Hoe schaal je CRO binnen een grote organisatie als NS?
De interne organisatie van NS; zoals o.a. product owners, cluster leads, teams en clusters zagen veel groeipotentie in Conversion Rate Optimalisatie (CRO), maar worstelde met enkele uitdagingen om een succesvolle CRO-strategie op te bouwen:
- Gebrek aan kennis en capaciteit: zowel Product Owners (PO’s) als cluster leads misten de tijd en expertise om CRO succesvol uit te voeren.
- Draagvlak binnen de organisatie: het overtuigen van teams om CRO grootschalig in te zetten was een uitdaging, ondanks de positieve resultaten van een eerdere pilot.
- Onvoldoende experimenten: het aantal uitgevoerde experimenten bleef daarom beperkt.
De uitdaging zat ook in de politieke dynamiek binnen clusters: teams werkten vaak outputgedreven (focus op het opleveren van features) in plaats van outcomegedreven (focus op meetbare resultaten), wat een grotere uitrol van CRO in de weg zat. Daarnaast waren er uitdagingen bij het creëren van draagvlak bij product owners en cluster leads, die aan de bel trokken dat tijd en kennis ontbrak voor CRO-initiatieven.
De aanpak: samenwerking met Online Dialogue
Na een succesvolle pilot besloot NS CRO verder op te schalen. Het aannemen van extra fulltime medewerkers was geen optie, dus ontstond de wens voor een opleidingstraject voor NS’ers in elk van de verschillende clusters. Online Dialogue werd geselecteerd als partner vanwege haar expertise in data-analyse en psychologie en toegankelijke werkwijze. “Ik heb voornamelijk op persoon gekozen; ik had een goede klik. Online Dialogue kwam flexibel en losser over, een cultuur die goed bij NS past. Die persoonlijke klik gaf uiteindelijk de doorslag.” vertelt Jeroen Oosting.
Gedurende 14 maanden heeft Online Dialogue 13 medewerkers van NS opgeleid en gecoacht, waarbij ze 25% van hun tijd aan CRO konden besteden. De aanpak omvatte:
- Kickstart van het CRO-programma: specialisten binnen NS, vaak nieuw in het vakgebied, werden opgeleid om experimenteren en valideren in hun werk te integreren.
- Praktijkgerichte training en coaching: specialisten leerden experimenten opzetten van A tot Z, van testideeën formuleren tot het presenteren van learnings. Er was extra aandacht voor vaardigheden zoals data-analyse, psychologie, programmeren en presenteren van resultaten.
- Veilige leeromgeving: in tweewekelijkse multidisciplinaire meetups konden de teams van elkaar leren, successen delen en inzichten bespreken in een veilige en stimulerende setting.
- Technische ondersteuning: het team kreeg hulp bij het opzetten van de experimenten, de metingen, en het automatiseren van analyses en rapportages.
“De adviesrol die Online Dialogue naast de trainingen vervulde, bevestigde echt hun meerwaarde als sparringpartner,” aldus Jeroen. Deze samenwerking legde een solide basis voor een datagedreven werkwijze binnen NS.