Conversie clinic voorbeelden

Online Dialogue DonderdagOp de Online Dialogue donderdag die a.s. 9 september voor het eerst wordt gehouden (op onze verjaardag!) zal het 2e gedeelte van dit kennis evenement bestaan uit een “conversie clinic”. Om ons heen begonnen mensen zich af te vragen wat ze hierbij konden verwachten. Bij deze de uitleg met voorbeelden.

Van Site Clinic naar Conversie Clinic

Het fenomeen hebben we overgenomen uit de search marketing wereld waar al langer op congressen de “site clinic” plaatsvindt. Hierbij zitten er een aantal zoekmachine marketing specialisten achter hun laptop op een podium en is er een gastheer of dame die de communicatie tussen de zaal en de experts begeleidt. Vanuit de zaal wordt een URL geroepen (veelal de eigen website) en na een korte uithoring door de gastheer of dame over de zoekmachine marketing problemen die spelen gaan de experts aan de gang met dat wat ze direct zien en geven oplossingen op de problemen te verhelpen.

Multidisciplinair team

Vanuit de manier van werken van Online Dialogue hebben we de vertaling gemaakt naar een conversie clinic. Wij vinden dat ontwerpen en optimaliseren van het online kanaal voor bezoekerstevredenheid en bedrijfsrendement het beste werkt wanneer een multidisciplinair team van specialisten hiermee aan de slag gaat. Om de dialoog tussen bedrijf en bezoeker goed te ontwerpen heb je verschillende expertise gebieden nodig van content tot interactie ontwerp en van visueel ontwerp tot economische psychologie. Deze expertises hebben wij beschikbaar op partner niveau en in ons uitvoerende expert netwerk. Wat is er nu leuker om met zo’n team van specialisten gedurende een vaste tijd een website te beoordelen op postieve punten en punten ter verbetering?

1e Conversie Clinic op het Webanalytics Congres 2010

Zo geschiedde. De vuurdoop van de conversie clinic vond plaats op het Webanalytics Congres 2010 afgelopen juli, waar we gedurende 90 minuten tijdens de parallelsessies elke 10 tot 15 minuten een nieuwe website de revue lieten passeren. Panelleider Bart Schutz vroeg naar de strategie en de doelen en in een team met Aartjan van Erkel (content), Aaron Peters (techniek), Anna Botsvine (visueel), Anouschka Scholten (interactie) en ondergetekende (dialoog/conversie) zijn we los gegaan op de websites. De gehele sessie werd door de bezoekers met een 8+ beoordeeld en was daarmee volgens de cijfers 1 van de hoogtepunten van het congres.

Voorbeelden uit een conversie clinic

Om een voorbeeld te geven wat we dan “out of the blue” weten te melden over een website, heb ik de clinic inzichten van Rijksoverheid.nl en Wehkamp.nl op een rij gezet. Bekijk de onderstaande slideshare presentatie of download hier de PDF van de conversie clinic voorbeelden.

Clinic op de Online Dialogue Donderdag

Op 9 september zullen we in het laatste uur van de Online Dialogue donderdag de conversie clinic in een weer verbeterde versie presenteren. We zijn in onze ogen gegroeid naar een “dialogue clinic”. In hoeverre wordt op de website de bezoeker goed geholpen met het invullen van zijn bezoekdoel. Klopt deze dialoog die vanuit het bedrijf vooraf moet zijn ontworpen. Klopt de dialoog qua content, interactie en ook buiten de eigen website. Hoe kan deze zodanig worden verbeterd dat er meer rendement en bezoekerstevredenheid volgt en wat zijn aanraders vanaf de betreffende website voor het publiek? Bart Schutz is als strateeg wederom de gastheer. Het panel bestaat dit maal uit Anouschka Scholten (user experience), Charlotte Snel (content), Maurice Beerthuyzen (social media) en ondergetekende (dialoog).

We zullen op basis van zaalinput 5 websites elk exact 10 minuten gaan behandelen en hopen met ook alle kennis in de zaal op interessante discussies. Wil je er bij zijn op 9 september? Er zijn nog een paar plaatsen beschikbaar welke we nel zullen verloten.Schrijf je nu in voor de wachtlijst!

Ton Wesseling - founder

Trainer / consultant / lead voor conversie optimalisatie (CRO), digitale experimenten en A/B-testen. Meer informatie over Ton: TonW.com. Ton is de oprichter van Online Dialogue en nog altijd gepassioneerd CRO promoter via evenementen zoals Conversion Hotel en de Experimentation Culture Awards en platformen zoals ABtestguide en de Optimizers Community.