Beter Bed is een van de bekendste verkopers van bedden en slaapkameraccessoires in Nederland. Bij Online Dialogue zijn we dan ook erg trots en blij om al lange tijd met ze samen te mogen werken op het gebied van CRO. We begonnen de samenwerking in 2014 en sindsdien hebben we samen mooie stappen gezet, interessante testen uitgevoerd en vooral prachtige inzichten verkregen over de bezoekers van Beter Bed. In 2022 won Beter Bed de DDMA Dutch CRO Award. Volgens de jury liet Beter Bed in de toenmalige case goed zien dat het écht oplossen van een klantprobleem lastig kan zijn en tijd kost. De bedrijfsresultaten werden positief beïnvloed door te experimenteren. Dat de slaapspecialist open staat voor experimenteren, sluit aan bij haar lange-termijn datagedreven visie.
Hierover hebben we Jaap van den Broek (UX/CRO Lead bij Beter Bed) een aantal vragen gesteld. Want hoe heeft Beter Bed zich de afgelopen jaren ontwikkeld op het gebied van CRO? Welke obstakels en successen waren er? Hoe ziet hun proces eruit? En wat zijn de volgende stappen? Lees hieronder alles over CRO bij Beter Bed!
Welke ontwikkeling heeft Beter Bed afgelopen jaren doorgemaakt op het gebied van CRO?
Jaap: “Zelf ben ik zes jaar geleden gestart bij Beter Bed in een generalistische functie van webshop optimizer. Toen bestond het e-commerce team uit slechts vijf personen. Binnen het team was wel aandacht voor testen, maar het takenpakket was voor die kleine club te groot om een structureel karakter te hebben in de organisatie.
Vier jaar geleden werd besloten om de online afdeling uit te breiden en expertises te insourcen. Daarin kreeg ik de rol als UX/CRO specialist. In eerste instantie droeg ik vooral die titel, maar moest ik mijn overige taken zien af te bouwen om focus te kunnen leggen op deze nieuwe rol. Nu is de afdeling op volle sterkte en is UX/CRO een vast onderdeel geworden binnen het e-commerce team. In de afgelopen jaren bouwden we een steeds beter gestructureerde en geborgde testcultuur.”
Wat willen jullie de komende jaren bereiken?
Jaap: “Binnen een retailorgansatie ligt de focus vooral op het behalen van commerciële doelstellingen. De meeste testen richten zich dus ook op dit doel. Maar ook is er veel winst te behalen in het verbeteren van processen voor een betere klantreis en efficiënte werkwijze binnen ons bedrijf. We zijn enorm gegroeid in CRO. Van ad hoc ideeën testen, naar een datagedreven aanpak waarbij we cijfers laten bepalen waar onze prioriteiten liggen.”
Wat zijn de successen en hoe vier je ze?
Jaap: “Elke test is een succes! Ook een verliezende test. We vieren in feite het resultaat van elke test die we doen. We willen graag weten welke ideeën meerwaarde brengen voor de klant én de organisatie. Maar zijn ook verheugd als verliezende testen ons ongelijk in bedrijfsblindheid laten inzien. Door resultaten intern te delen laten we zien dat zelfs de kleinste ideeën kunnen leiden tot grootse resultaten. Van Online Dialogue hebben we een prachtige gong gekregen die we luiden bij elke winnende test. Zo kan niemand dit heuglijke nieuws ontgaan.”
Wat zijn de valkuilen en uitdagingen van CRO bij Beter Bed?
Jaap: “Een valkuil is dat je je spiegelt aan concurrentie en ze gaat kopiëren. Vaak komt hier niet het beoogde resultaat uit. Zonde van de tijd is het nooit, maar als je uitgaat van je eigen kracht kom je vaak tot betere ideeën. Het genereren van ideeën kost tijd, maar het levert ook veel op. In de drukte van alledag wordt een brainstormsessie soms gezien als een tijdrovende bezigheid. Zonde, want juist op dit soort momenten kun je als bedrijf het verschil maken ten opzichte van je concurrentie.”
Waar droom je van op het gebied van optimalisatie?
Jaap: “Vaak richt je je bij optimalisaties op het kanaal waarop je test. Het is echter veel krachtiger om je proces te testen door de keten heen. Dit maakt het inrichten van een test vaak wel een stuk lastiger. Maar dat wil niet zeggen dat je je daardoor moet laten weerhouden om het te proberen. Mijn droom is dat CRO op een nog strategischer niveau wordt uitgevoerd, zodat we ons onderscheiden in de markt die steeds meer aan concurrentie onderhevig is.”
In hoeverre is de organisatie op de hoogte van CRO? En hoe overtuig je collega’s om datagedreven te werken?