Dialogue Donderdag #23 – 16 maart 2017

  • Bericht auteur:
  • Leestijd:7 minuten gelezen

De Pitfalls van Conversie Optimalisatie

Op donderdag 16 maart organiseert Online Dialogue alweer de 23e (!) Dialogue Donderdag (invite only). Tijdens dit event – voor klanten, bestaande en nieuwe relaties – staan het delen van kennis en thought leadership centraal. Van 14:00 – 18:30 uur word je meegenomen in de Pitfalls van Conversie Optimalisatie, met boeiende cases verzorgd door Travix en bol.com; door Twinkle uitgeroepen tot de grootste spelers binnen travel en retail. En iedereen is na afloop van harte uitgenodigd voor een heerlijk diner in het hart van Utrecht.

Lees onderaan dit bericht hoe je erbij kan zijn!

Succes zonder valkuilen bestaat niet…

Het thema van de dag luidt ‘de Pitfalls van Conversie Optimalisatie’. Er bestaan vele mooie business cases en presentaties die aantonen wat een goede methode, sterke analyses, de juiste kennis, een breed gedragen testcultuur en de juiste tools en designs allemaal kunnen brengen. “Weer een A/B test met 23% uplift”. Of: “We zijn in 1 jaar van 10 naar 200 A/B testen gegaan en het hele bedrijf gaat nu datagedreven te werk.” Het zijn prachtige succesverhalen, maar we vergeten soms dat de weg ernaar toe minstens zo belangrijk is.

Wat kom je allemaal tegen op weg naar al deze successen? Zonder wrijving geen glans, is een veelgehoorde kreet bij Online Dialogue. En juist in die wrijving zitten de mooiste learnings. Daar nemen we je graag in mee.

…maar we kunnen je er wel voor waarschuwen

Een aantal voorbeelden van de valkuilen die wij bij Online Dialogue regelmatig tegenkomen zul je vast herkennen:

  • Onvoldoende capaciteit om winnaars te implementeren;
  • Grote investering in tools versus de juiste brains om de tool te bedienen;
  • CRO wordt gezien als een “persoon” in plaats van een werkwijze;
  • Angst voor resultaten vanuit andere afdelingen;
  • Het ontbreekt aan de juiste sturing vanuit management, bijvoorbeeld puur op business value en weinig op learnings). Of meer op delivery (hoeveelheid) in plaats van value (effect);
  • Drang binnen organisaties om ver vooruit te plannen op roadmaps in plaats van het iteratieve proces van CRO accepteren / omarmen.

Het uiteindelijke doel van deze dag is elkaar inspireren met oplossingen, nieuwe ideeën en best practices.

Wie komen er spreken?

We zijn verheugd met de komst van Benjamin Groenewoud van Travix en Denise Visser van bol.com, die hun ervaringen op dit gebied met ons delen. Waar liepen zij tegenaan en wat hebben ze ervan geleerd? Welke struggles zijn te voorkomen, en welke zijn een noodzakelijk euvel? Beide sprekers delen hun verhaal in ongeveer 30 minuten, waarna er  gelegenheid is voor vragen en je eigen input/discussie.

Benjamin Groenewoud | CRO to the next level: een case study over de groei van CRO binnen Travix

Benjamin is CRO Manager bij Travix, de online travel partij die in 2016 KLM qua online omzet inhaalde en van haar #1 notering in Twinkle stootte. Benjamin is verantwoordelijk voor het optimaliseren van bekende websites als CheapTickets, Vliegwinkel en BudgetAir. Sinds zijn eerste jaren als webanalist en conversie- optimalisatie bij o.a. SNS Bank en Mirabeau predikt hij de data-driven en evidence based manier van werken. Altijd vanuit het idee dat conversie-optimalisatie geen persoon is, maar een ’way of working’. Zijn specialisatie zit in conversie-optimalisatie, A/B-testing, web analytics, tag management, usability testing en agile product development.

Tijdens Dialogue Donderdag zal Benjamin vertellen over zijn ervaringen met het opzetten van het eerste multidisciplinaire CRO team binnen Travix. Wat kwam hij tegen tijdens dit groeiproces en hoe ziet de toekomst van CRO er uit op basis van deze learnings?

Denise Visser | Het evangeliseren van een testcultuur binnen bol.com’s 55+ scrum teams

Denise Visser is met haar 15 jaar ervaring, waarvan bijna 10 jaar bij bol.com, een senior digital strategist die verschillende disciplines weet samen te brengen. Ze heeft de groei van bol.com de afgelopen 10 jaar meegemaakt en bol.com staat in de Twinkle 100 bovenaan de lijst met retailers als Wehkamp, Zalando, Coolblue en Amazon.

Vanuit haar huidige rol als UX Business Architect heeft Denise onder andere de prachtige uitdaging om ruim 55 scrum teams intrinsiek betrokken te krijgen (en te houden) bij conversie-optimalisatie. Het initiëren van nieuwe test ideeën en functionaliteiten gaat goed, maar het optimaliseren van wat al online staat kan zeker beter. Hierover treedt zij in detail tijdens de Dialogue Donderdag. Ze deelt graag haar uitdagingen en leert van jullie feedback.

Programma Dialogue Donderdag 16 maart

14:00 – 14:30 uur Ontvangst / zaal open

14.30 – 15.00 uur Intro Bart Schutz

15.00 – 15:45 uur Benjamin Groenewoud van Travix + Q&A

15:45 – 16:15 uur Pauze

16:15 – 17:00 uur Denise Visser van bol.com + Q&A

17:00 – 18.30 uur Borrel

18.30 – 21.00 uur Diner (optioneel en voor eigen rekening)

Daar wil ik bij zijn!

Voor de Dialogue Donderdagen houden we de gastenlijst graag goed in de gaten. Het event is alleen bedoeld voor mensen die werkzaam zijn in digital marketing en sales functies aan klantzijde (adverteerders, overheid, non-profit en uitgevers). We laten daarom geen ‘bureaumensen’ en (software)leveranciers toe. We laten maximaal twee personen van één bedrijf toe.

Extra! Om 18:30 uur wordt er met sprekers en een aantal Online Dialogue collega’s gegeten in Utrecht. Wil je daar bij zijn (“going Dutch”) laat het weten, dan zorgen dat we voor jou ook een plekje reserveren! De kosten hiervoor bedragen 25 euro (2 gangen diner + 3 drankjes).

Invite only. De uitnodigingen voor de DiDo zijn al verstuurd, maar als je ook bij wilt zijn (en je voldoet aan de eisen) dan kun je een plekje reserveren op de wachtlijst.

Op de wachtlijst? Vul dan onderstaand formulier in. Als er nog ruimte is, dan nemen we contact met je op.

In minder dan een week heeft het aantal aanmeldingen de 50 ruimschoots overschreden dus zitten we helemaal vol. Iedereen die zich vanaf nu inschrijft komt automatisch op de wachtlijst en ontvangt een mail zodra er een plek vrijkomt. 

[ninja_forms id=29]

 

 

Isabella Klaassens

Isabella heeft altijd van mensen gehouden: hoe ze denken, hoe ze zich gedragen, wie ze zijn. Deze interesse leidde ertoe dat ze werd opgeleid tot fundamenteel onderzoeker in de sociale, gezondheids- en organisatiepsychologie. Het trage tempo van de academische wereld beviel haar echter niet, waardoor ze overstapte naar de meer dynamische toegepaste sector. Momenteel werkt ze als Gedragsdeskundige en Hoofd Academie bij Online Dialogue, waar ze een belangrijke rol speelt in het geven van workshops en cursussen, het uitvoeren en analyseren van (A/B-)tests en het adviseren van bedrijven bij het optimaliseren van hun gebruikerservaring en conversiepercentages. Toch ligt haar passie in het begrijpen van de ingewikkelde manieren waarop mensen functioneren.