Trending topics van het eerste halfjaar van 2023

Ruben de Boer post met grote regelmaat op LinkedIn. Hij vindt het leuk, leerzaam en probeert met zijn updates mensen verder te helpen.
Het leuke is dat LinkedIn veel data inzichtelijk maakt. Zo kunnen we dus o.a. zien welke onderwerpen het meest losmaakten in het eerste deel van het jaar 2023. In dit artikel licht hij 5 spraakmakende onderwerpen uit.

Trending CRO topic #1: Laten we onze A/B-tests niet langer ‘verliezers’ noemen

Wanneer onze controle significant beter presteert dan onze variant(en), hebben we de neiging om onze test een verliezer te noemen. Hier zijn echter veel dingen mis mee!

  • Een verliezer heeft een zeer negatieve connotatie en wijst op een slecht experiment. Maar je testte iets in plaats van het meteen te implementeren. Het kan dus nooit negatief zijn.
  • Omdat het een negatieve connotatie heeft, zullen we dit resultaat minder snel delen met de organisatie. Terwijl iedereen er juist veel van kan leren.
  • Het een verliezer noemen draagt op geen enkele manier bij aan het verbreden van de scope en het begrip van experimenteren in de organisatie. Experimenteren gaat namelijk niet alleen om het vinden van winnaars. Het gaat ook om het beperken van risico’s.
  • Wanneer de controle beter presteert dan je variant(en), heb je iets gevonden dat invloed heeft op het gebruikersgedrag en je KPI’s. In de meeste gevallen is dat veel waardevoller dan een ‘inconclusive’ experiment. Dus hoe kan het een verliezer zijn?

We moeten een experiment waarbij de controle beter presteert dan de varianten, waarderen als iets goeds.

  • Je hebt het getest in plaats van het te implementeren.
  • Je hebt dus een negatieve impact op je KPI’s en omzet voorkomen.
  • Je hebt ook een negatief effect op de gebruikerservaring voorkomen.
  • Je hebt een element gevonden dat het gedrag van gebruikers beïnvloedt. Zo heb je iets waardevols geleerd waar je op voort kunt bouwen.

Laten we het in plaats van het een verliezer een ‘voorkomen verlies’ noemen.

Trending CRO topic #2: 5 onmisbare Airtable-automations

Veel CRO-specialisten houden het proces, de voortgang en de inzichten bij in Airtable. Met Automations is het heel eenvoudig om terugkerend werk te automatiseren. Vijf onmisbare automations voor CRO-specialisten zijn:

  • Geautomatiseerde e-mail of Slack-bericht wanneer je een experiment live zet.
  • Geautomatiseerde opschoning van inactieve experimenten.
  • Geautomatiseerde aanmaken van een experiment record wanneer je een testidee gaat testen.
  • Semi-automatische analyse van je prioriteringsmodel.
  • Geautomatiseerde vragen voor het verbeteren van je A/B-test inzichten.

Geïnteresseerd in deze Automations? De LinkedIn post bevat een slider met uitleg hoe dit stap-voor-stap op te zetten in Airtable.

Trending CRO topic #3: De voordelen van een eenpersoons CRO-team

In veel organisaties is experimenteren uitgegroeid tot een teamprestatie. De reis begint echter vaak met één gepassioneerde CRO-specialist die vele petten op heeft: van data-analyse tot designer, van het creëren van hypothesen tot het ontwikkelen van tests.

De snelheid en kwaliteit van experimenten stijgt enorm met een multidisciplinair team. Het leidt tot veel betere resultaten. De fase waarin je een eenpersoons CRO-team bent, kan echter een waardevolle leercurve zijn voor je toekomst.

Alles (een beetje) weten over het CRO-proces geeft je een uniek perspectief. Het kan je helpen om CRO-teams in de toekomst effectief te leiden.

Terugkijkend op mijn vroege carrièredagen als de solo CRO-specialist in een organisatie, kan ik zeggen dat die ervaringen leuk en zeer leerzaam waren. Tot op de dag van vandaag pluk ik nog steeds de vruchten van de lessen die ik toen heb geleerd.

Dus als je een eenmans CRO-team bent, koester dan het moment en leer veel. Daar pluk je in de toekomst de vruchten van.

trending cro topic 2023

Trending CRO topic #4: De toekomst van CRO

Er zijn verschillende theorieën over de toekomst van CRO. Hier is mijn mening, gebaseerd op dingen die gebeuren in meer volwassen markten.

Het CRO-team/de silo zal sterven en ergens anders exceleren

En dat is maar goed ook, want we zouden nauwer moeten samenwerken met andere teams om een grotere impact te maken met onze unieke mentaliteit en vaardigheden. CRO/experimenten gaat door in drie teams.

Marketingexperimenten
In de gehele klantreis zal er geëxperimenteerd worden. In dit team is een CRO-specialist/lead zeker mogelijk. De CRO-specialist zal verantwoordelijk zijn voor experimenten en personalisatie om de conversieratio’s te verhogen. Deze specialist moet kennis hebben van personalisatie, AI en dataverbindingen en nauw samenwerken met marketeers, copywriters, ontwerpers, data scientists en data ingenieurs.

Experimenteren in Product Discovery

Product Discovery is het proces dat productteams helpt echte gebruikersproblemen te begrijpen en de beste oplossing te vinden om ze op te lossen. In dit team is A/B-testen een van de vele methoden om oplossingen, aannames en business ideeën te valideren. De meeste andere methoden zijn gerelateerd aan gebruikersonderzoek. Een baan als CRO-specialist zal waarschijnlijk niet bestaan in dit team (de naam CRO slaat hier nergens op). Het team heeft echter waarschijnlijk een validatie-/onderzoeksspecialist nodig.

Experimenteren in Product Delivery

In de delivery track zullen experimenten volledig worden geïntegreerd in de technische pijplijn en mogelijk worden geautomatiseerd, wat betekent dat elke update die door de delivery teams wordt gemaakt, een ‘experiment’ zal zijn. Een ‘experimentatie-ingenieur’ moet veel technische kennis hebben om het experimenteersysteem te bouwen, te onderhouden en bij te werken.

Kortom, het CRO-team/silo sterft, maar elders in de organisatie exceleert het experimenteren. (Mogelijk komt er een vierde team – een optimalisatieteam dat bestaande functies gaat optimaliseren nadat het discovery- en delivery teams hun werk eraan hebben voltooid.)

Trending CRO topic #5: Chat-GPT4 voor beter website copy

(kleine kanttekening: de optie om chatGPT te verbinden met het internet is, terwijl ik dit schrijf, tijdelijk niet beschikbaar.)

Hulp nodig bij het verbeteren van je web teksten? Gebruik Chat-GPT4 om je website te scannen!

Geef in de instellingen Chat-GPT4 toegang tot internet. Maak vervolgens een nieuwe chat aan, en selecteer Chat-GPT4 en ‘Browse with Bing’. Laten we beginnen!

De eerste prompt zal het mogelijk maken om de toon van je website te begrijpen: ‘Act as a world-class conversion copywriter. Analyze the tone of voice on this webpage: [URL].’ Dit vormt de basis voor het maken van conversie geoptimaliseerde teksten.

Nu is het tijd om je teksten te verbeteren. Probeer deze prompts:

Voor jargondetectie: ‘Analyze the webpage [URL]. Detect all sentences with jargon, and provide an alternative in the tone of voice of the web page. Display it in a table. In the first column, display the sentence or paragraph containing jargon. In the second column, display the alternative text.’

Voor de leesbaarheid: ‘Analyze the webpage [URL]. Detect all sentences that are hard to read for an average visitor and provide an alternative in the tone of voice of the web page. Display it in a table. In the first column, display the sentence or paragraph containing jargon. In the second column, display the alternative text.’

Voor een aanpassing van functionaliteiten naar voordelen: ‘Analyze the webpage [URL]. Rewrite feature descriptions into benefits for the end user. Display it in a table. In the first column, display the sentence or paragraph containing feature descriptions. In the second column, display the alternative text.’

Deze AI-gedreven inzichten kunnen inspiratie bieden voor je volgende copy test!

… Even tussendoor: we sturen elke drie weken een nieuwsbrief met daarin de laatste blogs, teamupdates en natuurlijk nieuws over het aanbod in onze academy. Klik hier om je in te schrijven.

De eigenlijke nummer 2: Experimentation Elite Awards

De post die eigenlijk op nummer twee staat (maar inhoudelijk minder bijdraagt), is mijn post over het winnen van drie Experimentation Elite awards:

  • Persoonlijk won ik de ‘Practitioner of the Year award.’
  • We wonnen de ‘Agency Team of the Year award’ voor ons werk bij DPG Media.
  • Ton Wesseling (oprichter van Online Dialogue) won de ‘Legend of the Year award.’

Sanne schreef een blog over Experimentation Elite 2023.

Blijf op de hoogte

Uiteraard schrijf ik over een half jaar een nieuwe blogpost met trending topics in CRO. Wil je volledig up to date blijven? Volg dan onze Linkedin pagina en schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Ruben de Boer - conversion manager

Als Conversie Manager en consultant bij Online Dialogue vindt Ruben het een genoegen om elke dag met geweldige mensen voor geweldige websites te werken. Hij helpt klanten bij het verbeteren van hun optimalisatiestrategie en -cultuur, het opzetten en verbeteren van het CRO-proces en het leiden van multidisciplinaire teams.