Bij Online Dialogue zijn we elk jaar weer fervent luisteraars van de Top 2000. Tussen kerst en nieuwjaar schallen de klassiekers op kantoor uit de boxen. Maar ja, het is een gek jaar… Tot ons groot verdriet kunnen we niet samen meezingen op kantoor. Corona brengt veel stilte, maar stilt onze voorliefde voor lijstjes niet. Daarom vinden we het leuk om onze eigen toppers te delen. Niet onze muzikale top nummers, maar de top 10 van onze populairste blogs van 2020. En net zoals bij de Top 2000, stemt het publiek. Of beter gezegd; hebben ze dat al gedaan. We zijn namelijk ook erg enthousiast over data, dus hebben we uitgezocht wat onze bezoekers graag lezen.
Dus zonder verder oponthoud (tromgeroffel). Hier is de top 10 van meest gelezen Online Dialogue blogs uit 2020:
10. CRO-specialisten: Help je collega’s en creëer betrokkenheid
Het coronavirus zorgt voor bijzondere tijden. Voor veel websites zijn de bezoekers, hun gedrag en behoeften veranderd. Sommige websites hebben een 100% conversiestijging, andere een daling van 100%. Wat eerst de normaalste zaak van de wereld was, kan nu ineens een flinke conversie winnaar zijn. Zoals Ruben de Boer in dit artikel vertelt: “Alles komt goed in deze bijzondere tijden… With a little help from my friends”.
9. Bouw je gedragsmodel in 3 stappen
Menselijk gedrag is erg complex en daarom moeilijk te voorspellen. Toch doen allerlei gedragswetenschappers al jaren onderzoek om grip te krijgen op ons gedrag. Ieder heeft zijn eigen model gecreëerd. Deze modellen vertellen ons hoe gedrag in grote lijnen werkt. Super handig als je gedrag probeert te verklaren en te veranderen. ‘A change is gonna come’ met dit stappenplan van Roos van Dam om je eigen gedragsmodel te bouwen.
8. Waarom sporten we nu wél regelmatig?!
Een hectische after-work-routine is wellicht voor veel mensen herkenbaar (voordat we kennismaakten met corona). De standaard avond ziet er dan ongeveer als volgt uit: werk afronden, op de fiets naar huis, boodschappen doen, kinderen ophalen, eten koken, opruimen, eten, kinderen naar bed en dan… lekker ‘Comfortably Numb’ op de bank ploffen met de voetjes omhoog, wat lekkers te eten en drinken en een serietje aan. Geen haar op je hoofd die eraan denkt om van die bank te komen en te gaan hardlopen. Maar waarom sporten we nu tijdens corona wél regelmatig?! En wat kunnen we van deze gedragsverandering leren om websites te optimaliseren? Lees het in het artikel van Florien Cramwinckel.
7. Interview: de gevolgen van corona op CRO
Tijdens de coronacrisis ondergaat het online werkveld een enorme verandering. Bij veel bedrijven is de conversie enorm gedaald of juist gestegen. Maar wat betekent dit voor CRO? En zullen deze ‘Changes’ ook na de crisis blijven? We interviewden drie CRO-specialisten uit het vakgebied: Karl Gilis, Lucia van den Brink en Ton Wesseling.
6. Waarom de som van je A/B-test winnaars niet je businesscase is
Stel: je hebt dit jaar 24 A/B-testen met een significant positief resultaat. Gemiddeld hebben ze drie procent effect op transacties, maar na implementatie van al deze winnaars in de loop van dit jaar is je transactievolume niet met 24 * 3% = 72% gestegen. Hoe achterhaal je wat je CRO-programma écht oplevert? Of dat het ‘Money for Nothing’ is? Lees het in het artikel van Ton Wesseling.
5. Zo kun je experimenten nog beter valideren
Kun jij eigenlijk wel blind varen op die ene metric van een A/B-test? En kan een organisatie wel overeind blijven door eens niet naar bepaalde business metrics te kijken? Voor onze ‘Scientist’ Reinier Koolmees is het een koud kunstje om experimenten met de snelheid van het geluid beter te valideren en te fixen. Dus heb je problemen met data analyses? Lees zijn tips over hoe je experimenten nog beter kunt valideren.
4. Zo maak je landingspagina teksten die converteren
Wat levert meer rendement op? Een goed online design zonder tekst? Of een goede tekst zonder design? Design zonder tekst is slechts decoratie. Het gaat echter niet om zomaar wat tekst, effectiviteit staat voorop. Hoe doe je dat? Lees dit prachtige stuk van Ton Wesseling waarin hij vertelt over zijn ‘Stairway to Heaven’: de vier treden van landingspagina’s die converteren.
3. Invloed van levertijd op consumentengedrag
Levertijd is een belangrijk onderwerp als het gaat over e-commerce. Alles wat we online bestellen moet op de een of andere manier vanuit de plek waar het vandaan komt bij jou thuisbezorgd worden. Nadat jij op de bestelknop drukt, wordt er achter de schermen van alles in werking gezet om dat voor elkaar te krijgen en je spullen ‘Signed, sealed, delivered’ op de mat te hebben. Maar dat kost tijd. Hoe communiceer je levertijd als je geen 24-uurs levering kunt beloven?
2. Omgaan met weerstand: wat te doen met mensen die geen zin hebben?
Bij Online Dialogue vinden we experimenteren ontzettend belangrijk. Als we bij een nieuwe organisatie of nieuw team binnenkomen, gaan we er dan ook vanuit dat iedereen deze mening deelt. Toch is het begrijpelijk dat niet iedereen direct zo gemotiveerd is als wij. Experimenteren komt voor de meeste mensen bovenop hun bestaande werkzaamheden. Wat doe je als mensen gewoonweg geen zin hebben en je alleen maar de ‘Sound of Silence’ hoort? Lees in de blog van Joost Baalbergen wat je kan doen als mensen geen zin hebben om te veranderen.
1. The Psychology of Price Promotion
Op de troon natuurlijk Queen (Oh nee! Danny Vera). Het meest gelezen artikel van het jaar 2020 was het Engelstalige artikel van onze eigen koningin Fabienne Krywuczky (dit jaar stagiaire bij Online Dialogue) over het effectief inzetten van kortingsacties.
Wij delen onze kennis graag. Ook volgend jaar schrijven we weer vele vakinhoudelijke artikelen. Wil je hiervan op de hoogte blijven? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.