EQOM heeft de afgelopen jaren zich enorm gefocust op CRO. EQOM is dé Europese marktleider in erotische producten. Ze bestaan uit verschillende online consumenten winkels, zoals EasyToys, Amorelie en Beate Uhse. EQOM zet zich in om sexual wellness uit de schaduw te halen en in het licht te plaatsen.
Voordat de samenwerking tussen EQOM en OD begon, bestond het CRO team uit één CRO specialist en één UX designer. Deze twee pakten toentertijd het gehele proces op en het was dan ook aan hen de taak om de waarde ervan intern te bewijzen en het team te laten groeien. En dit is zeker gelukt! Op dit moment is het team gegroeid en draaien ze veel meer testen waaruit ze veel learnings opdoen. Hier vertelt Joost van Hillo, CRO specialist bij EQOM, jullie graag meer.
Het huidige CRO traject
Het team is enorm gegroeid de afgelopen tijd. Momenteel bestaat het team uit twee CRO managers, een data analist, twee UX designers en een front-end developer. Het proces bij EQOM is een doorlopend proces dat uit 5 verschillende stappen bestaat:
Data-analyse en onderzoek: In deze fase analyseren de CRO managers bestaande data met tools zoals Google Analytics, Clarity en andere analysetools om gebruikersgedrag en knelpunten in de huidige funnel te begrijpen.
Kwalitatief onderzoek: Naast kwantitatieve data, wordt er ook kwalitatief onderzoek gedaan. Dit kan bestaan uit gebruikersinterviews en usability tests, wat helpt om inzicht te krijgen in de beweegredenen en frustraties van gebruikers.
Hypothesevorming: Op basis van de verzamelde data worden er hypotheses geformuleerd over wat er verbeterd kan worden. Elke hypothese wordt onderbouwd met zowel kwalitatieve als kwantitatieve inzichten.
A/B-testen en experimenten: Vervolgens worden er A/B-tests opgezet om de hypotheses te testen. Dit kan variëren van kleine veranderingen in de call-to-action knoppen tot grotere aanpassingen in de verschillende pagina’s. De UX designers kunnen dan de hypothese vertalen naar een ontwerp, waarna de front-ender het ontwerp weer omzet naar een daadwerkelijke test.
Analyseren en optimaliseren: Na de testfase worden de resultaten geanalyseerd om te zien welke veranderingen een significante verbetering hebben opgeleverd. Op basis hiervan wordt besloten of dit wel/of niet op het platform wordt doorgevoerd. Ook worden hierna de learnings met onze stakeholders gedeeld.
Experimentation Culture
Binnen het bedrijf biedt EQOM veel ruimte aan alle verschillende teams om veel uit te proberen en om veel te experimenteren. Vaak gaat dit wel met een onderbuikgevoel, geeft Joost toe. “De uitdaging binnen EQOM is namelijk om het om te draaien naar datagedreven hypotheses. Het CRO team neemt hierin het voortouw en heeft hierdoor een voorbeeldfunctie.”