Wat wij leerden op Conversion Hotel 2024: praktische inzichten

  • Bericht auteur:
  • Leestijd:6 minuten gelezen

Afgelopen weekend bezochten Ruben de Boer, Lotte Cornelissen, Reinier Koolmees en Nino van Tour Conversion Hotel 2024. Tijdens dit evenement hebben we inspirerende talks bijgewoond en waardevolle inzichten opgedaan over experimenteren maar ook thema’s als messaging en duurzaamheid. In deze blog delen we onze belangrijkste learnings en hoe we die bij Online Dialogue in ons werk willen toepassen of onderzoeken.

Conversion Hotel 2024: onze inzichten

“Experimentation Mindset” – Ruben de Boer

Ruben de Boer opende Conversion Hotel 2024 met een keynote die de toon zette voor het weekend. Hij benadrukte dat experimenteren niet alleen extern belangrijk is, maar juist ook intern, binnen je eigen organisatie. Door stakeholdermanagement en interne processen te beschouwen als kansen voor experimenten, kun je samenwerking en resultaten verbeteren.

Key takeaways:

  1. Stel vragen en luister actief naar de uitdagingen en behoeften van collega’s.
  2. Gebruik stakeholderanalyses, zoals een krachtveldanalyse, om bondgenoten en tegenstanders in kaart te brengen.
  3. Experimenteer met interne processen om effectievere samenwerking te ontdekken.

“It is your job to find out what works in your situation because you’ve got the mindset; now start using it in your organization.” – Ruben de Boer

Wat namen wij eruit mee: het belang van een krachtenveldanalyse voor onze interne processen om kansen voor verbetering te identificeren.

“Message-Market Fit” – Diane Wiredu

Diane Wiredu benadrukte hoe belangrijk het is om messaging af te stemmen op de behoeften van je doelgroep. Het gaat niet alleen om wat je product is, maar vooral om wat je product doet. Met haar “Specificity Scale” gaf ze een praktische tool om kernboodschappen helder en effectief te maken.

Diane’s leestip: het boek Finding the Right Message voor meer inzichten in het scherpstellen van je propositie.

Wat namen wij eruit mee: het belang van een scherpe propositie (heldere boodschap) formuleren en deze continu verfijnen.

“Experimentation Easy” – Divya Isaiah

Divya Isaiah legde de nadruk op het vieren van kleine successen. Bij het verbeteren van een experimentatie cultuur gaat het erom stap voor stap vooruitgang te boeken en successen te waarderen, zelfs als niet alles meteen getest kan worden.

“Be happy (and celebrate) the tests that are executed. It gets better step by step.”

Wat namen wij eruit mee: Binnen Online Dialogue successen (nog 🙂 ) vaker vieren en teams motiveren met zichtbare vooruitgang.

“CRO & Sustainability” – Theo van der Zee

Tijdens een talk over duurzaamheid liet Theo van der Zee zien hoe bedrijven klanten kunnen nudgen naar duurzamere keuzes. Hij deelde interessante voorbeelden van bedrijven zoals G-Star en Dille & Kamille en liet zien hoe CRO-principes kunnen bijdragen aan een positieve impact.

“A tiny bit in the right direction can lead to a large change in the future.” – Theo van der Zee

Wat namen wij eruit mee: Een waardevolle invalshoek die laat zien hoe optimalisatie niet alleen over groei, maar ook over verantwoordelijkheid kan gaan. Impact maken. 

… Even tussendoor: we sturen elke drie weken een nieuwsbrief met daarin de laatste blogs, teamupdates en natuurlijk nieuws over het aanbod in onze academy. Klik hier om je in te schrijven.

Unconference: “How to Test in Apps”

In een unconference (breakout sessie) over testen in apps kwam naar voren dat veel bedrijven tegen obstakels aanlopen, zoals beperkte tools, onvoldoende ontwikkelcapaciteit en lange wachttijden door releases. Dit hoeft echter geen belemmering te zijn: met de juiste aanpak en tooling zijn succesvolle experimenten in apps zeker mogelijk. De inzichten uit deze sessie sluiten goed aan bij onze expertise in experimenteren en optimalisatie, waarmee we klanten kunnen helpen met deze vraagstukken bij apps. 

Wat namen wij eruit mee: Samen met onze klanten onderzoeken hoe we experimenten in apps kunnen optimaliseren met bewezen tools en een strategische aanpak.

Tot slot

Conversion Hotel 2024 heeft ons op de boot naar het vasteland gezet vol nieuwe inzichten en praktische ideeën om onze aanpak verder te verbeteren. Of het nu gaat om het versterken van interne experimenten, heldere messaging, of duurzaam optimaliseren, we zijn geïnspireerd.

Conversion Hotel 2024: onze inzichten

Conversion Hotel 2024: onze inzichten

Misschien vind je dit ook interessant: