Zo vlak na onze 2e verjaardag hadden we wederom een feestelijk moment. De Online Dialogue partner organisatie is uitgebreid met een senior (visual) design partner: Anna Botsvine. Anna is al ruim 10 jaar bezig met ontwerpen voor online waarvan al 8 jaar als zelfstandig ondernemer met Angi Studio. Samen met Anouschka Scholten, senior interaction consultant, vormt zijn al enige tijd een goed op elkaar ingespeelt ontwerp team. Gezamenlijk werkten we al met veel plezier en succes aan een website herontwerp bij één van onze opdrachtgevers.
Anna begrijpt als ontwerpster heel goed hoe je een dialoog online de juiste invulling kunt geven en heeft daarbij geleerd dat het onderzoeken en meten van gebruikersgedrag van wezenlijk belang is voor een succesvol ontwerp. Bij Online Dialogue wisten we al langer dat een goede online dialoog zonder passend ontwerp niet succesvol kan zijn. Met veel plezier kijken we daarom ook uit naar deze samenwerking. Anna: welkom!
6e Online Dialogue Donderdag
Dankzij de input voorafgaand aan de middag en tijdens de dag zelf waren we in staat om voor het eerst tijdens de Online Dialogue Donderdag een sessie volledig op te bouwen rondom de kennis in de zaal. Het thema was “het niveau / opbouwen van online kennis binnen organisaties en hoe behoud je mensen met goede kennis voor dezelfde organisatie?”. In de slides van de middag (PDF, 25 MB, slideshare onderaan dit artikel) vind je achterliggende onderzoeksresultaten. Hier alvast een overzicht van het online kennis niveau van de eigen organisatie volgens de perceptie van de deelnemers (die bovengemiddeld online ervaren zijn):
Ongeveer 50% beoordeeld alle gebieden als goed tot uitstekend (en de andere helft niet). Bij online copywriting ligt dit niveau lager. Opvallend is hier ook het grote percentage “slecht & matig” zoals dit ook geldt voor online analyse. Ontwerp en development zit volgens de perceptie van de ondervraagden op een voldoende niveau. We hebben niet gevraagd naar wat in perceptie dan wordt verstaan onder goed ontwerp en/of development 🙂
Het gaf in ieder geval goede input voor een kennisdeel sessie romdom het genoemde thema. De belangrijkste learnings voor kennis optimalisatie waren in onze ogen:
- Het creëren van besloten online kennisdelingsmomenten wil niet zeggen dat het ook gebruikt wordt. Weinig mensen maken actief gebruik van deze mogelijkheid.
- Als je toch online kennis deelt, doe dit dan op bestaande openbare platformen, zodat de feedback groter is.
- Laat bezoekers van kennis events voor collega’s face to face een samenvatting geven van de opgedane kennis.
- Maak het voor interim experts en bureaus verplicht om kennis te delen binnen de organisatie en maak dit onderdeel van hun beloning.
- Neem managers die minder inhoudskennis hebben mee naar usability testen om door observatie echt begrip te laten krijgen van de echte online dialoog.
Conversie quiz
Voor het eerst hielden we ook een conversie quiz. In plaats van vertellen over de diepe achtergronden achter één praktijkcase hadden we 10 A/B-test cases achter elkaar gezet waar het publiek mocht raden welke variant beter zou werken (tegen een bepaald doel) en of het verschil hoger of lager dan een bepaald percentage zou zijn. De quiz gaf de mooie uitkomst dat er na 5 ronden minder mensen over waren dan wanneer iedereen steeds evenredig verdeelt zou gaan staan over beide mogelijke antwoorden..
Eens te meer een les dat je niet kunt voorspellen wat wel gaat werken en wat niet. Je moet vooral goed nadenken (onderbouwd door cijfers) over wat mogelijk beter kan werken en dat dan gewoon uittesten op het daadwerkelijk bezoek!
Felicitaties aan winnaar Bas van de Haterd. Nog 2 maal achter elkaar winnen en de wisselbeker is voor hem!
Presentatie Slides
In de slides PDF (let op 25 MB) vind je alle getoonde voorbeelden terug (inclusief de conversie clinic highlights van winwindeals.nl, aegonbank.nl en denhaag.nl). Je kunt ook de slides hieronder bekijken via de slideshare applicatie:
Online Dialogue Donderdag nummer 7
Op donderdag 10 november 2011 organiseren we de 7e Online Dialogue Donderdag. Locatie is wederom Utrecht, met starttijdstip 14.30 uur. Als je wilt worden uitgenodigd schrijf je dan in voor de wachtlijst. Ben je eerder geweest: stuur ons dan een email en we zetten je op de gastenlijst!