Wat wil je komende jaren met je team bereiken?
Lars: “Ons ultieme doel als team is natuurlijk om al onze bezoekers blij te maken. Ongeacht de reden waarmee je onze website bezoekt: we willen het je zo leuk en makkelijk mogelijk maken om jouw doel te bereiken. Om dit doel te bereiken is het belangrijk om, als team en als Beerwulf, de verschillende user journeys te begrijpen en onze bezoekers altijd centraal te stellen bij alles wat we doen. Onze interne doelstelling als UX team is daarom ook nog steeds hetzelfde als in 2017: de stem van de klant continu vertegenwoordigen binnen Beerwulf. En daarnaast zorg dragen dat we data gebruiken om de juiste beslissingen voor onze bezoekers te nemen.”
Wat weet de rest van de organisatie van CRO? En hoe betrek je ze hierbij?
Lars: “In de afgelopen jaren hebben we honderden analyses, inzichten, usability tests en experiment uitkomsten gedeeld binnen Beerwulf. Het is dan ook haast onmogelijk om je niet bewust te zijn van CRO binnen Beerwulf. Daarnaast verzorgen we trainingen, geven we presentaties en hebben we een competitie waarin collega’s kunnen gokken op A/B test uitkomsten (met candybars & trofeeën voor de winnaars).”
Welke misverstanden moet je vaak wegnemen bij collega’s als het om CRO gaat?
Lars: “De meest voorkomende misverstanden hebben eigenlijk altijd te maken met de betrouwbaarheid en/of validiteit van data. Wanneer is een observatie een inzicht? Welke sample size heb ik nodig om een conclusie te kunnen trekken? Waarom kunnen we niet alles testen? En welke rol speelt confirmation bias?”
Gedragsanalyse door Online Dialogue
Wat was de reden om een gedragsanalyse door Online Dialogue te laten uitwerken?
Lars: “Enerzijds wilden we graag met de hulp van gedragspsychologen het gedrag van onze bezoekers verklaren. We willen onze bezoekers beter begrijpen, maar hebben zelf geen psycholoog in dienst. De deskundige blik van een externe gedragspsycholoog hielp ons patronen te herkennen en te linken aan bestaande en bewezen theorieën.
Anderzijds hadden wij het gevoel dat we, mede dankzij onze explosieve groei, het overzicht uit het oog verloren. Na twee jaar krijg je een soort banner-blindness voor je eigen website. Zaken waar anderen zich over verbazen, zijn voor jou logisch, en andersom. Door samen te werken met Online Dialogue konden we weer met een frisse blik naar onze website kijken en een goede situatieschets maken.”