5. Samenwerking is de prestatievermenigvuldiger
In vele talks werden voorbeelden gegeven waarbij samenwerking resulteert in betere resultaten.
Zo liet Lucia van den Brink zien dat test ideeën die voortkomen uit teams een veel grotere impact hebben dan test ideeën die door een individu zijn verzonnen. Als een team uit diverse personen bestaat (functie, achtergrond, geslacht, enz.) werkt dit versterkend.
Ook tijdens de Culture Awards werden wekelijkse ideation-sessies besproken, waarin PM’s, designers, copywriters en analisten gezamenlijk problemen pitchten (geen oplossingen!).
Psychologische veiligheid is hierbij van groot belang. Teams die openlijk hun “meest interessante falen” deelden, zagen het aantal ideeën toenemen én een hogere winrate.
Persoonlijk ben ik erg blij met de sprekers die deze bevindingen delen. Bij mijn klanten organiseer ik graag brainstormsessies en betrek ik graag collega’s. Niet alleen voor betere resultaten, maar ook om meer mensen bewust te maken van experimenteren en om iedereen een kans te geven hun ideeën te uiten.
“We hebben andere mensen en andere perspectieven nodig om soms iets nieuws te bedenken.” – Lucia van den Brink
Probeer dit:
Organiseer eens een brainstorm met een diverse groep collega’s omtrent een klantprobleem of -kans die jij hebt ontdekt in je onderzoeken.