De wereld van webanalyse staat niet stil en de komende jaren zal de skill set van de huidige analist niet meer voldoen. Hoe zorg je ervoor dat je analist klaar is voor de toekomst?
De analisten van Online Dialogue zijn experts op het gebied van data en analyses. Zij weten precies welke analyse het beste past bij het doel dat je wilt behalen.
Om te komen tot deze inzichten was het voorheen genoeg om data in de webanalyse interface of sheets te analyseren, maar de komende tijd zal er steeds meer nadruk komen te liggen op het queryen van grote databases.
Waarom SQL en BigQuery?
Met de komst van Google Analytics 4 is het makkelijker (en gratis) geworden om data naar BigQuery te exporteren. Hierdoor krijg je toegang tot de ruwe data van je webanalytics pakket. Een voordeel hiervan is dat je veel meer vrijheid hebt om je analyses uit te voeren en je kunt verschillende databronnen aan elkaar koppelen. Maar dit vergt wel een andere skill set van je (web)analist. Waar je voorheen vooral in de interface van Google Analytics en in Google sheets je analyses deed, stap je nu over naar SQL.
Hoe zorg je ervoor dat je analist enthousiast raakt (en blijft) over deze omslag?
Hoe stem je af op de behoeftes van een analist?
Je kunt ervoor kiezen om via Coursera een SQL cursus aan je analisten aan te bieden, maar het is natuurlijk veel leuker (en leerzamer) om je cursus af te stemmen op de specifieke behoeftes van de analist.
Maar hoe doe je dat?
Stel kleine doelen
Je kunt wel verwachten dat een analist binnen no time de meest ingewikkelde analyses kan uitvoeren, maar dit is niet de meest realistische verwachting. Een nieuwe vaardigheid aanleren kost tijd. Dus stel kleine doelen. Wat goed werkt is om iedere week een kleine opdracht uit te voeren en die steeds moeilijker te maken. Bijvoorbeeld: hoeveel gebruikers zien we op de homepagina in januari? Het voordeel hiervan is dat je steeds een klein beetje bijleert en deze kennis toch meteen toe kan passen in de praktijk.
Maak het relevant
Het nadeel van openbare cursussen is dat deze generiek toepasbaar zijn ingericht voor een breder publiek. Maar het is veel leuker om iets te leren dat je gelijk toe kunt passen in je dagelijks werk. Creëer dus opdrachten of challenges die een directe link hebben met het werk dat je doet. Denk bijvoorbeeld aan het queryen van het aantal converteerders in elke variant van je A/B test, of het uitzoeken van hoe je een segment maakt waar een volgordelijkheid in zit (een sequence).
Samen doen
Samen leren is veel leuker dan alleen. Heb je meerdere analisten in je team? Spreek dan bepaalde tijden af waarop je aan dezelfde opdracht gaat werken. Hierdoor kun je samen discussiëren en elkaar helpen waar nodig. Daarnaast kom je er dan ook achter dat binnen SQL queries vele wegen naar Rome leiden; samen kom je sneller tot de meest optimale oplossing voor je vraagstuk.
Stel tijd beschikbaar
Een nieuwe skill aanleren kost tijd. Zeker bij het aanleren van vaardigheden met een steile leercurve is veel tijd nodig voor oefening. Het goed kunnen uitvoeren van database queries zal uiteindelijk een enorme efficiëntieslag teweeg brengen waarmee je de tijdsinvestering dubbel en dwars terug verdient. Zorg er dus voor dat je analisten te tijd hebben om zich hierin te ontwikkelen.
Plezier = winst
Nieuwe dingen leren is ook gewoon heel leuk. Als werkgever zorgt het aanleren van een nieuwe skill set ervoor dat je je bedrijfsprocessen kunt blijven optimaliseren. Als werknemer geeft het veel voldoening om een nieuwe vaardigheid onder de knie te hebben en deze in te kunnen zetten in je dagelijks werk. Samen kun je dus blijven groeien! Win-win-win.