UX designers in CRO: de doorslaggevende factor in een succesvol project

Als User Experience expert ben je van onschatbare waarde in de wereld van CRO. Het resultaat van je werk is direct zichtbaar en toch staat de UX’er vaak op de achtergrond. Totaal onterecht vind ik zelf, dus stel ik je graag voor aan collega Thomas Daamen. Sinds 2019 werkt Thomas bij Online Dialogue als UX designer en maakt hij samen met Marcel en Niels de beste ontwerpen voor onze klanten. Binnen CRO zijn zij de brug tussen data en psychologie. “De psycholoog vertaalt de data van de analist en de designer vertaalt vervolgens de hypotheses van de psycholoog door middel van visualisatie.” vertelde hij al eerder in een artikel op Emerce.nl.

UX designers in CRO

‘Als UXers proberen we een gedragsverandering te bewerkstelligen en dat gaat verder dan een mooi plaatje bij een hypothese maken. Bijvoorbeeld hoe iets functioneert, en in welke gevallen wel/niet. Maar ook hoe dit technisch kan worden geïmplementeerd, wat er eerder in de customer journey heeft plaatsgevonden en wat daar op volgt. Mijn rol als Usability Designer bij OD is heel divers.’  

Voor Thomas bij Online Dialogue kwam, werkte hij bij verschillende marketingbureaus en e-commerce platforms. Met grote namen zoals Hunkemöller, Praxis, P&C, Centre Parcs en Charlie Temple in zijn portfolio, heeft hij een goede track record op zak. Hij zorgde voor het ontwerp van de klanten webshops en maakte de mooiste campagnes voor grote merken. Frontend techniek heeft altijd al zijn interesse gehad. ‘Ik werk graag nauw samen met de techneuten die mijn ontwerpen implementeren tot een werkbare website. Deze kennis is erg prettig wanneer je A/B testen ontwerpt, maar ook een test live moet zetten.’ 

Op de Sup naar kantoor

Als je Thomas spreekt, hoor je de Brabantse tongval. Zijn kalme, onderzoekende karakter en jarenlange werkervaring maken hem een fijne collega om mee samen te werken. Hij zorgt voor humor en saamhorigheid binnen de groep met zijn goeie grappen en attente inslag. Hij kan goed speechen en verzint de gekste activiteiten. We zijn dan ook erg blij dat hij sinds vorig jaar ook in de Feestcommissie zit! 

“Online Dialogue is voor mij een hele fijne werkgever. Niet alleen omdat ik in de afgelopen vijf jaar meer gegroeid ben dan ooit. Ik vind het ook heerlijk dat ik op de fiets naar mijn werk kan. Dat ik in de ochtend de reuring van de stad ontvang en aan het eind van de dag weer de rust in fiets. Ik ben onlangs zelfs op de sup naar werk gekomen. Daar fantaseerde ik al jaren over. De Kromme Rijn verbindt Bunnik immers met de grachten van Utrecht. Dus onlangs stapte ik bij ons in het dorp op het water en peddelde in twee uur naar het centrum van Utrecht. Het was een prachtige tocht door de natuur en mondde uit op de gracht hier om de hoek. Dat is toch geweldig?” 

… Even tussendoor: we sturen elke drie weken een nieuwsbrief met daarin de laatste blogs, teamupdates en natuurlijk nieuws over het aanbod in onze academy. Klik hier om je in te schrijven.

Team

Onderzoeken hoe iets makkelijker kan

Hij vindt zijn uitdaging in de UX-research van een project en haalt plezier uit het werken in teamverband.  ‘Als UX’er ben je dagelijks bezig met het vereenvoudigen van de journey die gebruikers doorlopen. Het proces van vereenvoudigen vergt ook onderzoek in gedrag en dat vind ik ontzettend interessant. Ik vind het prettig om in een team te werken en samen tot een gedeeld resultaat te komen. Vooral wanneer de expertises binnen een team elkaar aanvullen en je de synergie ervaart. Bij Online Dialogue werk ik samen met psychologen en analisten aan een klantproject. En in de meeste gevallen ook met de marketeers aan klantzijde. Als we dan gezamenlijk tot een mooi resultaat komen, ben ik heel blij.’ 

Hoogtepunten bij Online Dialogue

Werken bij Online Dialogue betekent gezellige en slimme collega’s, leuke klanten en heel veel mooie herinneringen maken. Voor Thomas springen er een paar uit: ‘In de afgelopen jaren hebben we veel leuke dingen gedaan met het team: borrels, kerstontbijtjes, stranddagen, wintersport, een weekendje Kerkrade, Belgrado, Bled en Dinant. Onze uitjes zijn fysiek actief en we besteden veel tijd in de buitenlucht. Daar kan ik zo van genieten. Op dat soort momenten vier je echt dat je met leuke mensen werkt.” 

Zelf ook als UX’er aan de slag?

Mocht je een baan als UX designer ambiëren, dan heeft Thomas nog een paar tips voor je. ‘Blijf kritisch naar je werk kijken en laat je niet gek maken door wat anderen vinden. Ik denk dat het goed is om meters te kunnen maken als je jong bent. Werk hard, pak verschillende projecten op en leer zoveel mogelijk. Door breed te kijken en jezelf op te leiden ontwikkel je een mooi palet zodat je de theorie kan vertalen naar de praktijk. En leer jezelf aan om door te vragen en goed gebrieft te worden. Dat scheelt een heleboel tijd.’ Heb je vragen voor Thomas of wil je meer weten over werken bij Online Dialogue? Neem dan contact met hem op.

Misschien vind je dit ook interessant:

Sanne Maarsingh-Kelder

Als content manager is Sanne de duizendpoot die alle kennis verzamelt en naar buiten brengt. Altijd op jacht naar de beste blogs en vetste artikelen. Je maakt haar blij met een lekkere kop kruidenthee, een goed verhaal en: motorrijden!