Personalisatie
Het klinkt zo ontzettend aantrekkelijk: de juiste boodschap op het juiste moment voor de juiste bezoeker. Maar wist je dat het merendeel van de personalisatie trajecten niet slagen omdat we er té enthousiast over zijn?! We zien vaak door de bomen het bos niet meer. Herkenbaar?
Personalisatie of werken met een Customer Data Platform (CDP) is niet iets wat je ‘zomaar’ even opzet en uitvoert. Begin met de volgende vragen te beantwoorden:
- Welke tooling past bij mij?
- Met welke segmenten of persona’s ga ik aan de slag als ik ga personaliseren?
- Kan ik met personalisatie wel genoeg impact maken?
- Welke databronnen moet ik koppelen aan mijn CDP (Customer data platform)? En meet ik alles wat gemeten moet worden?
- Wij combineren personalisatie met je CRO-proces
- Op basis van psychologie brengen we je personalisatie segmenten in kaart
- Wij kijken naar je data en bepalen waar en hoe je het beste kunt beginnen met personaliseren
Wil je meer weten over personaliseren?
Neem contact op met Pim
Starten met personalisatie
Personalisatie werkt pas goed als je weet welk probleem je probeert op te lossen, je data op orde is en je blijft valideren. Hier is een bepaalde mate van maturity in je organisatie voor nodig. Onze tip: start pas met personaliseren als je CRO-traject up & running is, zodat je deze structuur kunt doortrekken richting personaliseren.
Personalisatie is namelijk niet het einddoel! Net zoals A/B-testen is het een middel om:
- Meer (psychologische) kennis op te doen over je doelgroepen;
- Deze kennis te valideren;
- Een betere ervaring te bieden aan je bezoeker.
Een succesvol personalisatie programma zet je op via een gestructureerd proces, dat hand in hand gaat met je Customer Data Platform en CRO-programma.
Waarom personalisatie door Online Dialogue?
Als basis maken we je customer journey inzichtelijk en doen we een data check en maturity scan van je organisatie. Zo kijken we naar de personalisatie mogelijkheden voor jouw organisatie en bepalen we waar en hoe je het beste kunt starten.
Wij helpen je op weg en zorgen voor structuur en een goed proces. Zo brengen we je segmenten en persona’s in kaart op basis van psychologie. Ook gaan we je personalisaties testen. Wij combineren personalisatie namelijk met je CRO-programma. Zo weet je zeker dat je de juiste boodschap op het juiste moment voor de juiste bezoeker communiceert!
Klaar om te werken aan je online groei?
Neem contact met ons op! Dan kijken we samen hoe we jou het beste kunnen helpen op personaliseren binnen jouw website verder te optimaliseren.
Bekijk, naast personaliseren, ook onze andere diensten:
Voorbeelden van personalisatie projecten bij klanten van Online Dialogue:
We haken op diverse plekken in het personalisatie traject aan, afhankelijk van de maturity van de klant en bijbehorend personalisatie programma. Ieder traject is weer anders. Je kan bijna zeggen… gepersonaliseerd 😉
Zo hebben we voor Amsterdam & Partners een oriënterende brainstorm geleid om te kijken of en op welke manier A&P met personalisatie aan de slag kon gaan. En samen met Coop hebben we het personalisatie traject opgestart. Hoe moet het team eruit komen te zien? Welke tools gaan we gebruiken? Met welke use-cases beginnen we? En vooral ook: hoe maken we de combinatie met het CRO programma
Wat kan personalisatie van jouw organisatie betekenen?
Het klinkt zo ontzettend aantrekkelijk: de juiste boodschap op het juiste moment voor de juiste bezoeker. In de praktijk blijkt dit een stuk lastiger. Vanuit Online Dialogue vinden we dat personalisatie pas toegepast kan worden als er een bepaald niveau is bereikt op het gebied van optimalisatie. Op de meeste websites is er genoeg te optimaliseren voor alle bezoekers, waarom dan starten met segmenten? Want personaliseren brengt een hoop uitdagingen met zich mee. Denk aan het koppelen van databronnen (CDP), sample size (is de doelgroep groot genoeg?) en contentbeheer (uitingen maken voor meerdere groepen).
Daarnaast zijn er verschillende uitgangspunten die je kan nemen om te personaliseren (gedrag op de website, eigenschappen klant/bezoeker, omgevingsfactoren) en moet je weten waar je voldoende impact kan maken.
Uiteindelijk kan personalisatie je CRO-programma versterken, maar dan moet de basis wel op orde zijn en er een team zijn dat zich hiermee bezighoudt. Daarom was Personalisatie het thema tijdens ons eigen Dialogue-Donderdag-klant-event. Een samenvatting van deze zogeheten DiDo vind je hier: Samenvatting DiDo#36: Hoe combineer je CRO en personalisatie?.
Op de hoogte blijven over de ontwikkelingen van personalisatie?
Personaliseren is een van de onderdelen van je conversie optimalisatie programma. Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelen binnen het werkveld van validatie en experimenteren? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief.