Begin 2020 heeft Cimpress onze hulp gevraagd om de nieuwe website van Drukwerkdeal.nl te valideren. Zowel de backend als de frontend van die website kregen een flinke upgrade. Om zowel de financiële als organisatorische risico’s te beperken, moest de nieuwe website worden gevalideerd.
Een conversie manager en data-analist van Online Dialogue vulden het multidisciplinaire team van Drukwerkdeal aan, bestaande uit de CMO, CTO, een CRO-specialist, UX-ontwerper, data-analist, ontwikkelaars, klantenservicemanager, online marketingmanager en online marketeers.
Bekijk hoe we het redesign van Drukwerkdeal hebben gevalideerd. We geven je inzicht in ons werkproces, Drukwerkdeal en het redesign project. Hiervoor hebben we Christian Maass (CMO Printbrother Management) en Doede van Haperen (CTO Drukwerkdeal) een aantal vragen gesteld.
Hoe past Drukwerkdeal datagedreven werken toe?
Christian:
“Ik zou onze werkwijze meer klantgedreven dan datagedreven noemen. Data zijn slechts een middel om klantinzichten te verifiëren. We zorgen ervoor dat we zoveel mogelijk inzichten vastleggen. En we zorgen dat alle medewerkers op de hoogte zijn van de problemen van onze klanten. Zo integreren we alle feedback in Slack. Op deze manier is het heel eenvoudig om een bottom-up beeld te krijgen van de huidige uitdagingen waarmee klanten worden geconfronteerd. Vanuit technisch oogpunt is het cruciaal om een flexibele ’tech-stack’ en een gestroomlijnd proces te hebben, zo kan je gebruik maken van al het potentieel dat technologie je biedt.”
Doede:
“Het redesign project kan in drie fasen worden verdeeld. Ten eerste, interne ontwikkeling. Ten tweede, opstart en testen. En tot slot, volledige beschikbaarheid en optimalisatie. In de eerste fase, toen we het nieuwe platform aan het bouwen waren, hadden we alleen gegevens uit de oude situatie om ons ontwerp en onze prioriteiten te sturen. We hebben dus zoveel mogelijk inzichten uit het oude platform gehaald. Dingen vertaalden niet altijd één op één, maar vormden een stevige basis om te beslissen welke stappen we moesten nemen voordat we iets waardevols hadden om te beginnen.”
Hoe verliep de communicatie tussen verschillende afdelingen?
Christian:
“We maken geen onderscheid tussen online en offline, maar creëren end-to-end teams die zich richten op specifieke customer journeys. Een end-to-end team bestaat uit medewerkers uit verschillende domeinen, zoals IT, marketing en iedereen die nodig is om een goed en inzetbaar resultaat te garanderen. We hebben verschillende end-to-end teams, waarbij elk team een bepaald klantdomein bezit. Dit zorgt voor een goede communicatiestroom.”
Doede:
“We hebben de verschillende stappen op basis van doelstellingen en productvisie opgesteld en samengebracht, om zo de overkoepelende voortgang van alle teams te kunnen volgen. Dus zolang je wist wat de doelstellingen waren en welke tijdlijnen werden verwacht, kon iedereen zien waar alle teams waren en waar ze precies aan werkten.”