Sinds begin van dit jaar werken we op het gebied van online conversie optimalisatie voor Van der Valk Hotels en Restaurants. Van der Valk internet is de centrale internet organisatie die de hotels ondersteunt met diensten voor hun online service. Daarnaast beheert zij de valk.com website. Deze overkoepelende informatie en reserveringen website wordt online gepromoot. Door het eigen team heeft men de mogelijkheid om zelf direct verbeteringen door te voeren.
Eerst zien, dan geloven
Gerard Schomaker, de general manager internet bij Van der Valk, hanteert bij samenwerkingen altijd het principe: “eerst zien wat het oplevert en dan kijken we weer verder”. Die uitdaging zijn wij aangegaan. Op basis van onze visie en methode van aanpak zijn we op zoek gegaan naar:
- De mogelijkheden van de organisatie ten aanzien van rendement optimalisatie.
- Waar technisch eenvoudig aanpassingen op de website worden gemaakt.
- Waar de bezoekers dialoog niet loopt zoals deze hoort te lopen
De landingspagina reserveren voor elk hotel bleek het onderdeel van de website te zijn die het meest in aanmerking kwam voor het uitvoeren van een 1e conversie optimalisatie test.
Optimalisatie op basis van hypotheses
Wij hebben de organisatie begeleid in het bedenken hoe de bezoekersdialoog verbeterd kan worden en op welke manier je moet vertalen naar de webpagina. Er ontstonden een 3 tal hypotheses:
- We vermoeden dat de bezoeker niet goed wordt getoond hoe hij moet beginnen met reserveren.
- Er is te weinig promotie van aantrekkelijke aanbiedingen, last-minutes en arrangementen.
- We moeten de bezoeker middels een marketing aanbod beter overtuigen van het feit dat wanneer hij bij ons boekt er voordelen zijn ten opzichte van ergens anders boeken
Lage uren investering
De uitgevoerde conversie optimalisatie test gaf antwoord op deze vragen. Hierdoor heeft valk.com haar bezoekers beter leren kennen. Daarnaast gaf de best presterende ontworpen pagina variant 13% meer unieke boekingen. Dit resultaat behaalden wij met de investering van 40 uur door valk.com en 40 uur door Online Dialogue, waarbij vervolgtesten (door eenmalig software werk bij de opstart) nog maar 20 uur intern en 20 uur extern in beslag zullen nemen.
Bekijk of download de uitgebreide praktijkcase
Bekijk hieronder de uitgebreide presentatie van de valk.com case of download de PDF van deze conversie optimalisatie praktijkcase.
Webanalytics congres valk.com workshop
Op het webanalytics congres 2010 zal Online Dialogue op 1 juni een workshop geven over conversie optimalisatie. Hierbij wordt door meerdere teams onder begeleiding van 1 van onze specialisten gewerkt aan variaties voor een pagina van de valk.com website. Van der Valk internet zal hierbij zelf aanwezig te zijn om uitleg te geven over de typische valk.com klant. Naast het overbrengen van de conversie optimalisatie methode begeleiden wij je bij het herkennen van de dialoog, het bedenken van hypotheses en het maken van de variatie. De winnende variaties zullen daadwerkelijk worden getest en de bevindingen worden na afloop gedeeld. Deelnemers aan de workshop ontvangen een certificaat van deelname.
Lees meer over het webanalytics congres op webanalisten.nl