naartoe werkt en je succes op de juiste manier kunt meten.

… Even tussendoor: we sturen elke drie weken een nieuwsbrief met daarin de laatste blogs, teamupdates en natuurlijk nieuws over het aanbod in onze academy. Klik hier om je in te schrijven.

3. Check niet alleen de uitkomst, maar ook de methode

Ask-Y CEO Katrin Ribant liet in haar presentatie zien hoe belangrijk het is om de methode en de uitkomsten van AI-modellen te controleren. Ze toonde drie modellen die ze met behulp van Assistants in GPT-4 gemaakt had om te voorspellen welke factoren invloed hebben op de conversiekans van bezoekers. Hiervoor had ze GA-data geïmporteerd, en vervolgens aan ChatGPT gevraagd om een voorspellend model te maken. Dit herhaalde ze drie keer, op basis van dezelfde data en dezelfde prompt. Het resultaat waren drie modellen, met een accuratesse van 61 tot 68%. Toen ze naar de methodes van die modellen ging kijken, zag ze echter grote verschillen. Zo bleek het model met de hoogste accuratesse het user id bijvoorbeeld als bijdragende factor te zien, in plaats van als identificator. Dus, ook al ziet de uitkomst er plausibel uit, controleer altijd hoe die uitkomst bereikt is!

Katrin Ribant

Katrin Ribant vertelt op Superweek over haar met AI gemaakte voorspelmodellen. 

4. Blijf met je klanten praten

Steen Rasmussen, Director of Data Innovation bij IIH Nordic, kwam met een andere aanbeveling: blijf met je klanten praten. AI is geen vervanging voor contact met je doelgroep. Eigenlijk geldt dit voor alles wat je met data doet: je kunt er allerlei inzichten uithalen, maar er betekenis aan geven kan pas als je je doelgroep goed begrijpt. En er is geen betere manier om dat te doen dan door te praten met je (potentiële) klanten. In zijn presentatie liet Steen een voorbeeld zien waarin data aan de ene kant liet zien dat het Google-zoekvolume op pizza’s afgenomen was, maar aan de andere kant de pizzaverkoop gestegen. Wat bleek? Er wordt nog steeds veel naar pizza’s gezocht, maar dat gebeurt niet meer via Google, maar via bezorgingsapps. En hoe kom je daarachter? Door met je gebruikers te praten! 

…. Wil jij meer weten over hoe je het beste kan blijven praten met je klanten? Of kan je hier wel wat hulp bij gebruiken? Wij helpen je graag bij gebruikersonderzoek!

 5. Wees ethisch

Als laatste is er nog de ethische kant van AI. Privacy engineer Aurélie Pols stelde in haar presentatie over privacy de volgende vragen: wie wil je zijn? Iemand die zijn ogen sluit als er onrechtmatig met data omgegaan wordt of iemand die alleen data verwerkt die op een compliant manier verkregen is? Ben jij de klokkenluider als je erachter komt dat er meer met de data gebeurt dan volgens het contract met een bepaalde partij mag? Met elke verwerking van data, zeker ook als dat met AI gebeurt, zijn privacyrisico’s verbonden. Zorg dat je daarover nadenkt, en je weet wat je wanneer escaleert en bij wie je terecht kunt.

Ga voor een holistische benadering

De sprekers op Superweek 2024 hebben waardevolle inzichten gedeeld over het gebruik van AI. Van het belang van een heldere vraag vanuit de business tot het kiezen van de juiste KPI’s, en van het controleren van methoden tot het blijven communiceren met klanten, al deze adviezen zijn van belang voor succes. Focus niet alleen op de technologische vooruitgang, maar ook op de morele verantwoordelijkheid bij het omgaan met data. Een holistische benadering is de sleutel tot duurzaam succes bij het gebruik van AI.

Meer weten over Superweek? Lees het blog over Superweek 2023

Misschien vind je dit ook interessant:

Irene Strikkers

Irene is altijd op zoek naar het complete plaatje. Dat begint in haar rol als data-analist vaak bij de data, en daarna zoomt ze uit. Een analyse van een test is mooi, maar uiteindelijk gaat het haar om wat alle inzichten samen opleveren.