Donderdag 1 november 2012 organiseerden wij in het #ODhouse in Utrecht de 11e Dialogue Donderdag. Het was de eerste van de reeks van 5 events in het seizoen 2012/2013. Met een nieuwe programma opzet: nog steeds inspiratie en inzichten, maar nu ook gezamenlijk werken aan een case.
Het thema was de telecom-wetgeving en de gevolgen voor cookies. We wilden daarbij vooral aan de slag met het uitwerken hoe hiermee om te gaan op je website. Wel vanuit de MOA (Wim van Slooten) een update over de juridische status, maar niet blijven hangen in kritiek: gewoon werken aan de implementatie. Aegon was bereid gevonden om een case te presenteren (door Lilian Meuwsen) en met alle 50 aanwezigen zijn we daarna in 5 groepen aan de gang gegaan om te komen tot oplossingen voor de Aegon-case.
Cookie opt-in tips
Wat we vooral leerden is dat we de cookie moeten gaan zien als een extra product dat we nu ook moeten proberen te verkopen aan onze bezoekers. Daarnaast moeten we vooral laten zien dat klikken op die opt-in helemaal niet eng is. Waarom zouden we naast de ‘Ja’-knop niet een variant aanbieden met “Ja, voor 7 dagen” (de ‘trial’).
Alle tips die naar voren kwamen bij de eindpresentaties hebben we samengevat in een handige PDF, welke je hier kunt downloaden.
Slides: cijfers, wet en persuasion
In totaal zijn er 3 presentaties gegeven tijden de Dialogue Donderdag:
- Ton Wesseling: De eerste cookie implementatie statistieken met de verschillen tussen een balk of een lay-over. (PDF handout)
- Wim van Slooten (MOA): het ontstaan van de wetgeving en de volgende stappen. (PDF handout)
- Bart Schutz: Welke persuasion technieken zijn ideaal om bezoekers te verleiden om te opt-innen? (PDF handout)
De slides vind je hieronder (of op ons slideshare account):
Oh ja..
Als iedereen zodadelijk bezoekers echt goed gaat verleiden om op “ja” te klikken, of zelfs gaat frusteren door “nee” klikkers steeds opnieuw te blijven vragen voor de opt-in… wordt de opt-in dan niet hetzelfde als de acceptatie vink van de algemene voorwaarden bij een bestelling in een ecommerce shop? Die vinkt nagenoeg iedereen aan zonder te lezen….
Gevolg is dan dat over een paar maanden heel Nederland ge-opt-int heeft voor alles…. Dat kan nooit de opzet van de wet zijn geweest toch? #tobecontinued
Ook een keer bij een Dialogue Donderdag zijn? Schrijf je nu in voor de wachtlijst!