Kyra Delsing schreef namens webanalisten.nl in de conversie rubriek in Twinkle Magazine een artikel over hoe snel falen leidt tot sneller groeien.
Tegenwoordig horen we steeds vaker dat mensen zweren bij een iteratieve werkwijze waarbij snel falen en leren centraal staat. Ook in de conversion rate optimization (CRO) wordt deze methode zeer gewaardeerd. Hieronder drie inzichten die we opdeden tijdens de laatste editie van het Marketing & Insights Event (MIE).
Niet denken, maar doen
Markus Leineweber & Richard Alker van onderzoeksbureau Perspective eindigden hun presentatie met de oproep om minder te denken en meer ‘gewoon te doen’. Deel eens geen PowerPoint met een advies, maar lever direct een prototype af bij de klant. Door iteratief te werken verminder je het risico dat je onnodig werk verricht voor iets wat niet werkt doordat je op een eerder moment in het proces je verdiensten toetst. Hierdoor heb je eerder de kans om dingen (waar nodig) te verbeteren. Met de enorme populariteit rondom agile werken en de scrum werkwijze is deze niet heel vernieuwend, maar zeker niet minder relevant. Zo zien we deze manier van werken terug in steeds meer sectoren en organisaties; ook in de conversie- optimalisatiewereld.
FACT & ACT
Tom van den Berg deelde tijdens zijn presentatie het optimalisatieproces van Online Dialogue in de vorm van het Fact & act-model. Dit model is erop gericht om in relatief korte tijd gedegen onderzoek te doen, op basis daarvan hypotheses op te stellen en deze zo snel mogelijk te valideren door middel van een A/B-test. Hierbij is het van belang om in snel tempo nieuwe experimenten te creëren en live te zetten. Experimenteren is enorm waardevol. Het zorgt voor betere beslissingen en een duidelijke richting waar het bedrijf zich naartoe moet be- wegen. Daarnaast geldt: hoe beter jij je bezoekers leert kennen, hoe hoger de win rate van je experimenten.
Rapid Assumption Testing
In plaats van erop te vertrouwen dat je aanname klopt en je nieuwe feature of product resoneert bij je bezoekers, ga je eerst de assumptie testen dat iets beter werkt. Met een tool als Smart Notifications kun je al deze aannames eenvoudig testen door middel van kleine meldingen in de browser. Verwacht je bijvoorbeeld dat de hoge score voor de klantenservice belangrijk is voor je bezoekers? Voor een dergelijke veronderstelling kun
je volgens de presentatie van Jorrin Quest A/B-testen opzetten waar een hoop tijd en energie in gaat zitten en die daarnaast voor veel organisaties niet mogelijk zijn door een tekort aan bezoekers. Maar je kunt ook een melding op je website plaatsen die tijdelijk een bepaalde feature van je site uitlicht.
Snel falen leidt tot sneller groeien. De bovenstaande manieren om je aan- names te toetsen zijn lang niet volledig. Blijf dus vooral zoeken naar nieuwe methodes die bij jouw product of dienst passen. De kennis die je opdoet door te falen (en hiervan te leren) zullen je onmisbare informatie opleveren die je inzicht geven in het gedrag van je klant en de veranderingen in markt.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten, of download hier de PDF.
Lees het volledige artikel op webanalisten.nl